Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic FF probleem (Gelezen 6.083 keer)
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
FF probleem
27.05.2014 om 23:09:30
Post gereedschap
Hallo Mecktronics lezers,
 
Ik heb op dit moment een storing in een FF zitten en kan de oorzaak niet achterhalen.
Misschien is er iemand die iets dergelijks ook heeft gehad of die mij een mogelijke oorzaak kan aangeven.
Een FF wordt als volgt gestuurd een puls op de S maakt X positief, pas als er een puls op de R komt wordt de Y positief. Overigens ook als de C positief wordt gemaakt.
(In de automatiseringsmap staat dat als de C positief wordt de X dan positief wordt, maar dat klopt niet.) Bij mij is het volgende aan de hand. Door een puls op de S wordt de X positief, echter als de S niet meer positief is wordt naar een tijdje de Y positief, er is echter geen positieve spanning aanwezig op de R of de C. Als ik de FF los test werkt deze wel goed. Ik heb de bedrading gecontroleerd maar kan daar geen fouten in vinden tot nu toe. Ik heb ook de bedrading nagemeten op een eventuele inductieve spanning, maar die kan ik niet meten. Is er misschien iemand die mij nog advies kan geven.
 
Groet, 
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: FF probleem
Reageer #1 - 28.05.2014 om 00:06:13
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Ik heb dat probleem met een FF nooit gehad, maar wel met een AND, dus maar kijken of de oplossing ook voor een FF werkt.
 
Ik had een van de ingangen van die AND via een momentschakelaar aan de +12V gehangen (en de andere aan een baanvak), zodat als ik op de knop drukte, alleen iets zou gebeuren als er een trein in dat baanvak reed. Maar... een AND kan geen zwevende spanning aan, dus ik heb die ingang via een 220K weerstand aan aarde gelegd, zodat hij altijd 0V zag, behalve als er op die knop werd gedrukt (220K is zo groot, dat geeft geen kortsluiting).
 
Zou dat bij jou helpen, de R en de C via een grote weerstand aan aarde leggen? Misschien het proberen waard.
 
Ik hoor wel of 't werkt.
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF probleem
Reageer #2 - 28.05.2014 om 20:29:28
Post gereedschap
Hallo Jan,
 
Ik heb nadat ik jouw bericht heb gelezen, de AND en de FF met elkaar vergeleken en de aansturing (ingangen) van beide printjes lijken elektronisch op elkaar.
Ik heb ook nog eens naar de automatiseringsmap gekeken en bij een aantal voorbeeld schema's staat de C van de FF getekend aan de massa. 
Heb dit bij mij nu ook gedaan en het werkt nu.
Dank voor je input. Nu kan ik eindelijk de STP's eens goed gaan afstellen.
Groet Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: FF probleem
Reageer #3 - 29.05.2014 om 10:01:18
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Graag gedaan. Heb ik ook weer wat van geleerd. Hoewel ik denk geen problemen met de FFs te hebben, ik ga ze nu toch ook eens na om te checken of er geen zwevende ingangen zijn, want ik de heb de C niet standaard aan aarde liggen.
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF probleem
Reageer #4 - 13.02.2018 om 17:32:23
Post gereedschap
Vervolg FF probleem.
 
Ben inmiddels weer een stuk verder aan mijn baan en heb weer een probleem met een FF schakeling.
FF printjes zijn aangepast met een condensator en een 100k weerstand op de C aansluiting.
 
Vrijwel altijd op een vast plaats van de loc op de baan schakelt de FF om naar Y positief, terwijl er geen meetbare positieve spanning op de C of de R komt. Soms gebeurt dit ook willekeurig, als de loc zich op een ander punt van de baan bevindt. De FF schakelt meestal op het moment als er ook een wissel wordt geschakeld.
Heb de C en de R al aan een lagere weerstand naar massa gelegd <47k, maar dit helpt niet. Zowel de FF als de wissel worden door 2 verschillende reedrelais geschakeld, welke kort na elkaar liggen. De schakelkant van de 2 reedrelais hangen ieders via een weerstand van 100k aan massa.
Daar het probleem zich meestal voordoet als de loc over het reedrelais voor de schakeling van de wissel rijdt moet ik het daar ergens zoeken, maar kan op dit moment niet vinden wat er fout gaat waardoor de FF schakelt.
Als ik het reedrelais loskoppel van de bedrading, lijkt het beter te gaan.
De X uitgang van de FF stuurt een RWS print. De Y-uitgang stuurt een poort van een AND print. De uitgangen worden dus niet zwaar belast.
 
Wie kan mij een suggestie geven, hoe dit probleem op te lossen.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: FF probleem
Reageer #5 - 15.02.2018 om 12:06:05
Post gereedschap
Hallo Corné 
op pagina 8 staat  onder  Relais inschakelen met FF het een en ander uitgelegd misschien  kun je hier iets uit halen voor je probleem 
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF probleem
Reageer #6 - 15.02.2018 om 17:51:29
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Dank voor je reactie, maar welke pagina 8 bedoel je.
 
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF probleem
Reageer #7 - 15.02.2018 om 20:10:23
Post gereedschap

Hallo Hans,
Heb hem inmiddels gevonden.
 
Dat topic gaat volgens mij over een te zware belasting van de FF.
De FF schakelt bij mij de ingang van een RWS en de andere uitgang de ingang van een AND poort. De FF wordt dus volgens mij niet te zwaar belast.
 
Ik heb de FF al vervangen door 2 andere FF printjes en de AND print heb ik ook vervangen mede omdat de ingang van een AND print ook wel eens vreemd wil reageren op zwevende spanningen. 
De ingangen van de AND welke een zwevende spanning zouden kunnen krijgen op hun ingang zijn inmiddels ook verbonden met een weerstand van 100k naar massa.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: FF probleem
Reageer #8 - 16.02.2018 om 23:07:50
Post gereedschap
Ik ben nog steeds aan het zoeken en heb ook eens naar de VRS print gekeken. Hier zitten op een aantal ingangen van de 4001 condensatoren aangesloten. Dienen deze condensatoren om stoorpulsen op te vangen en weg te filteren ?
Als dit zo is, zou ik misschien ook een condensator op de basis van elke BC547 kunnen monteren ?
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij vertellen wat deze condensator zou kunnen doen in deze schakeling.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: FF probleem
Reageer #9 - 17.02.2018 om 11:39:39
Post gereedschap
Hallo Corné
Ik weet dat je condensatoren voor div.. doel einden kan gebruiken  strings-, start condensatoren en een geweldige ontladingen geven, hier wat link adressen voor meer uitleg 
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator
hoop dat er een oplossing uit komt
Groet Hans
« Laatste Wijziging: 17.02.2018 om 12:26:23 van johanus1 »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint