Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic STP: remweg is te kort, zelfs met instelpot 250k. (Gelezen 535 keer)
Eddie
Nieuw Lid
*

I Love Trains...

Sloot zich aan bij: 28.02.2022
STP: remweg is te kort, zelfs met instelpot 250k.
28.02.2022 om 11:06:07
Post gereedschap
Beste iedereen,

Ik heb onlangs een STP besteld om te proberen hoe het werkt, en ik merk dat bij mijn locomotieven de remweg veel te kort is. 

De STP werkt wel. Alle instel-potmeters doen wat ze moeten doen, maar zelfs met STOP helemaal rechtsom gedraaid is de remweg hooguit 40 cm lang. Daarna gaat de loc kruipend verder en stopt meteen in U2 (zoals het hoort). Optrekken vanuit U2 gaat mooi geleidelijk. 

Ik heb de STOP potmeter al vervangen door een 250k exemplaar. Dat maakt wel verschil, want voorheen was de remweg nog korter (ong. 20 cm). Maar ik zou graag een remweg willen van ongeveer 80 cm. Dat is namelijk de lengte van mijn U1 sectie. 

Misschien wordt dit mede veroorzaakt doordat ik oudere locomotieven heb, die al bij ongeveer 6 a 7 Volt snel genoeg rijden. 

Mijn vraag is wat ik nog kan doen om de remweg te verlengen. Heeft het zin om de STOP potmeter nogmaals te vergroten naar b.v. 500k? Of kan ik ergens een grotere condensator toepassen? Alle tips en truuks zijn welkom. 

Alvast dank, en vriendelijke groet,
Eddie

Terug naar de Top

IP Gelogd

Corné
Junior Member
**

Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP: remweg is te kort, zelfs met instelpot 250k.
Reageer #1 - 20.03.2022 om 12:58:05
Post gereedschap
Hallo Eddie,

Ikzelf rijd ook met oude locs en had o.a. ook problemen met de 'STP'.

Ik heb voor een van mijn oude locs alleen de weerstand naast de 'kruip' vervangen van 6k8 naar 10k.
Hierdoor is de kruip snelheid beter te regelen en komt het geheel met vertraging beter uit.
Deze 'STP' sectie is ruim 1 meter en werkt nu goed.

Voor een nieuwe loc heb ik wel een 'STP' aangepast middels de 250k 'STOP'.

Maar e.e.a. is ook sterk afhankelijk van de warmte van de motor, met andere woorden, de loc moet al wel een aantal minuten gelopen hebben voordat deze goed reageert. Met name bij de oude locs is dit het geval.

Groet,
Corné.

Terug naar de Top

IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint