Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Nieuwe vraag :-) (Gelezen 9.360 keer)
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Nieuwe vraag :-)
21.12.2013 om 08:52:33
Post gereedschap
Hoi,
 
Bedankt voor reeds alle hulp die ik kreeg,
Maar ik heb nog een paar vraagjes  Verdrietig
 
Namelijk, als ik een sss in een station gebruik en ik wil de trein laten stoppen, betekend dat ik dus geen spanning op a b of c moet aanbieden.
de vraag is stop hij dan inregelbaar langzaam?
en de daarop volgende vraag is.
Als in het voorgaande blok een trein komt die via een sss dus op t een puls gaat geven hoe lang moet die puls op a b en c staan(op de sss in het station) om de 1e trein langzaam weg te laten rijden? of is het zo dat als de 2e trein in het station blok komt dat dan beide gaan afremmen?(omdat hij geen spanning meer aanbied op de station sss). of gaat de eerste dan sowieso weg zodra hij maar even spanning heeft gehad op a b of c?
 
 
zo niet hoelang moeten die blokken dan zijn?
 
ik hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn en hoor graag van jullie
 
 
Groetjes
 
Rein
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #1 - 21.12.2013 om 10:36:50
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Ik weet niet of ik je vragen goed heb begrepen, dus ik begin gewoon met antwoorden en zie wel of dat hout snijdt.
 
Als je een trein in je station wilt laten stoppen met een SSS, moet er juist WEL een spanning op a, b of c worden aangeboden. Bijvoorbeeld op a van de trein die in het volgende blok rijdt (net uit het station weggereden) en op b via een schakelaar op je bedieningspaneel als je een trein ook handmatig wilt laten stoppen. En ja, de snelheid van afremmen en optrekken is instelbaar. Ik zou in een station echter een STP gebruiken, dan kun je ervoor zorgen dat de trein altijd aan het eind van het perron (voor het uitrijsein, als je dat gebruikt) stopt.
*** edit *** De SSS bedient zelf het sein, dat was ik vergeten. Bijzin over het aan de schakelaar gekoppelde sein dus verwijderd.
 
Je moet geen pulsen aanbieden op de a/b/c van de SSS maar een spanning die duurt zolang je de trein wilt laten stilstaan. Haal je die spanning weg, dan zal de trein optrekken en het station uitrijden. Als je dat bedoelt met puls, dan is het goed natuurlijk.
 
Als bloklengte gebruik ik ongeveer twee tot twee-en-een-half maal de lengte van de trein. Dan is er alle ruimte de trein rustig te laten afremmen en optrekken. Langer mag ook, korter lijkt me niet handig.
 
Is dit wat je bedoelde? Vraag gerust verder, zo zijn we allemaal begonnen.
Groet,
Jan
« Laatste Wijziging: 21.12.2013 om 11:59:37 van Jan »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #2 - 21.12.2013 om 13:10:08
Post gereedschap
Hoi , top bedankt voor je antwoord.
 
 
Ik wilde graag dat, er een trein aankomt in het station en dan stopt.
deze gaat pas rijden , zodra een volgende trein in het blok achter hem zit. dus deze zal dus de trein moeten activeren om weg te rijden.en zelf weer moeten stoppen op het station todat er weer een trein achter hem zit ect ect.
 
Dus als de trein binnekomt zit op a een + en de trein zal afremmen. maar hoe laat ik hem dan weer rijden dmv 0v vanuit een achterliggende blok? en zodra de trein dus uit het achterliggende blok komt en dus het stationblok inrijdt is a dan nog wel 0 v?
en is T zodra een trein aanwezig is 12 V ? of een andere waarde?
 
groetjes
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #3 - 21.12.2013 om 13:53:17
Post gereedschap
Ah! Ik snap het. Ja, dat is inderdaad een leuke manier van rijden.
 
Ik zou dat oplossen met een flip-flop (FF) waarvan de X wordt verbonden met de a van de SSS (of STP, die ik nog altijd zou aanraden voor een station) van het stationsblok. Als de eerste trein het station binnenrijdt SET hij de FF en dus de X: de trein stopt in het station. De T van de SSS/STP van het stationsblok moet dus worden verbonden met de SET van de FF en de a van de SSS van het blok daarachter (daar hoef je natuurlijk geen STP te gebruiken) waar de tweede trein op een gegeven moment in aankomt. Leg de T van die SSS aan de RESET van de FF en de trein in het station wordt vrijgegeven want de X gaat naar 0. Als de eerste trein het station uit is, wordt de SSS daarachter vrijgegeven, de tweede trein rijdt het station in, SET de FF, stopt langs het perron en het hele spel begint van voren af aan.
 
Een kleine opmerking: flip-flops schakelen niet altijd betrouwbaar (een kleine "hik" door even een slecht contact wil wel eens een FF setten of resetten zonder dat je dat wilt). RESET lijkt me geen probleem in dit geval (hooguit rijdt je trein te vroeg het station uit), SET wel, want dan rijdt je trein niet weg uit het station en staat alles stil. Ik heb niet helemaal dezelfde situatie op mijn baan, maar heb daar wel ervaring mee. De oplossing is simpel. Verbindt de +12V van de STAB via een momentschakelaartje op je bedieningspaneel met de CLEAR van de FF. Mocht de trein in het station blijven staan, dan is een korte druk op de knop voldoende om de FF te resetten en de boel weer in gang te zetten. Het gebeurt bij mij niet zo vaak, maar vaak genoeg om plezier te hebben van dat drukknopje. Bovendien kun je dan eens een trein laten wegrijden als die tweede trein er nog lang niet is: een soort sneltreinverkeer.
 
Succes! Het lijkt erop alsof je een leuke baan aan het bouwen bent.
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #4 - 22.12.2013 om 09:18:45
Post gereedschap
Hoi,
 
heel erg bedankt hier kan ik dus wat mee,
wel aardig gecompliceert om dit te bewerkstellen Smiley 
ik dacht dmv sss dat ik dus klaar was.
 
Ik begrijp dat ik dus beter een stp in het station kan gebruiken , is het zo dat die gewoon het zelfde werkt als een sss ? alleen staat de remweg en stilstand vast?
 
en... je hebt het over een stab ( voeding) ik had nog een 12 volt adapter die kan ik toch gewoon gebruiken? ( mits de amp voldoende is?)
 
 
voor de rest ben nog maar simpel bezig hoor, 
met een vrij simpele baan.
maar wil eerst alle electronica op orde hebben voordat ik met senery (waar mijn baan op gebaseert is) ga beginnen.
 
groetjes
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #5 - 22.12.2013 om 12:00:02
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Fijn dat je ik je weer wat verder heb kunnen helpen. En met dat gecompliceerde valt het wel mee, hoor. Sommigen op dit forum (ik ook) hebben meer dan 100 bordjes onder hun baan hangen, dus maak je borst maar nat  Grijns. Maar we zijn allemaal klein begonnen en hebben, met vallen en opstaan, voor elkaar gekregen wat we wilden. Je had mijn eerste pogingen moeten zien  Besluiteloos.
 
Een STP verschilt een beetje van een SSS. Bij een STP wordt het blok in twee delen opgedeeld met ieder een eigen U en T. In de automatiseringsmap op pagina 2 en 13 (onderwerp 3.2) vind je meer details. En voor het geval je wilt weten wat mijn rijlengtes van U1 en U2 zijn: ongeveer 150 cm voor U1 en 60 cm voor U2 (dat is dus niet helemaal de 3/4 op 1/4 verdeling, maar ik verkrijg zo mooi afremmen en optrekken). O, ik heb een spoor N baan, voor H0 gelden natuurlijk andere lengtes. Welke schaal rij jij?
 
Maar goed, terug naar waar het om gaat:
In het geval van jouw station zou het volgende moeten worden aangepast: T1 van de STP moet naar de SET van de FF en de a van de SSS met de tweede trein; T2 moet naar de b van die SSS. Dat is 't.
 
Ik gebruik twee STABs voor de twee delen van mijn baan, dus ik heb geen ervaring met een aparte voeding. In principe moet dat kunnen, mits die voeding goed is gestabiliseerd, maar ik kan me herinneren dat sommigen op dit forum hebben geklaagd dat dat toch niet zo goed werkt. Ik kan dat draadje alleen niet meer vinden. Gewoon met die 12V adapter proberen, zou ik zeggen, en als 't toch niet werkt: een STAB is niet zo duur gelukkig. Neem meteen de 3A uitvoering, dan kun je uitbreiden zonder direct aan de limiet van je STAB te zitten.
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #6 - 22.12.2013 om 13:48:54
Post gereedschap
Oei, 100 plaatjes...pfffff  nee zo uitgebreid is mijn baan gelukkig (nog) niet..
gebruiken je wel de backplane en de connectors of heb gewoon op lokatie de printjes er onder hangen?
 
ikzelf heb ook n spoor 
hierbij ook even een plaatje daarvan ( shaduw + hoofdstation) de 2 loze banen gaan naar een berg dorp Smiley
  

baanplan.jpg ( 99 KB | 525 Downloads )
baanplan.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #7 - 22.12.2013 om 15:03:41
Post gereedschap
Mooi sporenplan! Daar is heel interessant verkeer op mogelijk. Mooi lang paradebaanvak ook. En als ik dat schaduwstation zo zie: daar heb je toch ook de nodige bordjes voor nodig  Steek tong uit.
 
Ik zie nu ook die wissel voor uitrijden van het schaduwstation waar we het eerder over hadden. Inderdaad leuk bedacht, dat treinen uit verschillende richtingen kunnen terugkeren en je toch maar 1 schaduwstation nodig hebt. En dat ik gelukkig goed begrepen had dat dat gedeelte volledig uit het zicht ligt, zodat SRSen volstaan.
 
Ja, ik gebruik inderdaad achterborden met connectors. Soldeert veel makkelijker dan rechtstreeks de kabels aan de print te solderen. Bovendien zit alles bij elkaar wat foutzoeken makkelijker maakt. Ik heb onder de baan twee houten stellages gemaakt waar ik de achterborden in heb vastgeschroefd (misschien waren metalen stellages mooier geweest, maar ik ben niet zo'n metaalbewerker). De aansluitdraden naar de sporen zijn weliswaar wat langer, maar het is op die manier wel veel overzichtelijker.
 
Succes! Dat wordt echt een leuke baan.
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Nieuwe vraag :-)
Reageer #8 - 23.02.2014 om 12:11:58
Post gereedschap
Hallo Rein26,
 
Als ik mij er ook nog mee mag bemoeien met het volgende.
De STP heeft twee uitgangen T1 en T2.
Vanaf beide , T1 en T2, moet er een stroomdraad gaan naar de SSS voor het station en ieder op een aparte ingang, bijv. T1 naar a en T2 naar b.
STP heeft vier potmeters, dezelfde drie als op SSS en eentje voor de kruipsnelheid. De laatste laat de snelle afremmers met kruipsnelheid naar de extra onderbreking in de rechter rails gaan. Op deze wijze stoppen alle treinen met hun voorkant op dezelfde plek langs het station.
Als je T2 niet met de SSS verbindt, dan kan het voorkomen, dat de SSS niet onveilig wordt. Huilen Is mij gebeurt, dus, vandaar, dat ik effies reageer. Grijns
O, en niet bezuinigen op stroom draadjes door T! met T2 te verbinden en daarvandaan een draad naar de SSS, want dan gaat het ook niet goed. Cheesy
 
Leuke baan trouwens. Succes
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint