Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic analoogrijder (Gelezen 8.959 keer)
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
analoogrijder
09.01.2012 om 21:42:47
Post gereedschap
hoi allemaal
vraag wie kan me helpen ,ik heb printplaaten gekocht hier bij meck maar ik kom er niet uit ,het voor mijn marklinbaan analoog.ik wil dus met meerdere treinen gaan rijden.nu heb ik er een boek bij met info ,maar ben niet zo handig met elektronica.
heb een achterboord met 10 aansluitingen ,nu moet ik die andere printplaten er op steken zover was ik al.maar mu zie ik yelkens een tekening van de regelaar? met 4 aansluitingen .ik ga ervan uit dat dit een trafo is ,maar die van mij heeft maar 3 aansluitingen.waar moet ik de draaden aan vast maken ? op de achterbord?wie heeft er een makkelijke schema voor mij .gaat om de volgende printplaatjes,achterbord bp,sss-m, stab, syn. alles is al inelkaar gesoldeerd maar ik kom niks verder help
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: analoogrijder
Reageer #1 - 10.01.2012 om 09:15:33
Post gereedschap
Hallo Willem,
 
Bij gelijkstroomtrafo's heb je meestal 4 aansluitingen en bij de Märklintrafo's 3.
 
Nu weet ik niet precies meer welke kleuren Märklin hanteert, maar ik dacht dat het zo is dat tussen de gele en de bruine aansluiting een vaste wisselspanning voor verlichting afgegeven wordt en tussen als je tussen de bruine en de rode aansluiting een lampje aansluit kun je met de regelknop een lampje van stroom voorzien en het lampje van uit tot fel brandend kunt regelen.
Laat even weten of dit klopt, dan kan ik je weer meer vertellen.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: analoogrijder
Reageer #2 - 10.01.2012 om 10:11:56
Post gereedschap
Hallo Willem
Bij de Marklin trafo zijn 4 aansluitingen en wel 2 Bruinen 1rode en 1gele. de bruine en de rode zijn voor de rijspanning en 1 bruine en de gele voor bediennen van de wissels en dergelijke.
je kunt de aansluiting maken zoals op bladzijde 41 van de auromatiseringsmap. rood en bruin de rijspanning naar de F en de u en de bruine en de gele naar de staB. bij de overige schema`s gaan de L naar de midden rail en de F naar de buitense rail ik hoor wel weer.
Succer er mee 
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: analoogrijder
Reageer #3 - 10.01.2012 om 22:05:59
Post gereedschap
hoi schipper 
ik heb een drie plug aansluiting een 0 b l  de l is continustroom de b is wisselstroom en de 0 is de nul hahaaSchipper schreef op 10.01.2012 om 09:15:33:
Hallo Willem,
 
Bij gelijkstroomtrafo's heb je meestal 4 aansluitingen en bij de Märklintrafo's 3.
 
Nu weet ik niet precies meer welke kleuren Märklin hanteert, maar ik dacht dat het zo is dat tussen de gele en de bruine aansluiting een vaste wisselspanning voor verlichting afgegeven wordt en tussen als je tussen de bruine en de rode aansluiting een lampje aansluit kun je met de regelknop een lampje van stroom voorzien en het lampje van uit tot fel brandend kunt regelen.
Laat even weten of dit klopt, dan kan ik je weer meer vertellen.
 
Groet, Schipper.

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: analoogrijder
Reageer #4 - 10.01.2012 om 22:12:47
Post gereedschap
ik hoop dat je mekan helpen.ik heb net geprobeerd het aan tesluiten via dat automatiseringsboek ,maar hij rijd wel de trein maar ik kan draaien tot ik een ons weeg maar er gebuert niks.
volgens de tekening heb ik 4 draaden nodig vanaf de travo,maar ik heb er maar drie.en dan zie ik op tekening dat ik alles moet doorverbinden van stab naar syn en naar sss-m en er staat een teken van 2 rondtjes met een kruis er in? watis dat .en een onderbreking met start en stop ,wat bedoelen ze daarmee dan ,ik hoop dat je me kan helpen gr willemSchipper schreef op 10.01.2012 om 09:15:33:
Hallo Willem,
 
Bij gelijkstroomtrafo's heb je meestal 4 aansluitingen en bij de Märklintrafo's 3.
 
Nu weet ik niet precies meer welke kleuren Märklin hanteert, maar ik dacht dat het zo is dat tussen de gele en de bruine aansluiting een vaste wisselspanning voor verlichting afgegeven wordt en tussen als je tussen de bruine en de rode aansluiting een lampje aansluit kun je met de regelknop een lampje van stroom voorzien en het lampje van uit tot fel brandend kunt regelen.
Laat even weten of dit klopt, dan kan ik je weer meer vertellen.
 
Groet, Schipper.

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
Re: analoogrijder
Reageer #5 - 10.01.2012 om 22:24:35
Post gereedschap
hoi johannes
ik heb een travo van marklin met 3 aansluitingen watnu hahaha help
johanus1 schreef op 10.01.2012 om 10:11:56:
Hallo Willem
Bij de Marklin trafo zijn 4 aansluitingen en wel 2 Bruinen 1rode en 1gele. de bruine en de rode zijn voor de rijspanning en 1 bruine en de gele voor bediennen van de wissels en dergelijke.
je kunt de aansluiting maken zoals op bladzijde 41 van de auromatiseringsmap. rood en bruin de rijspanning naar de F en de u en de bruine en de gele naar de staB. bij de overige schema`s gaan de L naar de midden rail en de F naar de buitense rail ik hoor wel weer.
Succer er mee 
Groet Hans

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: analoogrijder
Reageer #6 - 12.01.2012 om 17:44:17
Post gereedschap
Hallo Willem dat kan ook dan heb je toch 1 Bruine  1 gele en 1rode aansluiting ? de2bruine op mijn trafo is toch de gezamelijke min en dus eigenlijk ook 3 aansluitingen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: analoogrijder
Reageer #7 - 15.01.2012 om 16:28:48
Post gereedschap
Hallo Willem,
 
Het systeem heeft 2 gescheiden wisselspanningen nodig ! Gebruik je één tfao, dan moeten er dus twee apartewikkelingen zijn
 
1 voor de rijspanning en 1 om de STAB te voeden.
 
Bij een drie-draads Márlin trafo heb je géén gescheiden groepen. de '0' is dan gemeenschappelijk
 
Groeten coen
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: analoogrijder
Reageer #8 - 15.01.2012 om 19:14:57
Post gereedschap
Hallo Willem en Coen 
Hierbij even een uiteen zetting wat betreft Trafo
Aansluiten
De Märklin trafo's type 6647 hebben vier aansluitingen: rood en bruin voor de rijstroom, en geel en bruin voor constante voeding van andere elementen op de baan, zoals b.v. de binnenverlichting van huisjes. De beide bruine klemmen zijn inwendig met elkaar verbonden. Oudere trafo's hebben drie kontaktbussen: rood, geel en bruin.
In de serie M-rails was een aansluitrail leverbaar met een rode en een bruine draad, voor de K- en C-rails bestaan aansluitsets met kabelschoentjes, die overeenkomstig de lettercodes ("B" en "0") op de rails moeten worden aangesloten.
De spoelen van wissels en ontkoppelrails worden gevoed vanuit de gele draad, de stroomterugvoer geschiedt bij M-rails via de nulleiding van de rails.
Kleur      Code      Functie
rood      B      rijstroom, 0 tot 16 volt, 24 volt momentschakeling
geel      L      constante spanning van 16 volt, voor wissels en verlichting etc.
bruin      0      retourleiding voor B en L
blauwe draad met groene steker            sein veilig; wissel rechtuit
blauwe draad met rode steker            sein onveilig; wissel afbuigend
De blauwe draden van wissels en seinen worden door een schakelaar of kontaktrail kortstondig aan de nulleiding verbonden om de magneet te bekrachtigen
 
Willem ik hoop dat je erzo uit komt
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: analoogrijder
Reageer #9 - 16.01.2012 om 22:34:37
Post gereedschap
Hallo
 
Ondanks, dat ik geen Märklin rijder ben, vondt ik het toch wel intereessant. en ben ik nog verder de automatiserigs- en de hoe werkt het mappen ingedoken.
Als ik naar de stratopstelling voor Märklin kijk zie ik weldegelijk de twee aparte spoelwn. Maar bekijk ik de pendelbaan voor Märklin PBM1 dan zie ik dat er voor zowel de gelijkspanning omvermer als de rijspanning dezelfde spoel gebruikt wordt. Ergo conclusio kan in tegenstelling tot de gelijkstroombanen ook de Stab uit dezelfde wikkeling worden gevoed .
Ik heb mijn ideeen in en klein schematje pogen samen te vatten.
 
Schiet er maar op
Groet Coen
  

alt_voed_Mdrk.bmp ( 218 KB | 627 Downloads )
alt_voed_Mdrk.bmp
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint