Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat (Gelezen 10.685 keer)
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
27.03.2012 om 22:43:17
Post gereedschap
Hoe beveilig je deze kruising ?
   
De wissel straaat wordt deels in twee richtingen bereden.
De voeding in de wisselstraat wordt geleverd via het relais bij SSS 2a.
Ook vanaf de andere richtingen  wordt de wisselstraat gevoed vanuit een relais door de G asl van de betreffende STP
Zie relais bij STP 4.
 
De beveiliging voor het vertrekken is geen probleem, maar stel een trein krijgt groen op spoor 2a om te rijden naar spoor 5..
Zolang het de loc betreft, kan dat via een SEN. maar als de loc in sectie U! van spoor 5 is aankomt valt deze detectie weg.
mits de aangekoppelde wagons binnenverlichting of weerstands-assen hebben. maar dat is nou toevallig niet het geval.
 
Groeten Coen
  

kruising_probleem.PNG ( 12 KB | 513 Downloads )
kruising_probleem.PNG
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #1 - 28.03.2012 om 17:30:05
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Je moet de wissel in spoor 2a betrekken inm deze beveiliging.
Ik zal de tekening even overnemen, of als je wilt stuur hem mij even rechtstreeks, dat scheelt mij tekenwerk. Het lukt mij namelijk niet om de tekening binnen te halen.
Ik zal dan wel de nodige componenten oin de tekening aanbrengen waarna wij weer even verder kunnen discussieëren. Ik heb ongeveer vergelijkbare situaties recentelijk al in banen beveiligd.
 
groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #2 - 01.04.2012 om 16:48:55
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Volgens mij kan je volstaan met de T1 van STP5 te verbinden met de a, b of c van STP3 en STP4. Zodra de lok gestopt is zijn STP3 en STP4 weer vrij. En dus is de hele trein van de wisselstraat af.
Alleen moet je dan een niet aangepaste print STP hebben. Zie bij wijzigingen.
(Met een test baan kwam ik erachter dat dus beide, zowel T1 als T2 van een STP, naar de vorige SSS moeten, anders word het sein daar groen.)
De SRS van de wisselstraat geeft ook een T signaal af naar STP3 en STP4 en de SSS2a.
Voila, kruising en wissels beveiligd.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #3 - 02.04.2012 om 07:42:10
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Jij ziet het toch even wat te eenvoudig hoor Wil. Ik garandeer je dat als het met jouw optie uitgevoerd word dat je niet lang hoeft te wachten tot er enkele (mogelijk dure) modellen op elkaar klappen en dat is zonde.
Een trein die op SSS-2a staat te wachten of daar aan komt rijden zal eerst voorrang moeten nemen op STP-3 en STP-4.
Als STP-5 bezet is en de trein moet op STP-2a blijven wachten moet hij niet de treinen op STP-3 en STP-4 ophouden. De voorrang moet pas ingaan als spoor STP-5 vrij komt.
De wissels dienen ook allemaal geschakeld te worden, en de sectie 3b zal ook omgepoold moeten worden. Kijk maar eens goed naar het probleem en je zult zien dat er meer voor voor nodig is als wat jij even schetst.
Ik ben al een eindje op weg met het schema, maar kom iedere keer nog wel knelpuntjes tegen.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #4 - 05.04.2012 om 07:26:51
Post gereedschap
Hallo Coen en Schipper,
 
Het relais voor de wisselstraat wordt verkeerd aan gestuurd.
Een relais zal gelijk moeten schakelen met het wissel in spoor 2A. Er moet een extra dubbele isolatie tussen dat wissel en de kruising in beide rails.
Staat het wissel op rechtdoor, dan is de voeding van de kruising en het wissel naar spoor 5 net als sporen 3 en 4.
Staat het wissel op afbuigen dan is de voeding net als spoor 2a en 5.
Dus een SRS voor het wissel in spoor 2a en via het relais naar de kruising en het wissel naar spoor 5.
Een SRS voor de kruising in spoor 3 en het wissel van spoor 4 , die via het relais van het wissel  in spoor 2a gaat.
Waarom moet spoor 2a voorrang hebben?
Die moet gewoon op z'n beurt wachten, hoor. Grijns
Een trein op spoor 5 met STP5 houdt sporen 3 en 4 niet op, omdat T1 spanningsloos wordt, zodra de trein gestopt is. Alleen T2 geeft nu een signaal.
De trein, die van spoor 2a naar het vrije spoor 5 wil, schakelt met de SRS van spoor 2a het wissle 2a.
Een trein, die van spoor 3 of 4 naar spoor 3a vertrekt schakelt via een SEN voor de scheiding in de wisselstraat het wissel in spoor 2a op rechtdoor.
Ik zie niet in hoe er dan treinen kunnen botsen.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #5 - 05.04.2012 om 09:28:52
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Als spoor STP-5 bezet is en een gedetecteerde trein op STP-2a die ook naar STP-5 moet dan is het onzinnig dat deze trein voorrang neemt op treinen op spoor 3 en/of 4.
Uiteraard heeft Spoor 5 zelf geen invloed op 3 en4 in dit geval.
Maar als je een kant en klaar komplete opzet voor de beveiliging voor dit stukje weet op te zetten houd ik mij aanbevolen, want een puzzel is het.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #6 - 05.04.2012 om 20:38:34
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Hierbij een iets ander schema echter gebaseerd op hetzelfde.
Je ziet, dat als een trein rechtdoor over de kruising rijdt, de beveiliging ophoudt op het moment, dat de loc in sectie U1 van S5
bereikt heeft. De trein vanaf spoor 3 zal vertrekken terwijl de wagons (groen, zonder detectie) nog over het wissel rijden.
 
Groeten Coen
  

kruising_probleem.JPG ( 47 KB | 511 Downloads )
kruising_probleem.JPG
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #7 - 05.04.2012 om 22:44:49
Post gereedschap
Hallo Coen en Schipper,
 
Nee, hoor, ik zie het niet te simpel.
 
Alleen zie ik het nut niet van dat relais bij SSS2. Immers, als het wissel in 2a op recht door staat, waarom moet dan de kruising tegen gestelde spanning hebben aan spoor 3 en 4?
De kruising en het wissel na die kruising naar spoor 5 hoeft alleen maar dezelfde spanning te hebben van spoor 2a,wanneer, als, indien en mits wissel 2a op afbuigen staat.
Dus ergo, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is Coen beter af met een bi-stabiel relais , waarbij twee keer twee ingangen geschakeld worden naar twee uitgangen.
 
Zie tekening.
Er komen dus drie extra isolaties in beide rails erbij.
 
Blijft mijn eerste bericht nog steeds actueel, alleen zijn er nu twee SRS-en, een voor linksom en een voor rechts om.
Uitrijdend vanaf spoor 3 of vier zorgt SRS groen ervoor, dat SSS2 op rood blijft en in rijdend van rechts naar links naar spoor 5 zorgt SRS (rood) voor het onveilig houden van STP3 enSTP 4.
 
Met vriendelijke groeten
Wil
  

kruising_probleem_001.jpg ( 44 KB | 526 Downloads )
kruising_probleem_001.jpg

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #8 - 05.04.2012 om 22:59:56
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Nee, hoor, ook je tweede geval is geen probleem.
Alleen moet je er wel voor zorgen dat het blok, dat met de SRS gevoed wordt net zo lang is als je langste trein.
Voila, de loc houdt het tegemoet komende verkeer vast, oftewel in dit geval de rode trein.
Gewoon logisch nadenken.
De SRS na de kruising voor de rode trein moet ook weer net zolang zijn als je langste trein.
Maar je kan daar ook de SEN print voor gebruiken. Dus de trein detectie na de kruising moet in beide richtingen ietsje langer zijn als je langste trein.
Dan heb je dus weer twee SRS-en nodig , een bipolair relais en/of wat SEN schakelingen.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze kruising in de wisselstraat
Reageer #9 - 06.04.2012 om 19:02:16
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Ik was de WIS print nog vergeten voor het aansturen van het relais.
De ene kant heb ik met een SEN gedaan, rechts en links met een SRS.
Een tekeningetje maakt alles duidelijker.
De uitgewerkte situaties in de electronica map zijn ervoor om je op weg te helpen. Je zal zelf ook wel wat kunnen bedenken door delen van schema's te combineren.
Dus schema 25 heb ik een beetje aangepast en 25 A genoemd.
 
Succes
 
Groetjes
Wil
Groetjes
  

Kruising_2.jpg ( 140 KB | 518 Downloads )
Kruising_2.jpg

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Hoe beveilig je deze krusing in de wisselstraat
Reageer #10 - 07.04.2012 om 09:15:46
Post gereedschap
Hallo Coen en Schipper,
 
Sommige rail fabrikanten hebben de rails van de kruising gescheiden gehouden, dus even  meten of dit zo is of niet.
In het geval, dat de rails wel gescheiden zijn van de kruisende sporen, dan is er geen relais en WIS nodig.
 
Er is iets mis gegaan met het forum, waardoor er meerdere berichten van mij zijn, die ik niet te zien kreeg.
Ik heb het gemeld aan mecktronics.
 
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint