Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic LGB pendelbaan met keerlussen (Gelezen 6.392 keer)
Floris
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 3
Locatie: Gelderland
Sloot zich aan bij: 16.07.2011
LGB pendelbaan met keerlussen
16.07.2011 om 18:42:06
Post gereedschap
Hallo allemaal.
 
Ik ben van plan een LGB pendelbaan met 2 treinen aan te leggen. Eén van deze treinen keert steeds via een keerlus, terwijl de andere achteruit terug gaat. Dus aan elk eind van het pendeltraject bevindt zich naast een doodlopend spoor, ook een keerlus.
Daarbij gaat de trein die door de keerlus moet, eerst de keerlus in, nog voor de wissel met het doodlopende spoor. Na het keren komt de lokomotief dan naast de doodlopende spoor tot stilstand. Vervolgens vertrekt de trein die op het doodlopende spoor staat.
 
Is de automatisering hiervan te realiseren op basis van de Mecktronics PB1 pendelbaan? Of moet dit worden opgebouwd met andere onderdelen?
 
Ik wil de aansturing niet laten verlopen via reedcontacten, maar via bezetmeldingen (bijv. de SEN aanwezigheidsmeldingen).
 
Voor de volledigheid: het systeem moet dus geschikt zijn voor een LGB gelijkstroombaan (max. 24 Volt, 2 Ampère) met polaire wissels.
  
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: LGB pendelbaan met keerlussen
Reageer #1 - 16.07.2011 om 18:54:27
Post gereedschap
Hallo Floris,
 
Ik denk dat hetgeen jij wilt wel mogelijk zal zijn.
Om 100% zekerheid te geven is er wel wat meer overleg nodig om zeker te maken dat er geen misverstanden zijn mbt hetgeen jij wilt.
Kun je een schema van de door jou beoogde baan op het forum plaatsen?
 
Het gebruik van SEN-schakelingen ipv reedkontakten pas ik zelf al een hele tijd toe en werkt goe. Echter voor deze uitvoering dien je dan wel SEN-M schakelingen te gebruiken omdat ze in beide richtingen moeten functioneren.
Ook zal ik met Marcel van Mecktronics moeten overleggen wat het Maximum vermogen is wat een SSS-, een SEQ- en een SEN-M schakeling kan leveren/doorlaten.
Voor de polaire wissels dient er een RWS-P ipv een gewone RWS opgenomen te worden in de PB1
 
De uitvoering zal zeer waarschijnlijk uitkomen op de PB1-2 of -3 Niet enkel de PB1.
 
Maar zoals gezegd, er moet eerst het nodige gepuzzeld worden en een volledig baanschema is zeer wenselijk.
Als je over ANY-rail beschikt, en anders de probeerversie daarvan, kun je mij het baanschema zo toesturen.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Floris
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 3
Locatie: Gelderland
Sloot zich aan bij: 16.07.2011
Re: LGB pendelbaan met keerlussen
Reageer #2 - 17.07.2011 om 01:43:44
Post gereedschap
Dag Schipper.
 
Ik heb de probeerversie van Any-rail, maar het baanschema is daar te groot voor.
Maar ik heb een voorlopig baanschema in WinRail, en een pdf-uitdraai daarvan hierbij toegevoegd.
 
Het plan is nog wat uitgebreider dan de basis die ik in mijn vorige post heb vermeld. Maar als de basis mogelijk is met Mecktronics, moet de rest ook wel lukken denk ik.
 
De baan bestaat uit 2 stations (in de pdf bij B en F), een stopplaats voor goederentreinen (E) en een schaduwstation (D).
 
In het linker gedeelte zijn er verschillende mogelijkheden, die ik nog niet precies heb uitgedacht. Dat hangt ook af van de mogelijkheden die het Mecktronics systeem heeft om op verschillende manieren te rijden.
 
De rechter keerlus wordt in principe altijd tegen de klok in bereden. Bij A stopt de trein, waarna de trein die bij B klaar staat begint te rijden. Deze komt vervolgens bij C binnen bij het andere station, en rijdt dan na een korte stop naar D en blijft daar wachten.
Vervolgens gaat de andere trein van A naar E, en dan zijn er verschillende mogelijkheden.
 
Het eenvoudigst is dat de (goederen)trein niet stopt bij E en direct doorrijdt naar F, waarna de trein bij D weer gaat rijden naar C en vervolgens naar B. Daarna gaat de (goederen)trein bij F weer rijden en komt zo via de rechter keerlus weer bij A uit, waarna alles weer opnieuw begint.
 
Een andere variant is dat de goederentrein wel bij E blijft wachten, terwijl de pendeltrein vanuit D niet naar C gaat, maar naar F. De goederentrein bij E kan vervolgens gaan rijden wanneer de pendeltrein bij B is aangekomen, maar met het Mecktronics systeem kan hij waarschijnlijk direct van E door naar F wanneer de pendeltrein daar weg is, om daar te wachten tot de pendeltrein bij B is.
 
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
Of er vervolgens nog andere manieren mogelijk zijn om in het linker gedeelte te rijden, is iets om daarna naar te bekijken. Ik wil eerst weten of dit geautomatiseerd kan worden met het Mecktronics systeem.
  

LGBplan_toelichting.pdf ( 48 KB | 526 Downloads )
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: LGB pendelbaan met keerlussen
Reageer #3 - 17.07.2011 om 12:13:51
Post gereedschap
Hallo Floris,
 
Het lukt helaas niet om het bestand met de tekening te openen.
Ik heb je reeds gevraagd om het bestand rechtstreeks naar mijn e-mail testuren.
 
Er moet een oplossing gevonden worden voor het uploaden van bestanden naar het forum, dat lijkt steeds weer mis te gaan. Daar wordt aan gewerkt.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Floris
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 3
Locatie: Gelderland
Sloot zich aan bij: 16.07.2011
Re: LGB pendelbaan met keerlussen
Reageer #4 - 17.07.2011 om 14:52:54
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Het bestand is wel gewoon te downloaden via deze link: http://www.mecktronics.nl/forum/Attachments/LGBplan_toelichting.pdf
Kopieer de link en plak het in de browserbalk, want klikken werkt inderdaad niet.
 
Maar ik zal je ook een mailtje sturen.
  
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: LGB pendelbaan met keerlussen
Reageer #5 - 17.07.2011 om 21:47:00
Post gereedschap
Hallo Floris,
 
Inderdaad zo lukt het wel.
Ik ga er mee aan de gang.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint