Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic VRS (Gelezen 2.922 keer)
PatrickS
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 18
Sloot zich aan bij: 30.04.2011
VRS
11.01.2018 om 22:17:14
Post gereedschap
Beste medespoorders,
 
Recentelijk heb ik mijn eerste VRS in elkaar gesoldeerd en om te testen heb ik voorbeeld 25 op blz 56 van de automatiseringsmap gebruikt t.w de VRS bij kruisende sporen en verder een standaard ovaaltje.
De schakeling werkt perfect. Het eigenaardige is echter dat in de voorliggende baanvakken (A en B) de seinen van beide SSS'en op rood blijven staan. Zodra er een trein (of een wagon met verlichting) in het baanvak aankomt gaat het sein ogenblikkelijk op groen. De trein rijd, zonder dat er een vertraging is, gewoon door. Dit gebeurd zowel in baanvak A als in B.
 
Als ik in "rustsituatie" meet, zonder treinen op het spoor, heb ik rond de 12 V op de A en B uitgangen van de SRS. Is dit normaal in deze schakeling?
Groeten en alvast bedankt voor het meedenken,
Patrick
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: VRS
Reageer #1 - 11.01.2018 om 23:16:10
Post gereedschap
Hallo Patrick,
 
Je hebt het voorbeeld uit een oudere map genomen begrijp ik.
 
Op de U uitgangen van een SSS of een SRS meet je altijd 12 volt, dit is het aanwezigheids signaal. Hier zit echter geen vermogen achter, dat wil zeggen de loc zal er niet op gaan rijden.
 
Wat betreft de rode en groen aanduiding van de seinen begrijp ik niet helemaal. Kan het zijn dat je ze verkeerd om hebt aangesloten ?
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
PatrickS
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 18
Sloot zich aan bij: 30.04.2011
Re: VRS
Reageer #2 - 13.01.2018 om 10:55:38
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Klopt, ik heb inderdaad nog een oude versie van de automatiseringsmap. In het nieuwere deel 2 van de automatiseringsmap is het de situatie op blz. 23 afb. 5.1: de kruisende sporen.
 
De bedrading heb ik nagekeken en alle seinen zijn correct aangesloten.
 
Ik zal de situatie proberen op een andere manier uit te leggen.
 
Wanneer ik op het dubbelsporige ovaal met 1x kruisende sporen geen enkele locomotief op de rails heb staan, branden alle seinen groen behalve die van de twee blokken die voor de VRS liggen. De VRS stuurt namelijk op de uitgangen A en B ongeveer 12V naar de ingangen a, b of c van de twee voorliggende SSS'en.
Nu is de vraag, hoort de VRS altijd een spanning uit te sturen op de uitgangen in een rustsituatie? Want zodra ik een wagon met verlichting of een locomotief op het betreffende baanvak zet, gaat het sein direct groen branden. Een van de uitgangen van de VRS valt dus weg om het andere baanvak naar de kruising te blokkeren.
Groeten,
Patrick
 
p.s. beide sporen in het ovaal hebben dezelfde rijrichting, zoals in de map geschetst is.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: VRS
Reageer #3 - 13.01.2018 om 14:06:10
Post gereedschap
Dat klopt. Als de beide ingangen (a en b) van de VRS laag zijn, dan zijn de uitgangen (A en B) hoog (en staan de seinen op rood). Dat is een eigenschap van de elektronische schakeling die wordt gebruikt.
 
Ik heb ooit een aantekening in mijn klapper gemaakt dat het is op te lossen door twee AND's tussen te bouwen, een met aan de twee ingangen a) de A van de VRS en b) de T van de ene SRS/SSS/STP en de uitgang naar de a (of b of c) van de andere SRS/SSS/STP en aan de andere AND de B van de VRS en de in- en uitgang aan de SRSen net andersom. Ik heb dat in de praktijk echter nooit gebruikt (mijn kruisingen zijn onder de baan waar geen seinen nodig zijn), dus ik heb geen tekening. Maar ik hoop dat je het principe begrijpt: als er geen treinen rijden, zijn alle T's laag, dus zijn de uitgangen van de AND's ook laag en staan alle seinen op groen. Als er een trein het blok inrijdt, gaat de T hoog en een van de twee A of B van de VRS ook (de andere gaat laag om de trein voorrang te geven), dus gaat een van de seinen op rood en de ander op groen. Als er een tweede trein het andere blok inrijdt, gaat die T hoog, maar zolang de eerste trein nog in het blok rijdt, blijft de VRS in de stand zoals hij was en blijven de seinen ook zoals ze stonden.
 
Het komt er kort gezegd op neer dat de A en B van de VRS niet meer rechtstreeks op de SRSen worden aangesloten, maar via twee ANDs.
 
Groet, Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
PatrickS
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 18
Sloot zich aan bij: 30.04.2011
Re: VRS
Reageer #4 - 13.01.2018 om 16:48:39
Post gereedschap
Bedankt Jan, ik snap je uitleg volledig.
Patrick
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: VRS
Reageer #5 - 14.01.2018 om 12:51:34
Post gereedschap
Hallo Patrick. Dat is goed om te horen. Succes met bouwen! Groet, Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint