Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Misschien overbodig dit te melden, maar wel handig (Gelezen 1.791 keer)
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Misschien overbodig dit te melden, maar wel handig
28.03.2019 om 21:17:53
Post gereedschap
Voorbeeld: trein-samenstelling is een lok plus een paar wagens waarvan de laatste sluitverlichting heeft, dus een trek/duw combinatie. 
 
Als nu door wat van rede dan ook je blok te klein is voor de totale treinlengte dan heb je een probleem, er wordt namelijk 2x in hetzelfde blok een bezetmelding gedaan, of door de lok of door de wagon met sluitverlichting.
 
Om er nu voor te zorgen dat er geen 2x een bezetmelding in het zelfde blok komt (lees T signaal), kan je met de bijgevoegde schakeling ervoor zorgen dat bij de eerste keer "bezet melden" het T signaal langer wordt "vast gehouden", zodat de trein, welke kant die ook op rijd, altijd veilig door het blok kan rijden.
 
Reacties, opmerkingen, aanpassingen zijn uiteraard welkom.
  

T_signaal_vertraagd.bmp ( 402 KB | 252 Downloads )
T_signaal_vertraagd.bmp

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Misschien overbodig dit te melden, maar wel handig
Reageer #1 - 09.12.2019 om 12:31:38
Post gereedschap
Hoi Jeroen,
 
Ja, het klopt, dat het te korte blok twee keer een bezet melding krijgt van de locomotief en van de sluitwagen. Dat is toch niet erg? De sluitwagen staat in het blok ervoor en houdt dat blok bezet.
Je rijdt bijvoorbeeld met een lange container trein. De laatste wagon moet of weerstand wielen of sluit verlichting hebben, want die laatste wagon staat in het blok, dat twee, drie of vier blokken voor het blok is, waar de locomotief is.
De noodzaak om het T signaal langer vast te houden zie ik niet.
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint