Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Standaard baanvakken Märklin systeem werkt niet (Gelezen 3.922 keer)
Woody
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 03.09.2015
Standaard baanvakken Märklin systeem werkt niet
22.09.2015 om 18:53:22
Post gereedschap
Goedenavond,
 
De startopstelling volgens deel 2. 1.2. werkt dus zoals het moet.
 
Ik heb een SEN-M en nog 2 SSS-M  + bodenplaat BP laten komen. Printplaatjes gesoldeerd en toen was de bodemplaat aan de beurt.
 
Verbindingen gesoldeerd volgens bijgaande tekening. Nu kijken of we het in een bloksysteem kunnen toepassen.
 
Deel 2. 1.5. moest de basis voor de test zijn. best lastig, ik heb de indruk dat niet alle voorbeelden eensluidend zijn, maar dat kan ook aan mij liggen.
 
ik heb nu een ovaal opgedeeld in 3 blokken, aangesloten op de set printplaatjes volgens bijgaande tekening.
Een lok er op komt wel in beweging, maar niet enthousiast. Natuurlijk heb ik de max potmeter open staan. In 1 blok rijdt de lok absoluut niet.
Ik kan proberen om de printplaatjes te wisselen en er zo achter proberen te komen of het aan een print ligt, maar nu doet zich het volgende voor:
 
De STAB wordt gloeiend heet! Ik heb mijn duim er al gebrand. Is dit normaal? Vast niet. Ik vermoed sluiting, maar waar?
 
Wie heeft raad?
Groet, Harry
« Laatste Wijziging: 22.09.2015 om 20:25:20 van Woody »  

baanvak-voor-forum.jpg ( 152 KB | 543 Downloads )
baanvak-voor-forum.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Evert
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 16
Sloot zich aan bij: 25.11.2008
Re: Standaard baanvakken Märklin systeem werkt niet
Reageer #1 - 01.10.2015 om 09:32:52
Post gereedschap
Harry,
 
Er zit in jouw schema een ontwerpfout.
De + 12V van de STAB dient alleen te worden aangesloten op het bovenste aansluitpunt op het achterbord ( de plus (+) van de print).
In jouw schema is de +12v via de connector F doorverbonden met de "V' van de rijspanning. Dit geeft ongewenste (grote) stomen. Hierdoor zal de STAB zeer heet kunnen worden en eventueel defect raken.
De schema's in het boek van Mecktronic ( pag 11 en 12 maken het duidelijk.
 
Veel succes
 
Evert
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Evert
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 16
Sloot zich aan bij: 25.11.2008
Re: Standaard baanvakken Märklin systeem werkt niet
Reageer #2 - 01.10.2015 om 09:40:10
Post gereedschap
Harry,
 
Nog een klein punt in jouw schema heeft het achterbord maar 11 aansluitpunten. Het zijn er in werkelijkheid 12. Het bovenste punt is niet "L" maar de "+" voor de +12V .
Deze dien je voor alle printen door te verbinden met de +12V lijn ( het beste via een zelfherstellende zekering voor iedere print of anders niet aan te bevelen via een doorverbinding)
 
Evert
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: Standaard baanvakken Märklin systeem werkt niet
Reageer #3 - 05.10.2015 om 17:31:20
Post gereedschap
Harry
ook jou aansluiting blokA met sss-m is niet juist controleer dit even van schema op blad 9 van de automatiseringsmap deel 2 en dan zie je op blad 6  de aan sluitingen voor Bp
 
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint