Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) STP print/sectie (Gelezen 8.883 keer)
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
STP print/sectie
13.12.2018 om 21:40:01
Post gereedschap
Goedenavond, mijn naam is Huub en ik ben 65 jr. en nieuw op het
forum, ik weet niet precies hoe alles werkt maar ik dacht ik probeer het gewoon.
Na jaren stilstand wegens tijdgebrek ben ik weer begonnen met een baan in h0 en heb gelijk een probleem waar ik niet uitkom nl. ik heb een testbaan gemaakt met 2 sss en 1 stp print maar zodra een lok de sectie van de stp binnenloopt gaat hij gelijk op kruipsnelheid en wel zo langzaam dat de kruippotmeter helemaal naar rechts moet staan wil hij nog bewegen en hij valt stil in de stopsectie ook als het volgende blok vrij is. Heeft iemand hier een oplossing voor?
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #1 - 15.12.2018 om 21:12:22
Post gereedschap
Hallo Huub,
 
Weet je zeker dat je de STP goed hebt aangesloten op de a,b, en c ingang.
 
Het blok voorafgaand aan de STP waarop zit deze aangesloten ? Je zou eens in de rijspanning van dat blok naar de rail een diode in serie kunnen zetten.
 
Wat betreft de rem en kruipsnelheid, welke potmeter heb je voor de remweg zitten ?
Als dit 50k is zou je deze is kunnen vergroten naar een 250k.
De remweg is dan waarschijnlijk beter af te stellen.
Is daarna de kruipsnelheid nog niet goed af te stellen kan je de weerstand van 6k8 veranderen in een 10k weerstand. Dat is de weerstand naast de kruippotmeter.
 
Groetjes,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: STP print/sectie
Reageer #2 - 17.12.2018 om 19:57:47
Post gereedschap
Hallo huub
Het kan zo als Corné aan de  printen liggen, maar je hebt naar jaren de boel weer opgepakt het is ook een mogelijkheid door vervuiling ik heb dit namelijk ook gehad en heb toen de loc`s  goed schoongemaakt en op nieuw gesmeerd en toen liep alles weer als een trein.
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #3 - 17.12.2018 om 20:06:48
Post gereedschap
Hallo Corné en Hans,
Bedankt voor de tips, ik ga het proberen en laat zsm. weten of dit werkt.
 
Groeten, Huub
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #4 - 17.12.2018 om 22:02:19
Post gereedschap
Hallo Corné en Hans,
Ik heb gedaan zoals jullie adviseerden, tamelijk nieuwe gereinigde loc genomen, potmeter vervangen door 250k, weerstand door 10k en diode tussen rijspanningsleiding voorgaande blok en nu functioneert alles veel beter.
blijft het probleem van niet meer optrekken in de stopsectie als opvolgend blok vrij is. volgens mij is alles goed aangesloten.
 
Groet Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #5 - 19.12.2018 om 17:47:34
Post gereedschap
Hallo Huub,
 
Gaat de loc na een tijdje ook niet rijden, blijft hij stil staan.
Ik heb dit namelijk ook met een loc gehad.
Dit was een nieuwe loc voorbereid op digitaal rijden.
Bij mij was dit opgelost met de diode in serie met de rijspanning van de rij-trafo te zetten.
Waarom dit bij mij zo wel werkte weet ik niet maar moet met de elektronica in de loc te maken hebben.
 
De loc blijft alleen maar stilstaan bij de STP print en niet bij de SSS printen ?
En hetzelfde gebeurd ook als je er een andere loc op zet ?
 
Wat Hans zegt, vervuiling kan ook problemen veroorzaken.
Daarom de vraag of het bij alle locs hetzelfde is. Rails heb je ook schoongemaakt en de weerstand van 1k bij de rijspanning niet vergeten ?
 
Groet,
Corné
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #6 - 19.12.2018 om 20:57:05
Post gereedschap
Hallo Corné,
Ik heb verschillende locs geprobeerd, zo gauw de eerste as van de loc de stopsectie raakt bleef hij stilstaan. Ik heb er nu een diode in de rijspanningskabel tussen gezet zoals je zei en nu rijd hij met alle wielen in de stopsectie voor hij blijft staan, maar verder doet hij niets meer. Bij de SSS printen heb ik geen problemen.
 
Groet Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #7 - 24.12.2018 om 10:51:16
Post gereedschap
Hallo Huub,
 
Je hebt toevallig niet de U1 en de U2 aansluiting omgedraaid aangesloten ?
Op de a,b en c aansluitingen van je STP print is geen positieve spanning aangesloten ?
   
Is het mogelijk voor je spanningen te meten op je STP print tijdens bedrijf ?
Zo ja, zou je dan de spanning eens kunnen meten op de kathode van de thyristor (pen dichts aan de zijde van de aansluitconnector), voordat de loc de 'stop' sectie inrijdt en wat er gebeurd met deze spanning als de loc de 'stop' sectie wel inrijdt. Let wel dat je voor de diodes meet, anders meet je de +12 volt van de aanwezigheidsspanning.
Laat me even weten of dit gelukt is en welke waarden je hebt gemeten.
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #8 - 24.12.2018 om 23:14:08
Post gereedschap
Hallo Corné,
Ik ga het doen zoals je beschrijft maar het zal na de feestdagen worden, ik moet nl. voor 12 eters koken.
Ik laat je weten wat het resultaat is. Fijne feestdagen
 
Groet Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #9 - 30.12.2018 om 20:29:38
Post gereedschap
Hallo Corné,   ik heb de spanning gemeten tussen de pen van de thyristor die het dichtst bij de connector ligt en de min aansluiting (min van de linker railstaaf zeg maar).
Zolang de loc. niet in het STP blok is bedraagt de spanning +/- 3.5 V. Als de loc de STP sectie binnen loopt de spanning iets op, 3.5 tot 4.5 V.,  zodra de loc de stopsectie inrijdt valt de spanning weg naar 0 volt
Groet,  Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #10 - 03.01.2019 om 11:58:15
Post gereedschap
Hallo Huub,
 
Mijn reactie heeft even op zicht laten wachten, helaas door omstandigheden.
 
Je omschrijft dat je meet t.o.v. "min van de linker railstaaf". Misschien bedoel je hiermee ook het volgende, maar voor de zekerheid, meten t.ov. de "min" op je printplaat. Ga je meten t.o.v. een andere min (ook al liggen ze via draadjes aan elkaar) verder van je printplaat af, kun je spanninsverschil meten.
 
Probeer de meting in eerste instantie ook aan de bovenzijde (dus niet de koperzijde) van de printplaat te doen. Hierna zou je dezelfde meting nog een keer aan de koperzijde kunnen doen en dan meten op een andere plaats, maar wel op het zelfde koperbaan. Je moet dan dezelfde spanning meten. Wijkt deze spanning af, dan is vrij zeker dat de soldering niet goed is en zal je deze moeten herstellen. Maar dit even terzijde.
 
De 3,5 volt die je meet is waarschijnlijk een soort van inductie of lekspanning.
Eigenlijk geeft je thyristor dus geen spanning. Logisch dat de loc dan ook stopt.
 
De spanning op de Anode (de middelste pen) van de thyristor is continu gelijk aan je rijspanning (V) op de printplaat, ook als de loc de STP sectie binnen rijdt ? Ook hier even aan de componentenzijde van je printplaat meten.
 
Zou je bij dezelfde tests met je loc, ook eens de Gate spanning willen meten op je thyristor (linker pen).
 
Vervolgens ook nog meten de spanning op de weerstand naast IC4011, zie bijlage.
Dit is de aanwezigheidsspanning, welke ervoor zorgt dat de loc gaat stoppen, deze zou dus ongeveer nul volt moeten zijn.
 
Blijf ook continu de solderingen nakijken of deze (nog steeds) goed vast zitten. 
Regelmatig blijkt dit een veroorzaker te zijn, ook bij mij.
 
De STP print (en de FF print) is/zijn gevoelige printen, ook ik heb hier problemen mee gehad. De problemen met de STP printen heb ik allemaal op kunnen lossen, maar het kost tijd.
 
Kijk even of je hier nog iets wijzer van wordt.
Succes.
 
Groet,
Corné.
  

STP_print_1.jpg ( 174 KB | 231 Downloads )
STP_print_1.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #11 - 04.01.2019 om 19:19:21
Post gereedschap
Hallo Corné,
Bedankt voor de tips, ik probeer of ik dit weekend tijd krijg voor de controles die je adviseert. Ik heb trouwens een andere STP aangesloten maar die heeft hetzelfde probleem.
Ik laat weten wat de uitkomsten zijn.
Groet Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #12 - 07.01.2019 om 12:27:43
Post gereedschap
Hallo Huub,
 
Als je andere STP hetzelfde probleem heeft, zou ik toch nog eens goed kijken naar de aansluitingen. Het lijkt me sterk dat alle 2 je STP printen defect zijn.
 
Een andere optie is wat ik al eerder had aangekaart:
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een nieuwe loc, die voorbereid was op digitaal rijden en kon dit oplossen met een diode (1N4001) op de V aansluiting te zetten, zie bijlage.
Dit had ik al eerder genoemd, maar ben misschien niet helemaal duidelijk geweest waar de diode moest komen.
Mijn loc had dit probleem alleen maar op mijn testbaantje. Op de 'grote' baan was de diode niet meer nodig !?
Voor deze loc heb ik ook de potmeter voor de remweg (STOP) van 50k moeten veranderen in 250k (Deze staat afgesteld op ongeveer 100k).
Misschien heb je hier nog iets aan.
 
Groet Corné.
  

STP_print_2.jpg ( 174 KB | 245 Downloads )
STP_print_2.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: STP print/sectie
Reageer #13 - 07.01.2019 om 13:00:49
Post gereedschap
Onderstaand nog een item over het afregelen van de STP, staat ook elders op het Forum vernoemd.
  

STP_afregelen.jpg ( 297 KB | 229 Downloads )
STP_afregelen.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
tuftuf
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 11
Locatie: Maasbree
Sloot zich aan bij: 18.02.2018
Re: STP print/sectie
Reageer #14 - 11.01.2019 om 21:39:35
Post gereedschap
Hallo Corné,
Ik heb de diode inderdaad niet op de V aansluiting zitten maar op de uitgaande plus aansluitingen naar de rails.
Ik ga de diode er dit weekend tussen zetten en verder testen.
Verder heb ik hier de meetresultaten zoals je me adviseerde.
spanning op K als loc in u1 rijdt, 4.6 volt, in u2  0.09 volt
spanning op A als loc in u1 rijdt, -0.75 volt, in u2  0.02 volt
spanning op G als loc in u1 rijdt, 3.65 volt,  in u2  0 volt.
spanning gemeten bij weerstand naast IC 4011 is 11.4 volt
Groet Huub.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2 
Verstuur TopicPrint