Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Aanwezigheidsmelding op het schakelbord (Gelezen 6.142 keer)
Bart
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 07.11.2006
Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
26.01.2012 om 14:49:05
Post gereedschap
Goeie middag,
 
Even voorstellen, Ik ben Bart en ben sinds lange tijd weer begonnen met het verder bouwen van mijn modelbaan. Ben momenteel bezig om de prints van Mecktronics aan te sluiten op mijn baan, maar wil tegelijk in het schematische baanplan op mijn schakelbord LED,s plaatsen,wanneer er een trein in een baanvak zit dat dit zichtbaar is.Rode LED bezet en groene LED vrij baanvak.
Nu is mijn vraag is dit mogelijk.
Ik maak gebruik SRS, SSS en STP prints voor mijn baanvakken en wil in de toekomst ook driekleuren seinen gaan gebruiken.
Is dit te realiseren en hoe dient dit te worden aangesloten zodat alles naar behoren werkt.
 
mvg Bart Wannet
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
Reageer #1 - 26.01.2012 om 23:10:17
Post gereedschap
Hallo Bart,
 
Op zich is het redelijk eenvoudig om detectie op het paneel aan te leggen.
Echter hierbij de vraag: Waarom Rood en Groen.
Ik weet niet hoeveel baanvakken jij hebt maar met alle baanvakken altijd "Verlicht"op je paneel wordt het een hele kermis atractie.
Ikzelf heb iets van 80 baanvakken en heb deze allen van een gele LED voorzien welke oplicht als het baanvak bezet is.
Hiervoor gebruik ik laag vermogen LED's met een voorschakelweerstand van 4K7.
De LED kun je dan rechtstreeks op de T-uitgang van een rijstroomprint aansluiten zonder de STAB echt zwaar te belasten.
Als je er op staat Rood/Groen indicatie toe te passen kan ik kijken wat er mogelijk is.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Bart
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 07.11.2006
Re: Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
Reageer #2 - 27.01.2012 om 11:59:58
Post gereedschap
Hoi Schipper,
 
Bedankt voor je reactie op mijn vraag, dit zou inderdaad ook een goeie oplossing zijn om het kermiseffect tegen te gaan en eenvoudig te realliseren. ik heb zo,n 40 baanvakken dus dan krijg je een toch een iets rustiger beeld op de schakeltafel. maar welke LED,s zijn dat die je bedoeld ik heb namelijk nog 3mm LED,s liggen ( artikelcode 5002 bij mectronics) maar met een voorschakelweerstand van 1K die zijn dus niet goed.( zijn dat ook 3mm LED,s die jij bedoelt ??? ) En sluit je die met de +kant van de LED (weerstand) aan op de T-uitgang of met de -kant???
Dan heb ik nog een vraag zo wil ik in het rangeergedeelte ook een LED aanbrengen op de opstelsporen , wanneer hier een trein staat opgesteld dat er ook een LED oplicht. dit gedeelte valt wel buiten het geautomatiseerde gedeelte. Hier stel ik de treinen handmatig op.
 
Groetjes Bart
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
Reageer #3 - 27.01.2012 om 13:40:23
Post gereedschap
Hallo Bart,
 
De gewone 3 mm LED's met 1K voorschakelweerstand kun je wel gebruiken, maar dan ga je de STAB schakeling toch wat meer belasten.
Zodra je de STAB te veel gaat belasten gaan de treinen onregelmatig rijden.
Ikzelf gebruik 7 STAB's van elk 3Amp om alles te voeden.
 
De Low Current (laag vermogen) LED's zijn er ook in 3 mm. Ik gebruik de gele, deze kosten bij Mecktronics € 0,20 p/st en dan komt er nog een weerstand van 4K7 bij. Deze geven een mooi rustig beeld op het paneel. (zijn diffuus)
Ikzelf plaats standaard de weerstand (iedere LED z'n eigen weerstand) aan de (-)zijde van de LED.
De (+) zijde van de LED kun je rechtstreeks met de T-uitgang van de SSS-, STP- of SRS-printen aansluiten.
 
Bij de opstelsporen vernadert de polariteit van de railstaven met de rijrihting waarin de trein zich daarop beweegt. Dit deel wordt natuurlijk met de hand (regelaar) bediend.
Als je voor de schakelaar voor het ompolen een SEN-U aansluit (er zitten er 5 op een SEN-print) kun je de bijbehorende T-aangang op de LED aansluiten.
Ik zal wel eens kijken of ik hier een schema voor kan verzinnen waarop het wat duidelijker wordt.
Het gaat er nl om dat je een detectiestroomcircuit moet aanmaken op de afzonderlijke sporen. Alle opstelsporen dienen dan wel ieder apart op een van beide railstaven geïsoleerd te zijn.
 
Je kunt ook de SEN-M gebruiken. Deze is geschikt om aan te sluiten op sporen die omgepoold worden. Alleen bij deze schakeling wordt alleen maar een T-signaal opgewekt als er daadwerkelijk een rijstroom verbruikt wordt.
 
Ik zal wel kijken of ik iets op een schema kan verzinnen.
 
groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Bart
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 07.11.2006
Re: Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
Reageer #4 - 27.01.2012 om 23:13:45
Post gereedschap
Hoi Schipper,
 
Bedankt voor de info en we gaan hier eens mee aan de gang, ga de LED's eens plaatsen op het schakelbord en dan weer eens verder met aansluiten van de prints en test draaien, kijken of ik het aan het draaien krijg.
Ik denk dat ik ook maar eens meer STAB"s ga gebruiken, heb er nu 2 maar 1 is nog een oude versie ( nog uit de tijd van Van Meekeren zelf) zo,n grote langwerpige maar ik neem aan dat die ook nog goed te gebruiken is.
Het schema voor de aansluiting voor de LED"s voor de opstelsporen is geen haast bij want heb hier voorlopig weer werk zat mee, want vrije tijd is helaas schaars,maar dat maak niet uit ik blijf zo lekker bezig.
Bedankt zover voor de medewerking en ik laat wel weten hoe het verloopt.
 
groetjes Bart
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Aanwezigheidsmelding op het schakelbord
Reageer #5 - 27.01.2012 om 23:18:08
Post gereedschap
Hallo Bart,
 
Mocht je een extra STAB aan gaan schaffen, neem er dan gelijk een van 3 Amp.
De STAB's die je nu hebt kun je ook nog ombouwen naar 3 Amp. Ook de oude, al weet ik niet zeker hoeveel ampere het trafootje wat er op zit kan leveren.
 
Succes met de lED's en als je ergens problemen ondervindt hoor ik het wel.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint