Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Montage STAB (Gelezen 4.490 keer)
Woody
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 03.09.2015
Montage STAB
03.09.2015 om 17:33:51
Post gereedschap
Goedendag, 
zojuist mijn eerste bouwpakketje uit gepakt. Een STAB. met het schema uit de documentatie kom ik al ver. De foto op de website van een gemonteerde STAB maakt nog meer duidelijk. Maar er zit een weerstand van 1K bij.(bruin-zwart-rood) Wat moet ik daar mee? 
Groet, Harry.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: Montage STAB
Reageer #1 - 03.09.2015 om 18:43:48
Post gereedschap
Hallo Harry,
De weerstand van 1k dient normaal gesproken over de rijspanning geplaatst te worden. Dit om ervoor te zorgen dat de transformator altijd een (kleine) belasting ziet en hierdoor stabiel kan werken.
 
Bij wisselstroom banen is de weerstand niet nodig omdat daar de SYN-M schakeling al over de rijspanning zit.
 
In jou geval kun je de 1k weerstand dus negeren.
 
Marcel
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Woody
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 03.09.2015
Re: Montage STAB
Reageer #2 - 07.09.2015 om 14:46:06
Post gereedschap
Dag Marcel,
Ik heb inmiddels het één en ander in elkaar gezet. Daarbij gebruik makend van de mappen automatisering. vervolgens heb ik de printjes aan elkaar gekoppeld volgens deel 2, 1.2 en die startopstelling gemaakt. Ik heb de tekening die ik zelf daarbij heb gemaakt bijgevoegd.
Bij het proefrijden heb ik de meest rechtse oranje draad vast aan punt b gelaten. De trein trekt inderdaad langzaam op en loopt daarna een constante snelheid (Is prima instelbaar).
Als ik daarna S met D verbind (groen) remt de trein langzaam af.
Moet dit het resultaat zijn? Of is die groene draad niet juist. Ik begrijp dat later de plaatst van deze groene draad wordt ingenomen door 1 of meer SEN-M.
Graag even jouw reactie hier op.
De volgende stap:
Volgens mij moet ik nu een ovaal gaan tekenen met een aantal baanvakken. Daarna moet ik uitzoeken welke printen daarbij horen.
Vriendelijke groet,
Harry
« Laatste Wijziging: 22.09.2015 om 20:24:01 van Woody »  

testbaan-1.jpg ( 87 KB | 467 Downloads )
testbaan-1.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: Montage STAB
Reageer #3 - 07.09.2015 om 20:52:29
Post gereedschap
Dat met die groene draad is niet helemaal zoals de bedoeling is. 
 
Zonder gebruik van de SEN-M is de S aansluiting niet nodig, deze kun je ongebruikt laten. Tevens de D aansluiting gewoon aan de 12v. Later zal die inderdaad de spanning uit de SEN-M krijgen maar voor nu is dit de basis.
 
Je hebt nu twee identieke ingangen a en b. Indien je een van deze ingangen 12V maakt dan zal de trein afremmen en de sein op rood gaan. Laat je a en b los dan zal de trein optrekken en z'n rondje rijden waarbij de sein op groen staat.
 
Inderdaad moet je nu gaan nadenken over een baanplan met meerdere blokken. Mocht je hier niet uitkomen stuur me dan een E-mail dan kan ik je hiermee helpen.
 
Succes.
 
Gr. Marcel
 
PS: de STAB dient op de andere uitgangen (constant 14V) van de trafo te worden aangesloten.
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Woody
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 03.09.2015
Re: Montage STAB
Reageer #4 - 08.09.2015 om 17:21:08
Post gereedschap
Dag Marcel,
ik heb jouw aanwijzingen opgevolgd en alles loopt prima. Ik sluit een nieuwe tekening bij. Dat is wel zo netjes voor bezoekers van het forum.
Mijn idee van een baanplan met meerdere blokken stuur ik per email.
Alvast bedankt voor je aandacht.
Vriendelijke groet,
Harry Houtzager
  

testbaan-def-2.jpg ( 84 KB | 501 Downloads )
testbaan-def-2.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint