Hallo Frits,
Om de snelheid te temperen kan je ook de "TRIM" van Mecktronics in de locomotieven in bouwen.
Ik heb een motor van Lima vervangen door een andere modernere, maar de loc reedveel te hard. Eerst zonder diodes(5 in serie en 5 in serie tegen gesteld) begon de locomotief bij 35 a 40 km/u op de trafo te rijden, daarna pas bij 70 km/u. Misschien dat ie met de trim beter rijdt, want eigenlijk rijdt hij nog steeds te hard. Maar hij vliegt niet meer uit de bocht.
En ja sommige treinen rijden vanaf de fabrikant al te hard. Bijvoorbeeld, de IRM van Rivarossi reed sneller als m'n Thalys van Mehano. Nu niet meer dmv een diodeschakeling met 6 diodes in serie en 6 in serie voor de andere rijrichting.
Is je rails schoon? Zijn je blokken even lang? Je kan de blokken even lang maken door er een stuk rails door een SRS te laten voeden en alleen de uitgang "T" van die SRS samen met de STP "T" of SSS "T" het voorgaande blok te laten schakelen.
De locomotieven hebben namelijk verschillende "afrem" en "optrek" eigenschappen.
Het belangrijkste is, dat je snelste locomotief met de langzaamste "afrem" eigenschap precies op de scheiding van de STP stopt. De anderen zullen dan met kruipsnelheid naar de tweede scheiding gaan. Zo moet je de SSS ook afstellen. En , ja, dan staat een loc wat verder voor het rode sein stil, maar dat gebeurt in het echt ook. Dus!
Groetjes
Wil