Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) treinverlichting (Gelezen 14.081 keer)
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
treinverlichting
12.05.2013 om 14:05:01
Post gereedschap
Hallo ik heb een vraagje ik heb de wagons voorzien van verlichting maar nu is het volgende wanneer de trein tot stilstaand komt  bij een station dan gaat de verlichting ook uit en als deze weer rijdt dan gaat deze weer aan hoe kan ik het voor komen dat deze uit gaatook als de trei lanzaam gaat rijden dan dimt ook de verlichting.
  vriendelijke groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: treinverlichting
Reageer #1 - 26.05.2013 om 17:40:01
Post gereedschap
Beste Hans,
 
Voorheen had je een "TVS" met een "LL".
"TVS" was een constante treinverlichtings schakeling, met oplaadbare accu. Deze werd tijdens het rijden automatisch opgeladen en had dan voor ongeveer 30 minuten spanning.
"LL" was de bijbehorende lichtlijst met 5 LED's.
Deze staan echter niet meer op de site en zijn ook niet meer te bestellen. Wat hier de rede van is weet ik niet, staat misschien ergens anders in dit forum.
 
groet, Corné
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: treinverlichting
Reageer #2 - 30.06.2013 om 19:48:08
Post gereedschap
Beste Hans,
 
De redenen waren, denk ik, te ingewikkeld en te duur.
De wagon verlichting kon je met een afstand bediening aan of uit zetten. hetzelfde systeem was er ook voor verlichting in huisjes. Er moest een sensortje voor een raam zitten in de wagon of in een huisje.
Tevens, als de wagon niet gebruikt werd moest je een stripje weghalen, want anders ging de accu leeg door het stroomverbruik van de electronica. Die afstand bediening werkte met infrarood licht. Zijn tijd ver vooruit was hij wel, maar de witte leds waren toen gewoon nog te duur en groot. Kortom, het werd niet genoeg gekocht en hij bleef met een grote voorraad accu's zitten. Ik heb de bollenmand vol met accu's zelf gezien bij meneer van Meekeren.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: treinverlichting
Reageer #3 - 27.08.2013 om 14:54:37
Post gereedschap
Hallo Elders op het internet gevonden, http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#goldcap
 
lijkt mij de oplossing voor hetgeen gezocht wordt.
 
Groeten Coen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Chrisstoffel
Nieuw Lid
*
Offline



Posts: 14
Locatie: Etten-Leur
Sloot zich aan bij: 25.02.2008
Re: treinverlichting
Reageer #4 - 14.10.2013 om 12:28:59
Post gereedschap
Beste Hans,
 
Hoe heb jij de verlichting aangesloten?   Ik ben daar naar op zoek. 
 
Groet
Chrisstoffel Smiley
  
Terug naar de Top
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: treinverlichting
Reageer #5 - 14.10.2013 om 15:50:23
Post gereedschap
Beste Chrisstoffel ik heb z`n led strip gekocht bij Wentink hobby waar van de licht sterkt te regelen is ook heb ik daar een condensator overeen gezet van 220uf 16v.verder weet ik niet of het helpt want ik ben er mee gestopt wegens vakantie en ga een deze dagen (november) weer met de hobby verder.
groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: treinverlichting
Reageer #6 - 02.12.2013 om 13:28:37
Post gereedschap
Beste lezers,
Zou het probleem van licht in de wagons niet op te lossen kunnen zijn door een frequentiegenerator te bouwen, die geeft op frequentie X bijvoorbeeld een wisselspanning af van 12 volt, je zou dan elke isolatie in je baan moeten overbruggen met een condensator zodat de wisselspanning kan doorlopen. Nu zou het mogenlijk moeten zijn om in elke wagon licht te laten branden terwijl de trein stil staat.
Maar misschien zijn er "betere" techneuten met een andere oplossing. Indien gewenst kan ik een schema scannen van zo'n generator. Mvgr Jeroen
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: treinverlichting
Reageer #7 - 04.12.2013 om 08:39:14
Post gereedschap
Beste Jeroen,
Dat klinkt heel interessant en ik ben benieuwd hoe dat schema er uitziet. Is het dan ook zo te regelen dat de treinverlichting in de schaduwstations uitgaat, want daar heb ik liever niet dat het blijft branden?
Bedankt,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: treinverlichting
Reageer #8 - 16.01.2014 om 17:59:07
Post gereedschap
Jan schreef op 04.12.2013 om 08:39:14:
Beste Jeroen,
Dat klinkt heel interessant en ik ben benieuwd hoe dat schema er uitziet. Is het dan ook zo te regelen dat de treinverlichting in de schaduwstations uitgaat, want daar heb ik liever niet dat het blijft branden?
Bedankt,
Jan

HAllo Jan, deze schakeling stuurt puur een continu wisselspanning de baan op, dus waar jij geen verlichting in je wagons wil, daar zal je de baanstukken moeten isoleren voor de wisselspanning. het schema zal ik opzoeken en scannen voor je. mvgr Jeroen
  

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jeroen
Nieuw Lid
*
Offline


NS 1200 in bruin

Posts: 29
Locatie: Nieuwegein
Sloot zich aan bij: 04.12.2006
Re: treinverlichting
Reageer #9 - 16.01.2014 om 18:36:26
Post gereedschap
Hallo Jan,
 
hierbij het schema van de HF Generator, levert ongeveer 14 volt bij 19 Khz
 
Mvgr Jeroen
  

schema_treinverlichting.pdf ( 176 KB | 826 Downloads )

Fleishmann Profi N Rijder
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: treinverlichting
Reageer #10 - 18.01.2014 om 17:17:56
Post gereedschap
Jeroen,
Bedankt voor het schema. Daar ga ik eens rustig op studeren  Knipoog
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Chrisstoffel
Nieuw Lid
*
Offline



Posts: 14
Locatie: Etten-Leur
Sloot zich aan bij: 25.02.2008
Re: treinverlichting
Reageer #11 - 23.01.2014 om 10:20:27
Post gereedschap
Beste,
 
Ik heb een wagon met een led strip voorzien van licht door gebruik te maken van een Super condensator DDL 1.0F/5.5V. Als de trein stilstaat blijft het licht ongeveer 1  minuut branden. Is nog niet echt super maar toch.  
 
Chrisstoffel
  
Terug naar de Top
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: treinverlichting
Reageer #12 - 23.02.2014 om 11:56:58
Post gereedschap
Hallo,
 
HF trein verlichting gaat niet werken, omdat de detectie dan niet meer goed werkt. De rijstroom bestaat uit afgekapte gelijk gerichte golven van de wisselstroom en als je daar nog eens een hoog frequente stroom overheen zet, dan gaat het ook niet zo goed. Er gaan nu al twee stroom soorten naar de rails, een voor detectie en een voor de rijstroom, een derde HF kan het systeem echt niet aan.
 
IPV een super condensator zou je ook gold caps kunnen kopen, deze zijn krachtiger, duurder en beter bestand tegen het telkens opladen en ontladen ervan. Tijdens het rijden worden ze op geladen.
 
Er was nog een nadeeltje bij de ledverlichting strips van Van
Meekeren en dat was een bruggetje, dat bij elke wagon verwijdert moest worden om te voorkomen, dat de accu helemaal leeg ging, als er niet met de treinen gereden werd.
Ook al waren de lichten uit, de elektronische schakeling voor het op afstand aan en uit zetten met een infrarood afstand bediening verbruikte de stroom. Dat bruggetje was eigenlijk de hoofd reden, waarom ik het niet gekocht had. ja, ik kon het bruggetje vervangen door een schakelaartje, maar om nou in elke wagon een schakelaartje te bouwen en om dan daarna elke personen wagon van de rails af te halen om de schakelaartjes uit te zetten, vond ik het de kosten en de moeite niet waard.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint