Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Even voorstellen (Gelezen 8.113 keer)
Rein
Nieuw Lid
*
Offline


Ik start net.

Posts: 11
Locatie: Brielle
Sloot zich aan bij: 01.08.2011
Even voorstellen
01.08.2011 om 20:43:31
Post gereedschap
Even voorstellen
 
Mijn naam is Rein en ga misschien na 30 jaar mijn trein weer opzetten. Ik heb een trein in dozen staan op zolder en sta nu voor de keuze om analoog te blijven of over te stappen naar digitaal.
 
Ik verwacht hier voorstanders van analoog blijven rijden.
Maar kan ik met het Mectronics systeem twee richtingen op rijden?
Moet ik mijn baan in baanvakken verdelen?
Ook andere argumenten zijn welkom.
Ik heb geen idee hoe het systeem werkt.
Graag wat meer info?
 
Met vriendelijke groet
Rein, Brielle
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Even voorstellen
Reageer #1 - 01.08.2011 om 22:09:28
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Treien die 30 jaar in een doos gezeten hebben zijn niet de meest geschikte om naar digitaal om te bouwen naar ik vernomen heb. Maar daarover oordelen kan ik niet.
 
Het systeem van Mecktronics is een redelijk eenvoudig systeem met zeer veel mogelijkheden, maar geluid en bediening van verlichting als bij digitale aansturing is niet mogelijk.
Door de eenvoud van het systeem is het voor veel mensen mogelijk om zelf wat aan de elektronica te doen en er op den duur ook wat van op te steken doordat men alles redelijk eenvoudig zelf op kan bouwen.
Via dit forum kun je heel veel advies inwinnen en waar nodig wordt je rechtstreeks persoonlijk geholpen bij het maken van de benodigde aansluitschema's als dit nodig is.
 
Zowel bij digitale systemen als bij het systeem van Mecktronics zul je bedrading aan moeten leggen. De hoeveelheid daarvan neemt toe met de complexibiliteit van de besturing.
Het systeem van Mecktronics is qua prijs zeker een stuk voordeliger als welk digitaal systeem dan ook. Het voordeel van het systeem is tevens dat je eenvoudig en voordelig de elektronische besturing handmatig kunt beïnvloeden via een zelf te bouwen bedieningspaneel.
 
 
  In principe rijden de treinen dezelfde kant op, maar er is een schakeling binnen het systeem waarmee de polariteit van een baanvak omgepoold kan worden. dus enkelsporige baanvakken kunnen in 2 richtingen bereden worden.
 
De baan dient inderdaad in baanvakken verdeeld te worden. Elk baanvak wordt apart door een eigen print-schakeling van rijspanning voorzien. 
Staat er een lok of een stroomgebruikend rijtuig/wagon op een baanvak dan geeft de bijbehorende rijspannings-printschakeling een bezetspoor signalering af. Met dit signaal kan men vervolgens voorrangsregelingen en wissels aansturen.
 
Het is niet nodig om loks om te bouwen, alleen erg snelle jongens dienen soms wat "Geknepen" te worden. Dit kan mbv een TRIM schakeling of een paar diodes inbouwen.
 
Indien gewenst kun je het systeem in z'n volle omvang op mijn modelbaan in bedrijf zien als je dit wenst zodat je zelf een goede afweging kan maken of het systeem je aanspreekt
 
Op de treinenbeurs in Houten staat Mecktronics meestal met een kleine demonstratiebaan waar de basis mogelijkheden van het systeem te zien zijn.
 
Heb je meer specifieke vragen dan hoor ik dat wel.
 
Met vriendelijke groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein
Nieuw Lid
*
Offline


Ik start net.

Posts: 11
Locatie: Brielle
Sloot zich aan bij: 01.08.2011
Re: Even voorstellen
Reageer #2 - 03.08.2011 om 14:13:14
Post gereedschap
beste Schipper
 
Bedankt voor de goede uitleg!
Graag zou ik Uw baan willen bekijken, maar dat is wel een beetje afhankelijk van de afstand.
 
Ik woon in Brielle.
 
Ik ga de informatiemappen bestellen bij Mecktronics.
 
met vriendelijke groet 
Rein
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Even voorstellen
Reageer #3 - 03.08.2011 om 22:24:03
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Ik woon in Heerhugowaard. Dus wel een eindje om de hoek.
In Hellevoetsluis ken ik iemand die een N-baan met Mecktronics heeft draaien. Ik wil vragen of je bij hem eens kunt kijken. Dat is tenslotte vlak bij jou in de buurt denk ik.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein
Nieuw Lid
*
Offline


Ik start net.

Posts: 11
Locatie: Brielle
Sloot zich aan bij: 01.08.2011
Re: Even voorstellen
Reageer #4 - 05.08.2011 om 22:23:35
Post gereedschap
Dat zou heel leuk zijn om even te kijken bij iemand met het systeem. Hellevoetsluis is naast de deur. Ik zou daar graag willen kijken!
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Even voorstellen
Reageer #5 - 07.08.2011 om 01:56:28
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Ik heb geregeld dat je in Hellevoeysluis kunt komen kijken.
Het telefoonnummer stuur ik jou morgen via een persoonlijk bericht op dit Forum.
 
groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Rein
Nieuw Lid
*
Offline


Ik start net.

Posts: 11
Locatie: Brielle
Sloot zich aan bij: 01.08.2011
Re: Even voorstellen
Reageer #6 - 07.08.2011 om 12:18:59
Post gereedschap
heel erg bedankt!
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Even voorstellen
Reageer #7 - 07.08.2011 om 12:56:29
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Kijk even naar je PB (persoonlijke Berichten) op dit forum.
Daar vind je de gegevens van de man bij jou in de buurt.
 
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Even voorstellen
Reageer #8 - 10.08.2011 om 10:17:10
Post gereedschap
Hallo Rein,
 
Leuk dat het bezoek in Hellevoetsluis jou een goede kijk op de werking van het systeem gegeven heeft en dat je via Skype vertelde gelijk OM te zijn en analoog wilt gaan rijden.
Hopelijk heb je spoedig ook het een en ander straks net zo goed functionerend werken als je gisterenavond hebt kunnen aanschouwen.
 
Groet, Schipper.
 
Rein schreef op 07.08.2011 om 12:18:59:
heel erg bedankt!

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint