Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic STP voor opengaande bruggen (Gelezen 5.182 keer)
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
STP voor opengaande bruggen
26.07.2011 om 19:19:17
Post gereedschap
Hallo,
 
Drie opengaande bruggen heb ik op mijn nieuwe modelbaan, die nog in aanbouw is.
 
Een grote draaibrug en twee bascule bruggen kunnen open gaan met motortjes, maar dan moet je niet hebben, dat een trein door een SSS schiet.
De optie met een vang stukje baan vind ik niet handig en ik heb 4 extra STP schakelingen. (en ook 4 STP voor m'n stationnetje)
Dus die gebruik ik zodat alle treinen op dezelfde plek voor de open bruggen tot stilstand komen.
 
Om de bruggen te openen gebruik ik voor elke brug drie schakelaars ( de twee bascule bruggen worden gelijktijdig geopend met een schakelaar).
Een schakelaar geeft +12 Volt op de STP ingangen a, b, of c, een schakelaar opent de brug en een schakelaar bedient de seinen voor de scheepvaart.
Bij het dicht doen van de bruggen eerst de seinen op rood voor de scheepvaart, dan de bruggen sluiten.
Als de bruggen dicht zijn, gaat de +12 volt van de schakelingen af en de treinen trekken weer mooi langzaam op om over de bruggen te rijden.
 
De tweede onderbrekingen in de blokken heb ik vanmiddag aangebracht. (evenals de rails Grijns)
 
Ik schrijf dit bericht, zodat ander mensen ook de bruggen beter kunnen beveiligen.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: STP voor opengaande bruggen
Reageer #1 - 26.07.2011 om 22:23:09
Post gereedschap
Hoi Wil
 
Ik snap het helemaal,
 
Alleen één hypothese, neem els voorbeeld 1 brugdeel
De rails op dit deel wordt dus gevoed uit de U2 aansluiting van de STP. 
 
Wat nu als er een trein zich bevindt op dit deel en je zet de schakelaar om de brug te oprenen, 
de trein stopt dan direkt op de brug, de brug gaat open en de trein stort in de diepte ?? 
Mogelijk extra SEN op dit brugdeel ??  en de motor van de brug sturen vanuit een SRS
 
De schakelaars voor brug open en dicht signalering zijn dit micro switches ?? zg eindafschakelaars ??
 
 
 
 
Groetjes COEN
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: STP voor opengaande bruggen
Reageer #2 - 23.08.2011 om 07:01:19
Post gereedschap
Hallo,
 
De schakelaars om de brug te laten stoppen met draaien zijn kleine eind afschakelaars.
 

Het lipje van de micro switch steekt door het landhoofd heen en wordt door een uitsekend pennetje aan de brug bedient. Het contact blijft verbroken en de stroom voor sluiten blijft op de draden staan, maar kan niet verder als die schakelaar. Dus de brug staat stil, dicht en in lijn met de rails op het "land".
 

De treinen rijden er goed over.
 
Niet alleen de rails op de brug worden gevoed door de STP's, maar ook nog de rails ervoor en erna.
 
Hier een filmpje, dat ik op youtube gezet heb. Klik op de rode "hier" vooraan.
Je mag een brug nooit openen als er voertuigen of personen er op zijn, dus ook een modelspoorbrug niet.
Een SEN of SRS is niet nodig, want er is al signalering van de STP's dmv T2, die ik zou kunnen gebruiken.
Dat doe ik niet, want dan zou ik al mijn wagons moeten voorzien van een weerstandje op de wielen, daar deze ook getetecteerd moeten worden.
 
De brug draait op 3 volt en dat is niet voldoende om te openen met een locomotief er op.
Dat vind ik realistischer en het werkt goed, doordat ik rubber wieltjes van cassette recorders in de landhoofden geplaatst heb.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: STP voor opengaande bruggen
Reageer #3 - 20.03.2012 om 13:42:51
Post gereedschap
Dus er worden ook twee STP's gebruikt voor de twee bascule bruggen.

Het seinhuis heeft een extra raam gekregen, die ik van het ongebruikte brugwachter huis gehaald heb.
Er is een extra loopbrug voor de brugwachters.
De reden, dat ik voor de beveiliging een STP gebruik, is, omdat de tweede onderbreking een extra zekerheid biedt.
Nou kan ik dat ook bereiken door de elders beschreven methode van Coen te gebruiken, maar dan staat een snel remmende locomotief te ver van de brug. Aan gezien aan de linker kant de trein uit een tunnel komt, zou je die trein dan niet zien.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint