Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic automatiseringsmap pag.11 schema 2.2 onderzijde (Gelezen 2.888 keer)
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
automatiseringsmap pag.11 schema 2.2 onderzijde
08.05.2017 om 15:43:27
Post gereedschap
Mede spoorders, ik kom er even niet neer uit..... Treurig
Als beide sporen vrij zijn, staat de wissel dan in de rechtdoor stand zodat ALS er een trein komt deze altijd naar spoor 1 gaat, en door bezet melding zorgt de STP-1 er voor dat de trein stopt in sectie 1a en zorgt de STP er dan ook voor dat de wissel omgeschakeld wordt, en zo ja wanneer gebeurd dit?? Zodra spoor 1 bezet is zal als het goed is de wissel opklappen of al omgeklapt zijn en de volgende trein naar spoor 2 sturen en door bezet melding zal deze stoppen in sectie 2a. Na het verstrijken van de TIJD zal trein 1 weer vertrekken. De wissel uitgaand wordt open gereden ga ik vanuit. Maar wat gebeurd er met de trein op spoor 2?? Blijft die wachten tot er een "3e" trein zich aanbied of gaat de trein op spoor 2 ook na een Tijd T weg?? En nog een vraag, de sectie van de uit-rij-wissel wil ik een SRS gebruiken daar het toch buiten zicht is, echter waar breng ik het T signaal naartoe van deze SRS, moet die naar de ingang A van STP-1 of de C van STP-2?? Of misschien naar beide? (krijg geen afbeelding toegevoegd sorry). Maar even goed, wie geeft een duidelijke uitleg?? mvgr Jeroen
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: automatiseringsmap pag.11 schema 2.2 onderzijde
Reageer #1 - 13.05.2017 om 15:45:02
Post gereedschap
Jeroen,
 
Ik ga proberen uit te leggen wat er gebeurt:
 
Als er een trein aankomt dan zal door de SRS (die in de wisselsectie ligt) de wissel naar een vrij spoor worden gezet. Als beide sporen vrij zijn is dat in principe altijd de linker: in dit geval dus spoor 2.
De trein komt nu in STP 2 en geeft een aanwezigheid op de T1 uitgang. Hiermee wordt een FlipFlop (FF) gereset waardoor de Y-uitgang "hoog" wordt en de STP zichzelf, via ingang "a" vasthoud.
Een volgende trein zal dmv de SRS de wissel opnieuw doen schakelen. Omdat de wisselprint ziet dat de linkerkant bezet is. Zal hij de wissel naar rechts zetten. De trein zal nu binnenkomen op STP 1. Omdat beide sporen nu bezet zijn geeft de WIS print een bezet melding af. Deze gaat normaal gesproken naar een SSS die voor de wisselstraat ligt om een eventuele volgende trein te laten stoppen.
Deze bezetmelding gaat ook naar de TIJD print waardoor de treinen even naast elkaar blijven wachten. Dit tot dat de uitgang Ta van de TIJD print "laag" wordt.
Bij het binnenrijden van STP 1 zal tevens de FF worden gezet, X wordt "hoog" en Y wordt "laag" hierdoor wordt nu STP 1, via de ingang "c" vastgehouden en vervalt het signaal op de "a" van STP 2 en kan de trein op STP 2 weer vertrekken. De uitgaande wissel wordt hier inderdaad open gereden.
Omdat na het wegrijden van de trein STP 2 geen bezetsignaal meer afgeeft, vervalt het bezetsignaal van de WIS en kan een eventueel wachtende trein op de SSS voor de wisselstraat vertrekken. Deze komt weer op de SRS, die zet de wissel weer richting STP 2, trein komt op STP 2, FF wordt weer gereset, enz. enz.
 
Ik hoop dat het hiermee duidelijker is wat er precies gebeurt en wanneer de wissel schakelt.
 
Een SRS in de uitrijwissel moet zijn aanwezigheidssignaal (T) aanbieden op de beide STP's. Immers als de uitrijwissel nog bezet is mag er geen trein vertrekken van STP 1 of STP 2.
 
Merk op dat er een foutje zit in de tekening. De ingangen "A" en "B" van de WIS moeten opgewisseld worden. Voor de volledigheid: "A" is het linkerspoor van de wissel en "B" het rechter.
 
Het niet kunnen bijvoegen van afbeeldingen op het forum heb ik aangepast en is nu weer mogelijk. (Er stond een vinkje fout)
 
Groet,
Marcel
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: automatiseringsmap pag.11 schema 2.2 onderzijde
Reageer #2 - 16.05.2017 om 21:04:56
Post gereedschap
Hallo Marcel,
Bedankt voor je uitleg, nu is het idd duidelijk wat er precies gebeurd. En als ik het dus goed begrijp moet ik het T-signaal van de SRS die aan de uit-rij-wissel hangt verbinden met de "a" van STP-1 en de "c" van STP-2, opdat er geen trein kan vertrekken als de uitrijwissel bezet is. Plus er blijft ten alle tijden 1 trein staan, toch??
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint