Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) marklin laten rijden met de printplaaten (Gelezen 12.643 keer)
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
marklin laten rijden met de printplaaten
12.09.2012 om 00:01:22
Post gereedschap
hoi trein vrienden ,met willem ik heb vorig jaar in houten ,bij mecktronics prinplaat gekocht met een tabe en syn en sssm platen er bij als begin om het te proberen ,en het boek erbij ,maar ik kom er niet meer uit vorig jaar heb ik ook al hier een vraag neergezet,maar ben net weer begonnen en ik weet niet hoe ik het aan het rijden krijg ,er staat in het boek een trafo met 4 aansluitingen,en ik heb er maar drie op zitten de 0 en dan de rijstroom en continustroom ,wie zou mij een tekening kunnen op sturen of helpen ,ik wil eventueel ook wel langs komen ,woon zelf in apeldoorn ,graag reactie en hulp want ik kan niet verder met mijn baan 
gr willem scholten
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #1 - 12.09.2012 om 17:59:41
Post gereedschap
Hallo Willen
ik rij zelf ook Marklin 
Je hebt 3 aansluitingen
O= bruin= de nul of de – aansluiting buitenrail
B= rood = baanspanning  aansluiting midden rail
L= geel voor aansluiting wissel en dergelijke (vaste spanning) als je op bladzijde41 van de automatiseringsmap de aansluitingen  van de trafo als volg aansluit.
De stab tussen de O (bruin) en de L (geel) verder volgens schema.
De Rijspanning: de nul (bruin) gaat naar de F van de print en naar de buitenste rail aansluiting(O )
en de R (rood ) gaat naar de  U van de print en de L van de print gaat naar de midden rail.
In het schema is dit anders om maar in ons geval is de F de Buitenste ring en de l van de print de binnenste ring ik hoop dat je er uit komt 
Groetjes Hans
« Laatste Wijziging: 12.09.2012 om 19:16:10 van johanus1 »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #2 - 12.09.2012 om 20:02:17
Post gereedschap
ok ik ga het proberen hans alvast bedankt ,ik laat het weten of het is gelukt
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #3 - 12.09.2012 om 22:50:27
Post gereedschap
hoi hans ik heb het geprobeerd en volgens bladzijde 42.en van af de trafo de 0 op de stabe en dan continu op de stabe en de rest volgens blazijde 42 ,maar hij rijd wel ,en de pot meter voor hard en zacht te laten rijden doet het, ook de startpotmeter doet het ,maar de stoppotmeter niet ,alleen als ik de draadjes b en d tegelijk aan de + draad doe dan stopt snel,en als ik de draaden weer los doe dan rijdt die langzaam weer weg ,dus daar zit iets fout denk ik alleen weet ik niet wat 
weet jij het mischien ??
hoor het graag gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #4 - 14.09.2012 om 17:37:57
Post gereedschap
Hallo Willem dat klopt want als je op bladzijde 42 kijkt en je zet denkbeeldig het schakelaartje om dan gaat  de stroom van D naar de b en zal de stop in werking treden en met de potmeter kun je dan de de stop regelen.
  groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #5 - 14.09.2012 om 18:22:17
Post gereedschap
hoi hans 
je schreef dat het klopt ,maar moet ik dan de b en d aan gesloten houden met de + draad
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #6 - 14.09.2012 om 18:27:22
Post gereedschap
nog een keer met mij ,als dit lukt met dat stoppen en rijden ok,wat dan ,stel ik heb ergens in het midden een stadions staan hoe kan ik dan de trein daar laten stoppen ,en wat voor stap moet kan ik nu doen om het uittebreiden ,want ik wil straks met meerdere treinen gaan rijden .
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #7 - 14.09.2012 om 20:25:15
Post gereedschap
Willem 
Als je het schema op blz.42 bekijkt zie je dat van de  print C de D naar de b van d print A gaat doordat als er op C een bezet melding komt wordt D hoog en geeft dit door naar de d en zal een trein die op A komt deze zal stoppen. vandaar de D aan de d je moet de baan in baanvakken verdelen en deze voorzien van de printen en dan kun je altijd treinen laten stoppen op een door jou gemaakt station er staan div. schema's voor diverse mogelijkheden,
Groetjes
« Laatste Wijziging: 14.09.2012 om 21:34:31 van johanus1 »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #8 - 15.09.2012 om 11:11:13
Post gereedschap
hoi hans 
ik kom er nog niet uit met dat stoppen ,moet ik nu de draaden b en d met een + draad verbinden ?want als ik dat doe dan remt die wel,maar dan doet die niks meer tot dat ik de draaden weer los maak dan gaat die weer rijden .
en wat je schreef over printplaat c en d ect op bladzijde 42 ik heb daar niks van op staan.
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #9 - 15.09.2012 om 12:25:54
Post gereedschap
Hoi Willem dat klopt want dat is in de test situatie stel dat jou draadje een trein is dan komt deze op een baanvak A, en geeft dus een bezet naar het vorige blok B hier op zal dan een nadere trein stoppen als nu de trein  uit A vertrekt en geeft dus het vorige blok B vrij en deze trein kan dan ook vertrekken.dit wat het draadje d b betreft.
in de automatiseringsmap is voor mij blz.. 42 misschien bij jou een andere maar waar het om gaat is de tekst Standaard baanvakken en stop`smet trein besturing.dezelfde situatie nu voor Marklin .
hoop dat je er wat aan hebt
Gr Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #10 - 15.09.2012 om 12:47:31
Post gereedschap
hoi hans 
bij staat het op blz 43 ,maar zo als ik het zie moet ik dan wat andere printplaatjes er bij halen of heb ik dat fout .
ik heb de stab de syn en de sss-m .
en als ik het goed begrijp heb ik het nu wel goed aan gesloten ,maar dan zouden de draadjes b en d ergens op aangesloten moeten worden? en zou de trein dan wel stoppen ?
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #11 - 15.09.2012 om 13:11:18
Post gereedschap
Ja Willem je heb er tich van nodig maar vergeet ook niet de SEN-M want die behoort zowel bij de SSS-M als de SRS-M om dat deze zoals beschreven niet op een print plaat kon.
  sussec Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #12 - 15.09.2012 om 17:50:23
Post gereedschap
hoi hans 
ik zag dat ze met vakantie zijn helaas hahhaha
maar weet jij zo welke printplaatjes ik moet bestellen zodat ik weer verder kan met bouwen 
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #13 - 15.09.2012 om 21:55:03
Post gereedschap
Hallo Willem  de hoeveelheid is afhankelijk van jou baan hoe jij die in banen en blokken verdeeld ook met kruisingen aantal station`s   etc. Je kan de printen plaatsen op een achterbord .Om je enig idee te geven heb ik tot nu toe 7 achterborden met een bescheidenheid aan div. printen. het is dus voor mij moeilijk om dat voor U te bepalen.
Gr Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: marklin laten rijden met de printplaaten
Reageer #14 - 15.09.2012 om 22:25:02
Post gereedschap
ok bedankt hans 
ik ga me verder verdiepen in de beschrijving van de map en moet toch wachten tot ze terug zijn vakantie ,en ik zal nog wel een paar keer beroep doen op de technice kunst ,alvast bedankt nog 
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint