Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic marklin rijder (Gelezen 2.636 keer)
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
marklin rijder
13.01.2012 om 19:17:19
Post gereedschap
hoi treinrijders
ik heb onlangs de printplaaten gekocht om met meer treinen terijden.ik heb de eerste basis gekocht en die doen het .maar mijn vraag wat kan ik er verder mee ,ik kan nu rijden en de trein laten stoppen,?toch of kan ik er nu meer mee doen ,en wat is de volgende stap,welke printplaat kan ik nu kopen 
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: marklin rijder
Reageer #1 - 13.01.2012 om 20:02:40
Post gereedschap
Hallo Willem,
 
Het systeem van Mecktronics is gebaseerd op een verdeling in blokken.
Elk baanvak wordt individueel door een SSS-M of SRS-M aangestuurd.
 
De meest simpele voorstelling is een rail ovaal verdeeld in 4 blokken en elk van de 4 blokken met een SRS-M of SRS-M aanstuurt voor de benodigde rijspanningh
Stel dat je al deze 4 blokken dmv isolaties van elkaar scheidt dan kun je op dit ovaal 3 treinen laten rijden. Deze treinen zullen dan, als het goed is, nimmer achter op elkaar lopen.
Wil je vervolgens in de ovaal een station aftakking maken dan heb je verder nodig een WIS-print, en een VRS-print en een extra SSS-M print voor het extra stationspoor. De treinen kunnen dan bij de station aftakking zelf een vrij spoor kiezen.
Aan de uitrijzijde bepaalt de VRS (Kan eventueel ook met een FF, maar ikzelf ben voorstander van VRS) welke trein als eerste mag vertrekken.
Pas je dan ook nog een TYD-print toe, dan kan jeop  elk stationspoor apart een minimale wachttijd instellen, welke af gaat lopen vanaf het moment dat de lok het station binneloopt.
In principe is de tyd instelbaar van 0 tot 30 seconden, maar indien nodig kan deze tijd redelijk eenvoudig langer gemaakt worden door een of meerdere componenten op de tijd-print te vervangen door een andere waarde.
Voorbeelden voor aftak en samenkomst situaties op de baan staan in de -Automatiseringsmap-
Het werkt het best als je een baanplan maakt en aan de hand daarvan het elektronica schema op gaat stellen en wel zodanig dat de wensen van het rijgedrag op de baan daardoor verwezenlijkt kunnen worden.
Een goede planning is hierbij niet onbelangrijk.
 
Heb je weinig kennis van elektronica begin dan eerst met een eenvoudige baan om het systeem te leren kennen. Er is veel en veel meer mee mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint