Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Wis Vraagje (Gelezen 9.643 keer)
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Wis Vraagje
08.12.2013 om 00:09:03
Post gereedschap
Hallo.
 
Ben nieuw hier en lees met veel intresse jullie forum, en probeer zo voor mijn baan een ideaal oplaatje te krijgen  Grijns
 
Maar nu heb ik even een vraagje over de wis schakeling.
 
In of bij het overzicht van de werking van deze schakeling (5.1 in de automatiseringsmap deel 1)
staat een SRS die op uitgang T de wis schakeling op s zou activeren.
 
Maar dat is een standaard Trein detectie die Na de wissel staat getekend wat heeft die voor nut daar? of is ( in het schema getekend) de 2e SRS de 2e start stop van dezelfde 1e SRS?
 
 
Ik  hoor graag van jullie
 
Groetjes
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #1 - 08.12.2013 om 09:21:21
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Allereerst: welkom!
 
Ja, die tekening kan inderdaad verwarrend werken. Misschien geeft tekening 4.1 uit deel 2 een beter beeld, hoewel daar gebruik wordt gemaakt van een SSS in combinatie met een SEN, maar die SSS/SEN kun je ook vervangen door een SRS.
 
Waar het om gaat is, dat je de wissel plaatst aan het eind van een blok van voldoende lengte, waarbij de wissel geschakeld wordt (T van de SRS van dat blok gaat hoog) op het moment dat de trein het blok binnenrijdt, dus nog vóórdat de trein de wissel bereikt (anders leggen de wisseltongen tijdens het berijden om en ontspoort de trein). De minimale lengte van het stuk rails voor de wissel moet je even bepalen aan de hand van de snelheid van de trein, bij mij is dat zo'n 60 cm.
 
De stopsectie vóór het blok met de wissel is ook belangrijk. Die zorgt ervoor dat er geen trein dat blok binnenrijdt en de wissel schakelt voor het echt mag.
 
Kort en goed, zorg dat de SRS die de wissel bestuurt, verbonden is met een blok van voldoende lengte aan het eind waarvan zich de wissel bevindt.
 
Ik hoop dat deze wat lange uitleg duidelijk is, maar schroom niet om verder te vragen.
 
Groeten en succes met je baan,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Wis Vraagje
Reageer #2 - 09.12.2013 om 00:43:32
Post gereedschap
Hoi , dank je voor je antwoord, maar als ik heel eerlijk ben is het mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik wilde gewoon dmv blok detectie een wissel laten schakelen, ongeacht wat er op die sporen zich bevindt ,de volgende trein schakeld de wissel weer terug ect ect
 
het zijn trouwens Peco wissels met conrad wissel aandrijving met eindafschakeling.
 
 
Kan ik gewoon dus dmv 1 sss en daarvan de t uitgang naar de s ingang van de Wis laten gaan? of werkt dat niet zo?
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #3 - 09.12.2013 om 10:08:57
Post gereedschap
Ja, zo werkt het. De SSSen (of SRSen) van de achter de wissel liggende sporen bepalen welke kant de wissel op schakelt, maar de SSS (SRS) van het blok waarin de wissel ligt, bepaalt wanneer de wissel schakelt. Probeer het maar een keer op een testbaantje (zo ben ik ook begonnen), dan zie je snel genoeg of je 't allemaal goed begrepen hebt, maar daar lijkt het wel op.
Succes en groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #4 - 10.12.2013 om 09:42:08
Post gereedschap
Hallo Rein,
Ik zat nog te denken over je opmerking dat je die wissel zou willen schakelen ongeacht wat er zich op de sporen daarachter bevindt. Zo'n situatie doet zich op mijn baan ook voor. Normaal rijdt de trein rechtdoor, maar soms wil ik dat hij een zijlijntje kiest. Dat regel ik via een FF. Ik gebruik drukschakelaars die naar keuze een +12V-puls geven op de SET en RESET van de FF, en heb de T van de SRS van het zijlijntje verbonden aan de CLEAR van de FF zodat slechts een trein dat zijlijntje kiest en de volgende weer rechtdoor rijdt. Dan de X en de Y van de FF aan de links en rechts van de WIS, de T van de SRS van het blok met de wissel aan de S van de WIS en de trein rijdt waar ik wil. Niet vergeten de T's van de SRSen na die wissel aan het blok vóór de wissel te leggen zodat een volgende trein niet doorrijdt als er nog een op de sporen achter de wissel rijdt.
Is dit ongeveer wat je wilt?
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Wis Vraagje
Reageer #5 - 13.12.2013 om 11:24:16
Post gereedschap
Hoi,
Top zeg.. en ja zo klopt het ongeveer wel.
De situatie is dat ik vanuit het schaduw station via 1 wissel overga naar een binnenbaan of een buiten baan.
De volgorde is dus 1 naar binnen en 1 naar buiten ect ect.
 
nu leek het mij het handigst en het simpelst, om met een srs via t1 en a2  de s van de wis aan te sturen.
de a2 zorgt ervoor dat de trein in blok u2 stopt totdat u1 vrij is.
alleen ik vraag me af zodra s een puls krijgt hoe schakeld de wissel dan?? 
 
 
 
 
« Laatste Wijziging: 13.12.2013 om 18:55:52 van Rein25 »  

Voorbeeld1.bmp ( 253 KB | 534 Downloads )
Voorbeeld1.bmp
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #6 - 14.12.2013 om 15:09:26
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Ik zou 't zo doen. Het idee is dat een trein die het binnenspoor oprijdt, de flip-flop zo schakelt dat de volgende trein de wissel naar het buitenspoor legt. Die trein schakelt de FF dan weer terug, zodat de daaropvolgende trein het binnenspoor weer kiest, enz.
 
Voor de duidelijkheid heb ik niet getekend (anders krijg je wel erg veel lijnen in die tekening) hoe de T van de SRS "Uitrijden schaduwstation" de achterliggende sporen afstopt en ook niet de a en b ingangen van de andere SRSen, maar ik denk dat dat zich vanzelf wijst. Ik zou de a en b van de SRS aan het wisselblok niet gebruiken, op de wissel wil je geen trein laten stilstaan.
 
Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt (ik wil bv. nog wel eens links en rechts van de WIS verWISselen  Geschokt), dus ik sta open voor opmerkingen van kritische leden.
 
Stel gerust vragen als iets niet duidelijk is, daar is dit forum voor.
 
Groet,
Jan
  

Wisselbesturing.jpg ( 113 KB | 475 Downloads )
Wisselbesturing.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein25
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 07.12.2013
Re: Wis Vraagje
Reageer #7 - 14.12.2013 om 16:09:14
Post gereedschap
Hoi,
 
ja dit is idd heel duidelijk hier kan ik wel wat mee  Grijns
 
 
Alleen klopt het dat ik dus uiteindelijk maar 2 srs 1 ff en 1 wis nodig heb?? voor dit? ( srs heeft 2 stop mogelijkheden)
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #8 - 15.12.2013 om 09:59:32
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Goed om te horen. En inderdaad, hoewel ik ze voor de duidelijkheid altijd apart teken, er zitten 2 SRS-schakelingen op een print (net als er twee FF-schakelingen op een print zitten). Je hebt dus nodig aan prints: 2 SRS, 1 WIS en 1 FF (en dan hou je nog 1 FF-schakeling over om andere leuke dingen mee te doen).
 
Veel succes met testen en bouwen.
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: Wis Vraagje
Reageer #9 - 15.12.2013 om 11:02:18
Post gereedschap
Hallo Jan 
 
ik heb even en vraagje over je schema en wel het volgende  waarom zo als getekend in de automatiseringsmap BLZ. 48 schema 13 je geen SSS printen gebruikt ik heb n.l het zelfde schema maar dan voor Marklin wel de SSS printen zoals aan gegeven in schema 14 gebruikt.
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Wis Vraagje
Reageer #10 - 15.12.2013 om 16:37:13
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Ik heb SRS printen gebruikt omdat ik begreep dat het gaat om vertrek uit een schaduwstation en dat de wissel en de sporen dus uit het zicht liggen. Je hebt gelijk, als de sporen in het zicht liggen is het beter om SSS printen te gebruiken, of een combinatie, want in principe geldt: uit het zicht: gebruik SRS; in het zicht: gebruik SSS (of STP voor een stationsspoor of een blok met een sein).
 
Mee eens?
 
Ik hoop dat Rein nu door de printen de baan nog wel ziet   Besluiteloos
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint