Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Snelheidsverschillen (Gelezen 4.025 keer)
Frits van Zanten
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 2
Locatie: Wemeldinge
Sloot zich aan bij: 12.12.2014
Snelheidsverschillen
30.10.2015 om 12:48:58
Post gereedschap
Na 30 jaar heb ik deze hobby weer opgepakt met N-spoor en 10 locomotieven (minitrix, Fleischman, Roko) die al die tijd netjes ingepakt waren. 
Ik heb een testbaantje gelegd mer 3 blokken: 1x SSS en 2x STP. Als ik de snelheden afregel op 1 loc zodanig dat hij in alle blokken even snel rijdt dan rijden de meeste andere locs niet meer in alle blokken de dezelfde snelheid. Sommige rijden in de STP blokken harder dan de SSS en sommige juist zachter. In het SSS blok rijden de 10 locs allemaal ongeveer even hard. Het verschil zit in de STP blokken.
Dat verschil maakt het ondoenlijk om de STP zodanig af te regelen dat alle locs fatsoenlijk afremmen en op een juiste kruipsnelheid naar de stopsectie rijden.
Hoe kan ik dit oplossen?
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Snelheidsverschillen
Reageer #1 - 26.12.2015 om 22:10:03
Post gereedschap
Bekend probleem.  Ik heb het namelijk ook met mijn locs.
Het viel mij op dat vooral locs van voor 2000 dit probleem hebben. En ook dat het per merk ook nog eens kan verschillen.
Ik koop nu alleen nog maar nieuwe locs en kijk eerst in de winkel hoe ze rijden. Bevalt het dan koop ik ze en blijkt het toch niet mooi te gaan dan mag ik ze ruilen. 
 
Het schijnt dat je met diodes wel wat kan 'regelen' maar dan ben trekken de locs niet zo mooi op.
 
Succes. 
 
Groeten, 
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: Snelheidsverschillen
Reageer #2 - 27.12.2015 om 11:42:49
Post gereedschap
Hallo Frits 
Je zegt na 30 jaar weer te zijn begonnen, nou weet ik niet of je ook alle locs grondig een onderhoud`s beurt heb gegeven omdat de olie te oud is en deze plakt. je kan ook voor dat je de locs laat rijden deze warm draaien.kan ook succes hebben
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Snelheidsverschillen
Reageer #3 - 03.05.2016 om 11:39:15
Post gereedschap
Hallo Frits,
 
Om de snelheid te temperen kan je ook de "TRIM" van Mecktronics in de locomotieven in bouwen.
 
Ik heb een motor van Lima vervangen door een andere modernere, maar de loc reedveel te hard. Eerst zonder diodes(5 in serie en 5 in serie tegen gesteld) begon de locomotief bij 35 a 40 km/u op de trafo te rijden, daarna pas bij 70 km/u. Misschien dat ie met de trim beter rijdt, want eigenlijk rijdt hij nog steeds te hard. Maar hij vliegt niet meer uit de bocht.
 
En ja sommige treinen rijden vanaf de fabrikant al te hard. Bijvoorbeeld, de IRM van Rivarossi reed sneller als m'n Thalys van Mehano. Nu niet meer dmv een diodeschakeling met 6 diodes in serie en 6 in serie voor de andere rijrichting.
 
Is je rails schoon? Zijn je blokken even lang? Je kan de blokken even lang maken door er een stuk rails door een SRS te laten voeden en alleen de uitgang "T" van die SRS samen met de STP "T" of SSS "T" het voorgaande blok te laten schakelen.
De locomotieven hebben namelijk verschillende "afrem" en "optrek" eigenschappen.
 
Het belangrijkste is, dat je snelste locomotief met de langzaamste "afrem" eigenschap precies op de scheiding van de STP stopt. De anderen zullen dan met kruipsnelheid naar de tweede scheiding gaan. Zo moet je de SSS ook afstellen. En , ja, dan staat een loc wat verder voor het rode sein stil, maar dat gebeurt in het echt ook. Dus! Smiley
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Frits van Zanten
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 2
Locatie: Wemeldinge
Sloot zich aan bij: 12.12.2014
Re: Snelheidsverschillen
Reageer #4 - 28.11.2017 om 22:27:41
Post gereedschap
Dit project heeft een tijdje stilgestaan, vandaar nu pas mijn vervolg:
"Trim" oplossingen inclusief diodes zijn in N-spoor locomotieven niet in te bouwen, geen ruimte, jammer....
Ook testen met een SRS boden geen oplossing.
Mijn oplossing moest ik dus vinden in alleen SSS-en!
Nu vind het ik zelf voor N-spoor niet zo belangrijk om een heel gelijdelijke afremming/optrekken te zien. Een test met 2x SSS in 1 blok ipv een STP blijk heel goed te werken: de 1e geeft een constante snelheid in "rem"sectie, de 2e doet de stopsectie. Nu lukt het om met maar kleine snelheidsverschillen te rijden en bij het stoppen met maar een paar centimeter verschil voor het sein stil te staan. 2x een SSS is maar een beetje duurder dan 1x STP zeker ten opzichte van de totale kosten van de baan. Alle blokken worden zo gedaan want treinen moeten vlak voor een sein stoppen, niet alleen in een station!
Er moet nog veel gebeuren/gesoldeerd worden, maar dat is nu juist mijn hobby!!
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint