Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Re: Wagons met verlichting (Gelezen 4.675 keer)
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: Wagons met verlichting
07.01.2016 om 14:12:44
Post gereedschap
Hallo Crisstoffel
Ik neem aan dat je met gelijkstroom rijdt. in dii geval is het wat makkelijker door gebruik te maken van Gelijkstroomwielen voor wagons waarvan 2 assen geïsoleerd. Maak dat de wielen stroom afnemen met kant en klaar verkrijgbare stroomafnemers die je tussen de wielen plaatst, zorg dat de wielen bij het ene stel stroom afnemen van bv de linkerspoorstaaf een de ander aan de andere kant, De wielen op dezelfde as zijn onderling geïsoleerd.
Afname bij meerder wagons heeft zijn voordeel dat je dan minder kans hebt op flikkeren van het licht als een van de wielen eens niet goed contact maakt Bij wisselstroom  wordt het weer wat moeilijker dan heb je midden rail slepers nodig en dat geeft veel rij weerstand ik zelf gebruik hiervoor de stroom voerende koppelingen.
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Wagons met verlichting
Reageer #1 - 09.08.2016 om 11:03:20
Post gereedschap
Hallo Christoffel,
 
Hierbij een schema voor knipper vrije binnen verlichting.
Als je lampjes of leds zonder dit schema in je wagons doet, dan knipperen ze. Dit ligt niet aan vuile rails of slecht contact van de wielen. De stroom van de printjes is pulserend.
De locomotieven rijden er prima op, maar front/sluit seinen en binnen verlichting knipperen als een stroboscoop in een disco door deze stroom.
Een condensator of elco of accu of oplaadbare batterij in combinatie met diodes voorkomt dit. Tijdens de stroomloze periodes tussen de pulsen krijgt de verlichting stroom uit de condensator of elco of accu of goldcap of oplaadbare batterij.
 
Wil je echt constante binnen verlichting, dan zal je ook een schakelaartje moeten in bouwen, want de verlichting zal anders aan blijven tot de accu of oplaadbare batterij leeg is.
 
Dus, het kan wel,  wagon verlichting, maar ik vind het teveel gedoe.
 
Gebruik stroom afnemers, die tegen de assen aan zitten en geen stroom afnemers, die tegen de wielen aan drukken ivm de rij weerstand van de wagons.
 
Er is nog een andere manier om ipv stroom voerende koppelingen stroom vanaf één wagon met slepers naar andere wagons zonder slepers te krijgen. Dat is met zelf gemaakte stekkertjes van IC printvoetjes.
(om soldeer schade aan IC componenten op een printplaat te voorkomen zijn er IC printvoetjes te koop, die je zonder IC (die grote zwarte platte met veel pootjes) op de print soldeert. daar duw je dan later de IC in.)
Door die IC printvoetje op te delen in stukjes met twee pootjes, krijg je een boel mini stekkertjes.
Neem wel de ietsiepietsie duurdere uitvoering met ronde pootjes ipv platte pootjes.
 
In het echt hangen er ook draden en slangen tussen de wagons, dus het is niet storend. 
 
Groetjes
Wil
  

Constante_trein_verlichting.jpg ( 42 KB | 385 Downloads )
Constante_trein_verlichting.jpg

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint