Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic FF-R (Gelezen 3.760 keer)
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
FF-R
15.11.2017 om 19:36:23
Post gereedschap
Mede forum lezers,
 
Werkt een van jullie met de FF-R printplaat. ik heb een aantal van deze printplaten, maar weet niet hoe deze werken, kan ze ook nergens meer terug vinden.
Ik ben benieuwd hoe deze met de S en de R aangestuurd moeten worden. In serie met de S en met de R zitten kleine condensatoren.
Volgens mij laten condensatoren geen gelijkstroom door. Ik kan de S en de R van deze printplaat dan ook maar 1x aansturen. Hierna moet de printplaat spanningsloos gemaakt worden voordat ik de S en de R weer kan bedienen. 
De printplaat kan net als de andere printplaatjes op een PB gestoken worden en zal dus normaal gesproken altijd onder spanning blijven staan.
Groet, Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: FF-R
Reageer #1 - 17.11.2017 om 17:46:04
Post gereedschap
hallo Corne
DE FF is een Flip Flop schakeling de S en de R zijn ingangen en de X en De y uitgangen deze schakeling staat uitgebreid in de Map Zo werkt Het ik doe hierbij een schema en tekst misschien helpt dit 
Groet Hans
  

ff.pdf ( 391 KB | 389 Downloads )
flip_flop.pdf ( 227 KB | 286 Downloads )
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF-R
Reageer #2 - 17.11.2017 om 17:58:05
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
De FF ken ik en heb ik al diverse male besproken op dit forum.
Maar ik heb het over de FF-R. Deze werkt met bi-polaire print relais.
Ik ben er inmiddels wel achter dat deze alleen met een wisselstroom op de S en de R werken. Maar was benieuwd waar deze voorheen voor werden gebruikt. Ik ga de printjes aanpassen zodat ze ook voor gelijkstroom gebruikt kunnen worden. In ieder geval bedankt voor je reactie.
« Laatste Wijziging: 17.11.2017 om 18:47:27 van Corné »  

FF-R.jpg ( 20 KB | 256 Downloads )
FF-R.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
lex
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 29.12.2009
Re: FF-R
Reageer #3 - 30.11.2017 om 12:18:48
Post gereedschap
Hallo Corne,
Ik heb je een bericht gestuurd.
De FF-R moet met een puls gever worden aangestuurd.
Zie de tekening.
De condensator van 100 uF heb ik vervangen (verzwaard) door er 2 van 470 uF te plaatsen. Ook de set doe ik met een pulsgever
Bij mij werkt dit prima
Groet, Lex
  

pulsgever.jpg ( 146 KB | 244 Downloads )
pulsgever.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF-R
Reageer #4 - 30.11.2017 om 19:23:16
Post gereedschap
Hallo Lex,
Dank voor je reactie.
Ik heb je bericht gezien en daar een antwoord opgegeven.
Ik ga dit in de toekomst uitproberen
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF-R
Reageer #5 - 23.12.2017 om 19:22:29
Post gereedschap
Update FF-R
Na enkele berichten met Lex uitgewisseld te hebben, wist ik iets meer en ben aan het testen gegaan. Inmiddels weet ik dan ook hoe het moet werken. 
De kleine condensatoren 0,47uF zorgen ervoor dat de continu gelijkspanning wordt omgezet in een puls. 
Als er nu voor de condensator, dus parallel aan de S en de R een weerstandsverbinding is met de massa wordt de condensator automatisch ontladen en kan er weer een nieuw signaal worden gegeven. In de praktijk zullen er vaak meerdere printplaten zijn aangesloten waardoor er altijd wel ergens een verbinding met de massa is.
Maar omdat ik de FF-R getest had met alleen maar 12 volt op de S en de R bleef de condensator geladen en kon ik geen nieuw signaal aanbieden. Ik heb nu een weerstand van 47k tussen de S en de massa geplaatst en nu werkt hij zoals bedoeld. Hetzelfde geldt voor de R.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint