Hallo Bart,
Ik ben Wil, nog varende eerste stuurman op de NL koopvaardij, en in mijn verlof met H0 modelspoor bezig. 58 jaar. (Ben in April 2011 met ms. Transporter nog in Rotterdam geweest)
Er gaan bij het Mectronics systeem maar twee draden naar de rails van de blokken.
Ik vrees, dat je seinen op de verkeerde plek staan.
Hieronder een simpel voorbeeldje van twee samen komende sporen.
sein
-----------------------------------------------------|--\
langzaam afremmen stop langzaam optrekken \
sein \
-----------------------------------------------------|-------------
langzaam afremmen stop langzaam optrekken volgend blok
Zoals je kan zien kunnen de seinen niet aan het eind van het blok staan, anders is er geen rails over voor het langzaam optrekken van de treinen.
Nou hebben de modeltreinen niet allemaal de zelfde rij eigenschappen. Zo remt de een sneller af en die zal dus ook later gaan rijden bij groen sein.
Met de potmeter op de print kan je een gemiddelde stilstand afstand tot het sein afregelen. De ene trein stopt wat dichterbij het sein en de ander er wat verder vanaf.
Voor een station, niet handig, daarvoor is er de STP. Voor de STP moet er nog een extra onderbreking in de rails gemaakt worden in het blok van de STP.
Nu stoppen alle locomotieven precies bij die tweede onderbreking.
Ik weet niet hoelang je blokken zijn?
Bijvoorbeeld: mijn blokken waren vijf meter lang. Vier meter voor het afremmen en een meter voor langzaam optrekken. (De 4 meter voor het afremmen was nog niet eens de maximaal mogelijke stand voor langzaam afremmen.) Je zou zo'n 5 meter lang blok ook kunnen op splitsen met 2 meter gevoed door een SRS, 2 meter voor afremmen en 1 meter voor optrekken.
De T van de SRS en de T van de SSS gaan naar de vorige SSS of STP.
Misschien heb je nu een duidelijker beeld of je de bedrading kan laten zitten of niet?
In principe hoeft alleen de rechter rails onderbrekingen te hebben.
Ik maak wel twee onderbrekingen en soldeer luidspreker draden aan de rails. Rood rijstroom en zwart voor de min.
Dit was een tip van meneer van Meekeren ( de uitvinder van het systeem) zelf, om te voorkomen, dat locomotieven bij een rood sein door het blok kruipen. De zwarte draden zijn allemaal met elkaar verbonden. De rode draden komen van de SRS-en, SSS-en en de STP's.
Allemaal naar een centraal punt, waar de printen rechtop op de BP borden gestoken zijn. Aan de onderkant van de BP borden zijn de printen met elkaar verbonden en vormen zo het blok systeem.
Ik boor kleine gaatjes aan de buiten kanten van de rails. Dan steek ik door het gat een lange dunne dubbel gevouwen koperstaaf.
Draadje eraan vast knopen en door het gat trekken.
S39 erop en hup tegen de rails aan solderen. Volgende.
Oeps, je hebt overal onderbrekingen in de rails?
Houdt met een tangetje een speld met af geknipte kop tegen de rails over de onderbreking heen. Sssst, soldeer bout er tegen met soldeer. Weg onderbreking.
Oeps, je wilt een nieuwe onderbreking in de rails voor bijvoorbeeld, die STP.
Heb je een mini boormachine? Met flexibel verlengslang?
Plaats een slijpschijfje in de kop van de slang. Boormachientje aan, ieieieiei, ziezo, rails door geslepen.
De reden, dat je beter met gebruikmaking van de slang de rails door kan slijpen, is, dat je dan recht door kan slijpen. Met de slijpschijf in de miniboormachine kan je door de dikte van de boormachine onmogelijk de slijpschijf recht op de rails krijgen.
O, ik zou opnieuw beginnen. Niet de baan, maar alleen de bedrading. En meer blokken maken. Niet om met meer treinen te rijden, maar gewoon om meer seinen op de baan te hebben, die dan automatisch van kleur veranderen, als er een trein voorbij rijdt. ( Je kan zelfs drie kleuren van de seinen volgens het echt laten branden.)
Gaaaaaf, het wordt een Nautisch gebeuren hiero!
Groetjes
Wil