Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic analoogrijder (Gelezen 2.871 keer)
willem64
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 17
Sloot zich aan bij: 30.11.2011
analoogrijder
30.11.2011 om 23:01:22
Post gereedschap
hoi treinrijders. ik ben nieuw hier,ben sinds vorig jaar begonnen met een treinbaan marklin m rails.heb volgens mij wel een grote baan,van 2x 5.5 meter lang en 150 breed .heb nu 1 kant al aardig gebouwt,maar nu is mijn vraag ik wil graag in blok gaan rijden.maar ik weet niet van hoe en wat,wat ik wel weet is dat ik schakelrails moet hebben (die ik nog niet heb) en iets van ralairs?wat moet ik nog meer hebben ,en hoe moet ik beginnen ,opletten ect.oja en heb nog een trix lok type 18601 over 
ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen over blok rijden of wil helpen.oja en ik heb een regelbarevoedingsapperaat kan ik daar iets mee ?voor mijn baan
gr willem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: analoogrijder
Reageer #1 - 01.12.2011 om 09:31:04
Post gereedschap
Hallo Willem,
 
Als je met een blok systeem wilt rijden kun je dit doen door gebruik te maken van de Márklin sienen met relais. Deze worden dan door kontaktrails geschakeld.
Dit is de meest eenvoudige manier om een bloksysteem op te zetten.
Op het 3-rail forum is daar wel het nodige over te vinden.
 
Het systeem van Mecktronics is ook uitermate geschikt om een bloksysteem op te zetten, maar gaat veel verder als de mogelijkheden van het analoogrijden met Märklin seinen.
Het Mecktronics systeem bevat voorrangsregelingen, wachttijden en ook wisselaansturingen door nadernde treinen.
Een trein die een station nadert kiest zelf een vrij spoor, tenzij je dmv handmatige beïnvloeding van de elektronica de trein een ander spoor wilt laten kiezen.
Als het station bezet is blijft een naderende trein voor het station wachten.
Bij het systeem van Mecktronics wordt elk baanvak door een eigen voedingsschakeling van rijspanning voorzien en elk baanvak kan individueel ingeregeld worden.
De rijstroomprinten van het type SSS-M sturen ook de seinen aan. Hiervoor kun je de seinen gebruiken die NIET met een relais uitgerust zijn. De seinen bedienen niet zelf de blokken. Dat doen de printschakelingen en deze sturen dus ook de seinlichten aan, maar werken net zo goed als er geen sein aangesloten is.
 
Laat maar horen of je meer vragen hebt.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint