Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic blokindeling met SSS/SRS gaat dit werken? (Gelezen 1.130 keer)
zwiebel
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 02.01.2020
blokindeling met SSS/SRS gaat dit werken?
21.10.2020 om 15:58:50
Post gereedschap
Gaat het schema volgens de bijlage werken?
   
Ik ben nieuw en wil graag mijn baan automatiseren met dit mooie systeem. Omdat ik verschillende lengtes van treinen op mijn baan heb rijden moet ik een oplossing verzinnen zodat treinen elkaar niet raken in de diverse blokken.
Mijn bedoeling is om de blokken A, C, E, G, I etc etc te voorzien van continu stroom en hebben een minimale lengte van 1,5x de langste trein die op mijn baan rijdt (deze is bijna 2,5 meter, dus de blokken maak ik 4 meter). De blokken B, D, F, H, etc etc worden voorzien van een SRS (of soms een SSS of soms een STP). Deze blokken zijn ongeveer 80 cm qua lengte en voldoende lang om mijn electrische loks binnen deze blokken te laten stoppen.   
Ik heb een poging gedaan op een testbaan waarbij elke blok een SSS had. Nu bleek elke lok op diverse andere punten te stoppen met als gevolg dat als er wagons/rijtuigen achter de lok zitten deze toch nog in het voorgaande blok blijven staan en mogelijk geraakt worden door een opvolgende lok.
 
Kortom….is mijn oplossing mogelijk? Bedankt voor de info.
Zal vast nog wel een keer ergens tegenaan lopen, dan kom ik gewoon weer op dit forum.
 
mvg
Eric
  

indeling_blokken.jpg ( 53 KB | 168 Downloads )
indeling_blokken.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: blokindeling met SSS/SRS gaat dit werken?
Reageer #1 - 16.11.2020 om 19:10:48
Post gereedschap
Beste Eric,
 
Zoals jij het hebt getekend zal het werken.
Een SRS kan je nu ook wisselen met een SSS of een STP.
Maar wil je het goed doen zou je ieder baanvak moeten beveiligen.
Stel dat er een wagon achter blijft in bv baanvak C. zal de achterop komende trein gewoon doorrijden. 
Normaal koppel je ieder baanvak aan een SRS en baanvakken waar gestopt mag worden koppel je aan een SSS of een STP (station).
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat de locs in de lange baanvakken niet mogen stoppen maar alleen in de korte baanvakken.
Je zou de baanvakken B, D, F en H kunnen koppelen aan een SRS en je korte baanvakken aan een SSS of STP.
Met het T-signaal van de SRS's kan je dan het voorgaande blok SSS of STP een stop signaal geven.
Een stop signaal aan een SRS zorgt ervoor dat de rijspanning direct wegvalt. Een stop signaal aan een SSS of een STP laat de loc langzaam stoppen.
Normaal gesproken zit er altijd een leeg baanvak tussen ieder loc.
Opmerking: Een loslatende wagon moet natuurlijk wel een klein verbruik hebben, middels bv verlichting of een rijweerstand op een as, anders werkt het aanwezigheids signaal niet.
Ik hoop dat dit is wat je zoekt of bedoelt.
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint