Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Arm of RWS (Gelezen 3.695 keer)
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Arm of RWS
28.06.2018 om 15:51:46
Post gereedschap
Mede spoorders, 
In de automatiseringsmap 2, pagina 21, schema 4:7 onderste tekening, staat vermeld dat je de uitgang G (groen sein) van een SSS of STP kan koppelen aan een ARM print tbv het sturen van een wissel. Echter ik kan me vaag iets herinneren gelezen te hebben op dit forum dat er dan spanning blijft staan op de spoel van je wissel met als gevolg een kapotte wisselaandrijving. Echter volgens mij zou het ook moeten werken dmv een RWS, die print is gemaakt om wissels te sturen. Graag jullie gedachten / mening hierover. In de bijlage staan beide schema's.
  

arm_versus_rws.bmp ( 402 KB | 274 Downloads )
arm_versus_rws.bmp

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Arm of RWS
Reageer #1 - 01.07.2018 om 10:54:05
Post gereedschap
Hallo Jeroen,
Met een RWS is inderdaad prima een wissel te sturen echter niet met de 'G' uitgang (eigenlijk ingang) van een SSS print.
Deze G uitgang wordt aan massa gelegd, zodra deze actief wordt. De led die hier normaal op aangesloten wordt, wordt dus met zijn negatieve kant op de 'G' uitgang aangesloten. 
De RWS zal dus niets doen, want hier moet juist een positieve (12 volt) spanning worden aangeboden.
 
Overigens als je spanning zet op een RWS ingang, blijft de uitgang net zo lang actief als dat er spanning op de ingang blijft staan ! De spoel van je wissel blijft dus ook nu onder spanning staan.
Als je wissel is uitgerust met een eindcontact maakt dat niet uit, anders zou je bv je wissels kunnen aansturen met een 'WIS' print.
Ikzelf gebruik nog de oude Fleischmaan wissels met eindcontacten en stuur een aantal van deze wissels aan met 'RWS' printen.
 
Groet, Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: Arm of RWS
Reageer #2 - 02.07.2018 om 21:10:18
Post gereedschap
Hallo Corné, bedankt voor je reactie. 
In de automatiseringsmap staat echter wel een schemaatje waarbij een ARM wordt gebruikt om een wissel naar de goede kant te schakelen vanuit een SSS, daarvoor gebruikt men de G (groen) poot van het des betreffende blok. Ik heb dit getest op de standaard Fleishmann N wissel en dat gaat goed, echter ik heb alleen niet gemeten of de spanning op de wissel-spoel blijft staan Besluiteloos Ik ga het nu zeker aanpassen en testen met een WIS print. Wat ik namelijk wil bereiken is wanneer een trein "groen" krijgt, dat de uit-rij-wissel in de juiste stand komt te staan om ontsporingen e.d. te vermijden.
 
Als er nog andere mensen andere gedachten hebben dan lees ik die ook graag. mvgr Jeroen
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Arm of RWS
Reageer #3 - 03.07.2018 om 00:01:44
Post gereedschap
Hallo Jeroen,
Ik heb het schema van een ARM niet maar deze zal net andersom werken, het signaal wordt omgedraaid, want de R en de G van de SSS print wordt aan massa gelegd. De ARM kan wel van het continu signaal natuurlijk net als de WIS een puls maken.
Ergens heb ik dit een keer gelezen, op het forum staat mij bij.
Ik zal nog eens verder kijken.
Groet, Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Arm of RWS
Reageer #4 - 03.07.2018 om 18:30:45
Post gereedschap
Ik heb het schema gevonden, maar het signaal wordt niet geďnverteerd, dat doet juist de RWS. De ARM maakt er wel een pulssignaal van volgens het schema wat een RWS standaard niet doet. Dit is echter wel te maken middels een kleine condensator en een ontladingsweerstand.
  

Schematische_werking_RWS_en_ARM.jpg ( 19 KB | 265 Downloads )
Schematische_werking_RWS_en_ARM.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: Arm of RWS
Reageer #5 - 03.04.2019 om 17:43:52
Post gereedschap
Ik heb denk ik na wat knutselen een oplossing gevonden heb om toch de "groen" aansluiting van een SSS of STP te gebruiken: het is een deel basis theorie transistor  en een deel "geleend" uit de automatiseringsmap.
 
Als je in het bijgevoegde schema kijkt, let niet op de voltmeters, dan van links naar rechts kijkend gebeurd er het volgende:
Indien SSS-groen naar 0 volt valt , dan wordt de uitgang van de eerste transistor 12 volt,  via de diode gaat de 12 volt het 2e deel in van de schakeling. Als je goed kijkt herken je dit gedeelte uit de WIS schakeling. Bij het aanbieden van 12 volt op de diode geeft de uitgang 1x een pulsje van 0,5 seconden, ook al blijft er langer 12 volt op de ingang staan. Dit pulsje is sterk genoeg om via een RWS een wissel om te schakelen.
 
Reacties e.d. zijn welkom Smiley
  

uitgang_SSS_rood_of_groen.jpg ( 65 KB | 224 Downloads )
uitgang_SSS_rood_of_groen.jpg

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint