Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Vraagje over WIS icm SRS op 2 sporen (Gelezen 1.582 keer)
Reinier
Nieuw Lid
*
Offline


Starter

Posts: 5
Locatie: Terneuzen
Sloot zich aan bij: 08.12.2018
Vraagje over WIS icm SRS op 2 sporen
17.02.2019 om 13:43:31
Post gereedschap
Hallo, is al een tijdje geleden dat ik met mijn hobby bezig was, en probeer het nu weer op te pakken.
Ik heb een vraagje..
Ik heb een wis schakeling en een srs  zou het volgens bijgevoegde schema werken?
1 trein komt binnen op u1 daardoor schakelt de wissel naar links ( via B van de wis) zodra een trein binnen loopt op u2 dan word a op de wis geactiveerd waardoor T de a1 van de srs positief maakt en dus weer zal gaan rijden. en tevens de wissel omdat u1 niet meer bezet is zal schakelen. zodra weer een trein binnenkomt op u1 zal a2 ook een puls krijgen en u2 zal vertrekken.. enz enz..  Klopt dit?
  

test.png ( 5 KB | 250 Downloads )
test.png
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Vraagje over WIS icm SRS op 2 sporen
Reageer #1 - 21.02.2019 om 23:18:22
Post gereedschap
Hallo Reinier,
 
Ik heb even naar je vraag zitten kijken, maar dit gaat niet werken.
Ik neem aan dat je van links naar rechts rijdt.
Als zich in U1 en U2 geen treinen bevinden zal de wissel automatisch naar links gaan, als deze wordt aangestuurd op zijn "s", dus naar blok U2.
Dit zou bv door een SRS of SEN kunnen welke net voor de wissel zit gemonteerd. Het T-signaal gebruik je dan om de wissel te sturen.
Als je loc dan het blok U2 binnen is gereden kan je deze laten stoppen door op de a of de b een positieve spanning te zetten.
De T van dit SRS blok sluit je aan op de "A" van de WIS.
Zodra er nu een nieuwe trein aankomt en U2 is nog steeds bezet zal de WIS de wissel naar rechts schakelen. Door op dit SRS blok nu op de a of de b een positive spanning te zetten zal deze loc in U1 stoppen.
De T van dit SRS blok sluit je aan op de "B" van de WIS.
Laat je nu U2 weer gaan rijden zal de volgende loc de de wissel weer omzetten via de WIS naar het vrije spoor.
 
Als van een SRS de a of b een positieve spanning krijgt aangeboden zal de loc in dit baanvak stil gaan staan.
Normaal gesproken gebruik je in dit soort baanvakken een SSS print. Deze laten de loc langzaam afremmen en langzaam optrekken. Een SRS laat de loc abrupt stoppen.
 
Verder zag ik dat je de U1 met de a2 hebt verbonden. Dat gaat niet werken.
 
Even nog in het kort:
Een T-signaal geeft aan dat er zich in een trein in dit blok bevindt (aanwezigheids melding), wordt ook vaak gebruikt om op de a of b van het vorige blok aan te sluiten, zodat als er een trein dit blok binnen rijdt deze automatisch stopt om een botsing te voorkomen.
 
Zie voor het e.e.a. ook "Automatiseringsmap deel 2 Toepassingen" en kijk bv op pagina 15, voorbeeld 4.1. 
En op pagina 12, voorbeeld 2.3, waar 2 treinen op elkaar wachten.
Misschien heb je daar iets aan.
 
Succes,
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint