Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Rijrichting van de baan (Gelezen 4.619 keer)
karel
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 28
Locatie: Rijswijk ( zh )
Sloot zich aan bij: 10.02.2007
Rijrichting van de baan
17.03.2012 om 16:34:47
Post gereedschap
Goedemiddag,mijn naam is Karel Wagner,58 jaar oud en ga weer een nieuwe baan maken.
Mijn vraag is,moet de trein altijd van links naar rechts rijden?
Ik heb namelijk een tekening van een baan die van rechts naar links gaat.
Kan ik de + kant van de rail dan aan de binnenzijde doen en de -kankt buiten?
Heeft  dit geen invloed op de elektronica?
Ik hoor het graag.
Groet
Karel
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Rijrichting van de baan
Reageer #1 - 17.03.2012 om 20:53:01
Post gereedschap
Hallo Karel,
 
Zoals jij het zelf aangeeft kan je de rijrichting veranderen. Uiteraard dien je alle schakelingen vervolgens overeenkomstig de gekozen rijrichting in volgorde te verbinden.
Je kiest een rijrichting en dan is in de gekozen  richting bezien de rechter railsstaaf de (+) en de linker de (_) aansluiting.
Wil je een enkel baanvak in 2 richtingen berijden dan is dit ook mogelijk door gebruik te maken van een POL-schakeling. Echter komt er dan iets meer bij kijken.
Als op een baan een deel enkelsporig in 2 richtingen bereden wordt dan heeft dit invloed op de sporen die daar naartoe aanvoer leveren hetgeen extra beveiliging vereist.
 
Heb je een dubbelsporige baan waarbij de treinen op de beide sporen tegengesteld rijden dan dien je, overal waar deze beide sporen dmv wissels en niet gescheiden kruisen met elkaar verbonden zijn, in beide railsstaven een isolatie aan te brengen tussen de wissels/kruiswissels/kruis van beide banen.
 
Heb je hier verder nog vragen over dan zijn die welkom.
 
met vriendelijke groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 18.03.2012 om 18:48:02 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Rijrichting van de baan
Reageer #2 - 20.03.2012 om 13:31:22
Post gereedschap
Hallo Karel,
 
Dat maakt niet uit. Van links naar rechts gaat de plus naar de achterste rail en de min naar de voorste.
Dat maakt voor de electronica niets uit, de printjes hebben geen oogjes. Grijns
Mocht je twee richtingen willen rijden op een enkel spoor, is er nog een POL printje. Dan kan je met de bestaande printen beide kanten op rijden en de beveiliging werkt gewoon. alleen moet je dan wel dubbele seinen plaatsen, want die branden alleen tegengesteld aan de rij richting.
 
Succes
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arne Middeldorp
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 5
Sloot zich aan bij: 22.06.2011
Re: Rijrichting van de baan
Reageer #3 - 10.03.2013 om 21:46:16
Post gereedschap
Beste Wil,
 
Wat jij aangeeft zou ik graag willen. Een enkele baan waar een aantal SSS en SRS achter elkaar liggen en waarbij ik twee kanten op kan rijden. Het ompolen van de stroom is geen probleem. Mijn vraag is: heb ik perse een POL schakeling nodig? Ik heb inmiddels een schakeling in elkaar geknutseld waar je met een schakeling de rijrichting kan ompolen.
 
Ik vraag me ook af hoe ik een eventuele POL schakeling moet aansluiten. Kan ik in dat geval volstaan met een schakeling? 
 
Verder heb ik een station waar ik gebruik wil maken van 2x een STP schakeling. (2x stopplaats) Hoe past dit in het plaatje. Ik zag ergens dat ik dan wel voor twee richtingen seinen moet aanbrengen. Ik zou graag wat advies willen over hoe ik hier mee om moet gaan.
Alvast bedankt voor elke reactie.
 
met vriendelijke groeten
Arne Smiley
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint