Pagina index wisselen Pagina's: [1]  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) SSSprobleem (Gelezen 7.668 keer)
Andre
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 15.06.2008
SSSprobleem
29.06.2018 om 15:57:29
Post gereedschap
Hallo treinfanaten.
Wie kan mij helpen?
Ik heb een SSS print,waarvan de U-spanning wegvalt als er een stroomverbruiker op komt.Aanwezigheidsspanning is in orde en 
bij 12V op (a,b,c) wordt de T-spanning terug nul.Tic 106 al vervangen
tezamen met een paar transistoren,maar geen resultaat.Ra ra ra!!!
    andré.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #1 - 01.07.2018 om 11:16:15
Post gereedschap
Hallo André,
Zou je eens de spanning willen meten op het punt dat ik in de bijlage heb aangegeven. Dat is waar 2 weerstanden van 4k7 en de collector van een transistor (BC547) bij elkaar komen. Deze spanning zou je moeten meten voordat je loc het baanvak binnen rijdt en als je loc in het baanvak staat. Met de loc, bedoel ik ook de stroomverbruiker.
Laat eens weten welke spanningen je daar meet. Van daaruit kunnen we verder gaan kijken, waar het fout gaat.
Groet, Corné.
  

SSS_probleem.jpg ( 304 KB | 249 Downloads )
SSS_probleem.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Andre
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 15.06.2008
Re: SSSprobleem
Reageer #2 - 02.07.2018 om 14:55:43
Post gereedschap
Hey Corné,
De spanning op het knooppunt is met of zonder stroomverbruiker +-12V.
Groetjes.
   André.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #3 - 02.07.2018 om 18:45:57
Post gereedschap
O.K.
Dan gaat het inderdaad niet fout met je a, b, c, ingangen.  Zou je ook nog eens de uitgang willen meten van de thyristor (Kathode) maar wel voor de diode, dan meet je niet de stuurspanning van de aanwezigheidsmelding.
Als je hier spanning op hebt staan (is lager dan 12 volt) dan een 12 volt op a, b, of c zetten. Als het goed is zie je de spanning van de thyristor terug lopen tot 0 volt.
Als dit niet het geval is, zit het in de aansturing van de thyristor (gate).
Controleer dan transistor BC556 welke naast de condensator (elco) van 220uF en onder de potmeter van 5k zit. Misschien dat hier een pootje niet goed zit gesoldeerd.
Met jou vorige antwoord moet op de collector (de kant welke via een weerstand van 10k naar de gate van de thyristor loopt) een positieve spanning staan. Deze spanning varieert als je aan de potmeter van 5k (maximale snelheid) draait.
 
Laat het me hierna even weten als het nog niet werkt, dan gaan we de volgende stappen weer bespreken.
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #4 - 02.07.2018 om 19:00:26
Post gereedschap
Hallo André,
Zou je het laatste deel van je bericht nog eens willen toelichten.
'bij 12V op (a,b,c) wordt de T-spanning terug nul.'
Als er geen loc in het baanvak van de SSS is zal de T uitgangspanning altijd 0 volt zijn, ook als er een positieve spanning op a, b, of c staat.
Als er een loc het baanvak binnen rijdt komt er 12 volt op de T uitgang te staan. Het maakt niet uit of er dan spanning op a, b of c staat. De T uitgang blijft 12 volt totdat de loc het baanvak weer uitrijdt.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: SSSprobleem
Reageer #5 - 02.07.2018 om 21:21:11
Post gereedschap
Hier is het schema, misschien helpt je dit met zoeken en meten.
Het maakt wat Corné aangeeft denk ik ook duidelijker.
 
mvgr Jeroen
  

SSS_schema.bmp ( 402 KB | 301 Downloads )
SSS_schema.bmp

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #6 - 03.07.2018 om 18:53:29
Post gereedschap
Dit maakt het inderdaad makkelijker, al is dit schema iets anders als dat van mij. De aanwezigheidsmelding zit hier anders in elkaar, maar heeft voorlopig nog niets te maken met hetgeen ik hierboven had omschreven. De transistor die ik bedoelde naast de elco van 220 uF, heet in dit schema Q1.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #7 - 03.07.2018 om 20:16:35
Post gereedschap
André,
Kijk ook eens of de zener diode Z1 5v6 wel goed zit gesoldeerd.
Als deze verkeerd om zit zal de thyristor ook niet open gestuurd worden.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Andre
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 15.06.2008
Re: SSSprobleem
Reageer #8 - 04.07.2018 om 11:33:25
Post gereedschap
Hallo Corné
De spanning aan kathode van tic106 is 0V.Aan de collector van BC556meet ik ook 0V en dus ook 0V aan de Gate van Tic106.
De transistor heb ik wel rechtstreeks aan de andere componenten moeten solderen.(soldeereilandjes los gekomen)
Zonder lampje heb ik 12V op de "U" en  0V op de "T".
Met lampje 0V op "U" en 12V op "T".Aanwezigheidsspanning dus in orde.
Ik heb wel een zenerdiode gemonteerd van 4.7V.Is dat misschien te weinig?
Op de basis van BC547 na de zenerdiode en de weerstand van 4k7Ohm
meet ik 1.7V.
Groetjes,
    André.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #9 - 05.07.2018 om 20:28:25
Post gereedschap
André,
De 12 volt die jij meet aan de uitgang is de 12 volt van de aanwezigheid. zodra deze belast wordt door in jou geval het lampje, stuikt deze in naar 0 volt. Door het kleine stroompje dat gaat lopen ontstaat er een spanningsverschil tussen de emitter en de basis van transistor Q9. Deze komt in geleiding en geeft een 12 volt op de T uitgang. Dit werkt dus goed.
 
De thyristor komt echter niet in geleiding. Dit geef je aan omdat er 0 volt op de gate staat. 
De zener van 4v7 mag volgens mij geen problemen geven. De Hfe (versterking) van transistor BC547 is 100 en bij 0,7 volt komt deze al in geleiding. Hierdoor mag transistor Q3 niet in geleiding komen. Dit heeft als gevolg dat de collector (BC556) van Q1 een positieve spanning moeten hebben.
Zou je het volgende nog eens na willen meten als de SSS in bedrijf is. Het lampje heb je dan aangesloten tussen de uitgang van de thyristor en de massa, ook al brandt deze niet, er moet wel een verbruiker aangesloten zijn.
  a, b en c ingangen zijn niet aangesloten.
 
Collector Q2 = 0 volt.
Basis Q3 = 0 volt.
Basis Q1 = positieve spanning, ik weet niet hoe hoog deze zal zijn. Dit ligt aan de stand van de potmeters P1 en P2
Emitter Q1 = positieve spanning, afhankelijk van de stand van P1, ergens tussen 4 en 10 volt verwacht ik.
Collector en emitter van Q4 = 0 volt.
 
Zou je deze nog eens willen nameten en de waardes willen noteren.
We moeten er uit kunnen komen.
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: SSSprobleem
Reageer #10 - 06.07.2018 om 22:41:28
Post gereedschap
Die zener van 4v7 of 5v6 zal idd niet zo veel uitmaken. In de map "zo werkt het" gaan ze wel uit van 5v6, misschien omdat de "spanning"dan wat hoger ligt.
 
En wat voor lampje gebruik je?? Een ledje trekt niet zoveel stroom en zal de SSS ook niet zwaar belasten, maar ik gok dat als je zeg een "fietslampje" (zo'n ouderwetse 6 volt fitting lampje) zou nemen dat dan de SSS te zwaar belast wordt en het een en ander in elkaar zakt en dus niet het gewenste resultaat geven.
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #11 - 07.07.2018 om 11:39:21
Post gereedschap
De zener was vroeger een diode 1N4148, althans deze zie ik zitten op een paar oude SSS printjes bij mij. Het gaat erom dat transistor Q3 niet wordt ontstoken onder normale rij omstandigheden en aangezien een BC547 (Q2) bij 0,7 volt op de basis al ontsteekt, ga ik er even vanuit dat de spanning op de basis van Q3 0 volt zal zijn. Hierdoor wordt de gate aangestuurd en zou de thyristor zijn rijspanning moeten doorgeven.
 
De thyristor TIC106 kan 5 ampčre hebben dus deze zal niet snel overbelast raken. Het kan zijn dat de rijspanning het vermogen niet kan leveren en in elkaar stuikt, maar zolang de STAB +12 volt blijft leveren, moet de gate volgens mij gewoon aangestuurd worden.
 
Een fietslampje (koplamp) van 6 volt trekt niet meer dan 450mA, is het een lampje van een achterlicht zal het rond de 50mA liggen. De meeste dynamo's leveren maar 3W aan vermogen bij 6 volt, wat overeenkomt met 500mA. Dit is slechts een voorbeeld en wil natuurlijk niet zeggen dat André met een fietslampje test.
Mijn oude Fleischmann loc met gloeilampjes trekt ongeveer 380mA en rijdt vrolijk verder op een baanvak met een SSS. Ik verwacht dan ook dat dat geen problemen zou mogen geven.
 
André kan je het anders niet uitproberen met een loc, dan weten we het zeker.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Andre
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 15.06.2008
Re: SSSprobleem
Reageer #12 - 11.07.2018 om 11:43:36
Post gereedschap
Hallo Corné,
Ik zou er zeker willen uitkomen.
Daarom heb ik voor alle zekerheid een testbaantje gebouwd.
In de tabel heb ik alles nog eens overzichtelijk opgeschreven
  Zonder Loc                 Met Loc
Q2=B:620mV           Q2=B:620mV
        C:495mV                 C:490mV   
Q3=B:100mA            Q3=B:100mV
       C:0V                    C:0V
  Q1=B:11.20V           Q1=B:11.20V
        C:0V                       C:0V
        E:11050V                 E:11.50V
  Q4=B:0V                  Q4=B:0V
        C;0V                        C:0V
        E:0V                         E:0V
Groetjes,
   André.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #13 - 11.07.2018 om 21:44:17
Post gereedschap
André,
 
We komen in de buurt.
 
Volgens je meting heb je 0V op de basis, collector en emitter staan van Q4. Dit kan volgens mij niet goed zijn. De basis van Q4 moet in jouw opstelling altijd een voldoende hoge spanning hebben om open gestuurd te worden. Deze wordt pas 0V als er een +12V op a, b of c komt te staan. De collector (Q4) wordt dan pas 0 of bijna 0 volt. Als jij 0V meet op de basis moet de collector ongeveer 12 volt zijn.
Zou je eens willen kijken of je +12 V (STAB) aansturing wel goed is, door te meten op de volgende componenten aan de zijde van de +12V:
- R10 en R9
Deze moeten allen +12Vdc meten. Op de printplaat liggen deze bij elkaar.
 
Q1 wordt pas open gestuurd als de basis spanning 0,7V of meer onder de emitter spanning komt. Dit is nu maar 0,3V en dat is te weinig. Q1 kan pas goed werken als ook Q4 goed werkt.
 
Dan heb je ook volgens je meting 620mV op de basis van Q2 staan.
Een BC547 komt in geleiding ergens tussen de 580 en 720mV. Q2 moet in geleiding komen om spanning op de gate van TIC106 te kunnen krijgen. De spanning op de basis van Q2 zou hoger mogen zijn.
Het zou dus toch kunnen zijn dat ook je zener een probleem gaat geven. Deze mag je dan volgens mij gerust even verwijderen als je geen andere zener hebt die hoger is dan 4v7 en dan nogmaals testen.
Maar meet eerst even je +12Vdc spanning op de componenten. Q4 moet eerst goed werken.
 
Groet,
Corné.
  

SSS_probleem_2.jpg ( 411 KB | 230 Downloads )
SSS_probleem_2.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Andre
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 15.06.2008
Re: SSSprobleem
Reageer #14 - 18.07.2018 om 14:56:16
Post gereedschap
Hei Corné,
Na een paar hete en drukke dagen,ben ik terug aan het meten gegaan.
Als eerste heb ik de zenerdiode vervangen door een van 5.6V.Spijtig genoeg niet met het gewenste resultaat.Op het knooppunt van R10,R9 meet ik 11,50V
De  weerstand tussen de rij spanning  was los gekomen.Vandaar die 0V op Q4.Ik geef hier een nieuwe tabel met de juiste gegevens.
       Zonder Loc           Met Loc
Q1:B 10,70              Q1:B 10,60
      C: 0V                      C: 0V
      E:11,50V                    E:11,50V
Q2:B:630mV             Q2:B:630mV
      C:475mV                  C:430mV
      E: 0V                        E: 0V
Q3:B:93mV                Q3;B: 0V
      C:0V                          C: 0V
      E:0V                           E: 0V
Q4:B:11V                   Q4:B:10,70V
      C:11,65V                    C:11,35V
      E: 0V                          E: 0V
Groetjes,
    André.
 
 
 
 
 
 
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: SSSprobleem
Reageer #15 - 19.07.2018 om 20:20:51
Post gereedschap
Hoi André,
 
Het gaat fout bij Q4.
Die heeft aan de basis een positieve spanning staan en moet open gestuurd worden, waardoor de collector aan massa komt te liggen, echter gebeurd dit niet bij jou. De spanning op de collector blijft +11 volt. Als deze goed werkt zal ook Q1 goed gaan werken en open gestuurd worden.
Zit Q4 (BC547) goed gemonteerd ?
Als je zeker weet dat deze goed zit gemonteerd, emitter aan de massa, dan is vrijwel zeker deze transistor defect.
Je kan nog proberen om van Q4 de collector met de emitter door te verbinden. Als het goed is gaat je loc nu rijden.
 
Als je Q4 goed werkend krijgt is volgens mij het probleem opgelost.
Succes.
 
Groet,
Corné.
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: [1] 
Verstuur TopicPrint