Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic wissel bediening (Gelezen 7.404 keer)
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
wissel bediening
02.03.2013 om 14:47:15
Post gereedschap
ik heb het volgende probleem als ik van een spoor d.m.v.wissel naar twee sporen dan heb ik een SSS-m SRS-M ene Spoor (A) SSS-m ander (B).SSS-M,als spoor A bezet is en ik zet een puls op de SRS-M dan zou de wissel om moeten gaan naar spoor B zo ook het om gekeerde .Van alles geprobeerd werkende wissel printen om gezet maar  werkt niet nu het volgende zet ik een puls op A of B SSS-m dan gaat de wissel wel om, er komt van de SSS-m geen impuls op de S van de wis deze komt van de SRS-alle andere wissels werken perfect behalve deze Ik heb alles door gemeten en het zit zo ver ik het kan zien allemaal goed aan gesloten  iemand een idee
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: wissel bediening
Reageer #1 - 03.03.2013 om 15:02:49
Post gereedschap
Beste Hans,
Ik begrijp niet helemaal wat jouw situatie is.
Bedoel je een situatie als in de bijlage. (4.1 van de automatiseringsmap)
De wissel-print heb je al een keer gewisseld.
Heb je dit ook met de SSS-M en de SRS-M gedaan ?
Zoals ik het nu begrijp lijkt erop dat je geen bezetmelding krijgt van het spoor waar al een loc zou staan.
 
Nu ben ik zelf gelijkspannings rijder, dus heb ik geen ervaring met M(ärklin) printen, maar dit moet natuurlijk wel op te lossen zijn.
Als mij duidelijk wordt wat jouw spoor situatie is en hoe de blokken zijn ingedeeld, moeten we hier uit kunnen komen.
 
Groet, 
Corné.
 
 
 
 
 
  

wis_sturing.docx ( 35 KB | 570 Downloads )
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: wissel bediening
Reageer #2 - 03.03.2013 om 17:14:33
Post gereedschap
Hallo Corné   
Het schema dat u weer geeft is juist, Als ik d.m.v. een lampje op A dan heb ik op de  A wis 10.3 volt zet ik het lampje op B dan heb ik op de B wis 9.5 volt ,beide lampjes op A en B dan is de T van de wis 0 volt. Zet ik een lampje op A  en de ander op de C dan zou de wissel om moeten ik meet van de sen-m naar de S van de wis 9.4 volt.
 
Als de wissel staat naar A en nu een lampje aantik op  A dan schakelt deze om naar B andersom doet deze het niet meer tijdens experiment de spoel hier van verbrand. Daarvoor was het in omgekeerde volgorde. Ik Heb al deze elementen met anderen omgewisseld maar probleem zit er in en waarom ik weet het niet meer alle bedradingen gecontroleerd geen fout kunnen ontdekken ik zal wel iets over het hoofd zien maar weet niet meer wat
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: wissel bediening
Reageer #3 - 04.03.2013 om 18:35:59
Post gereedschap
Hallo Hans,
Ik begrijp je situatie nu, ik kom hier op terug, maar moet me even verdiepen op een WIS schakeling van Märklin. Ik heb het deze week best wel druk, kan dus even duren.
groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: wissel bediening
Reageer #4 - 06.03.2013 om 23:17:10
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Zou je mij eens door kunnen geven hoe groot de voedingsspanning op de WIS print is. Dit graag meten met dezelfde meter en snoertjes als waar je de spanning mee hebt gemeten die je door gaf toen je met de lampjes aan het experimenteren was. 
Meet dan ook eens de spanning die uit je STAB komt. Zit daar een verschil in ?
 
Als je op de A en de B van de WIS een positieve spanning hebt staan, zal de T van de WIS ook een positieve spanning moeten afgeven, immers beide sporen zijn bezet. Ik begrijp dat dit niet gebeurd.
Nu vind ik de spanning die jij opgeeft van 9,5 Volt een beetje aan de lage kant, vandaar dat ik vraag wat de voedingsspanning is van de WIS print. Dit ook meten als je de lampjes op rail A en B hebt staan en kijken wat dan de voedingsspanning op de WIS print is.
 
Heb je al wel een loc rijdend gehad  op baanvak C, A en B ?
Alle gebruikte SSS-M (SRS-M) werken op de juiste manier met een loc ?
 
Wat je ook nog kunt doen is de SEN-M A en de SEN-M B wisselen en dan hetzelfde experiment doen met de lampjes.
 
Werkt(e) de wissel goed zonder de elektronica ?
 
Probeer eerst bovenstaande uit en geef dan door wat je tegen komt.
Hierna gaan we verder met zoeken.
Omdat er best wel een aantal printjes nodig zijn om de WIS schakeling goed te laten werken, moet je eerst kijken welke printen echt voor 100% goed werken.
De fout zou ook een slechte verbinding van je bedrading kunnen zijn of een soldering die niet goed vast zit.
 
Succes,
Ik hoor je nog wel.
 
Groet,
Corné. 
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: wissel bediening
Reageer #5 - 07.03.2013 om 19:00:59
Post gereedschap
Hallo Corné 
je vraag was of de trein al op dat stuk gereden heeft, dit was juist het eerste gedeelte van mijn baan  door verder uitbreiding ben ik aan het afregelen gegaan en kwam op deze situatie uit  nu wil het volgende omdat de wissel spoel verbrand was heb ik deze wissel bediening vervangen en vraag me nu niet hoe het kan maar alles werkt weer. ik wil je in ieder geval bedanken voor het mee denken
B.V.D Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: wissel bediening
Reageer #6 - 07.03.2013 om 20:24:39
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Mooi dat het nu goed werkt.
Heb je toevallig nog gemeten of de spanning op B-WIS nu hoger is ?
 
Succes met je baan.
 
groet,
Corné
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint