Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic beginners vragen (Gelezen 5.148 keer)
Arne Middeldorp
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 5
Sloot zich aan bij: 22.06.2011
beginners vragen
22.06.2011 om 22:22:45
Post gereedschap
Beste mensen,
 
Ik heb de documentatie van het systeem van Mecktronics uitvoering bestudeerd. (denk ik) Ik heb een baanplan (N-spoor systeem minitrix) gemaakt. (afmeting 1250x1000 mm)  Hierbij heb ik volgens de eisen van het systeem de baanvakken ingedeeld en heb gekeken naar de benodigde schakelingen. Ik denk dat het redelijk klopt en mogelijk is, maar ik wil nog een aantal zaken weten. 
 
Allereerst wil ik weten hoeveel kennis je van elektronica moet hebben. Ik weet er weinig tot niets van. Ik snap de schema's die staan in het boek met alle schakelingen, maar gaat het dan lukken?
 
- kloppen de baanvakken (3 voor een doorgaande baan waar 2 locomotieven rijden en 2 voor een zijspoor met rangeermogelijkheden) ? Met andere woorden kan het wat ik wil?
- voor het station wil ik gebruik maken van de schakeling STP voor station. Moet dit een apart baanvak worden?
- kan de baan ook in de andere richting worden bereden? 
- welke schakelingen moet ik daar eventueel voor gebruiken?
- kun je in een baanvak ook op een willekeurige plek stoppen?
- In de tekeningen staan steeds uit elke schakeling een rood en groen licht. Kan ik daar zonder problemen een sein op aansluiten? (Sein met een rood en groen lampje)
- Ik heb twee trafo's van 42 VA - 3 A die bedoeld is voor lampjes ed. Kan ik die , in combinatie met een regelaar gebruiken voor de hoofdlijn en de zijlijn? Ik heb ook een aantal trafo;s met minder ampere, dus mijn voorkeur zou zijn 1 of 2 grote trafo's.
 
Ik ben een beginner, maar het lijkt me een heel mooi systeem, zeker gezien de prijs en de moeilijkheden bij het inbouwen van decoders in oudere locomotieven. Ik zag dat er 2 juli weer een beurs is in houten, daar wil ik een aan tal basis onderdelen kopen om e.e.a. uit te proberen. 
 
ps: het banenplan is gevoegd in een word-document omdat het anders te groot zou worden.
 
alvast bedankt voor elke reactie 
 
met vriendelijke groeten
Arne Middeldorp
  

banenplan-baanvakken.doc ( 101 KB | 614 Downloads )
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: beginners vragen
Reageer #1 - 23.06.2011 om 00:14:33
Post gereedschap
Hallo Arne,
 
-Vergeet die 42VA-3A trafo's, tenzij je je locomotiefjes en de printjes in een keer in een spectaculair vuurwerk wil zien ontploffen. Grijns Nee, dus!
 
-12 volt voor de electronica en 14 volt max voor de rijspanning en de wissels.
 
Elke print SSS en SRS 2x krijgt een apart baanvak, alleen de STP krijgt er twee. Bij de tweede scheiding stoppen alle locomotieven.
 
Ja, je kan ook op een willekeurige plek stoppen, mits je de rijstroom van een analoge gewone rij regelaar haalt.
Dus geen mfx of puls rijregelaar, die kan je niet gebruiken.
 
Het baanplan kon ik niet zien.
 
Ja, je kan de andere kant op rijden met de POL print erbij.
 
Als je maar drie baanvakken (blokken) maakt, kan er maar een trein rijden. Die rijdt dan naar het lege blok. Daar stopt die en dan gaat die andere rijden, dus wil je allebij de treinen tegelijk laten rijden , zal je minstens vier of meer blokken moeten maken. Er rijdt altijd maar een trein in een blok.
 
Ja, je kan de seinen gewoon op de uitgangen rood en groen aansluiten met een gemeenschappelijke massa.
 
Je kan de berichten in het forum nalezen voor meer informatie.
 
Welkom bij de analoge rijders en succes. Grijns
Ik ben niet op de beurs. Rollende ogen
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arne Middeldorp
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 5
Sloot zich aan bij: 22.06.2011
Re: beginners vragen
Reageer #2 - 23.06.2011 om 12:32:19
Post gereedschap
Beste Wil,
 
Dank voor je reactie.
Ik heb de de baanplannen even kleiner gemaakt. Ik hoop dat ze nu wel te lezen zijn. Ik denk dat ik dan de baanvakken nog kleiner wil maken. Op de hoofdbaan wil ik graag 2 treinen laten rijden.
Dat van het omwisselen van de spanning met POL lijkt me heel leuk.
 
met vriendelijke groeten
Arne
  

baanplan-amiddeldorp.pdf ( 237 KB | 641 Downloads )
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: beginners vragen
Reageer #3 - 23.06.2011 om 12:34:34
Post gereedschap
Hallo Arne,
 
Net als Wil zal ik proberen jouw vragen te beantwoorden.
 
Hoeveel moet je van elektronica weten om met het systeem te kunnen werken?
 
Antwoord: Nul komma nul.
                Hierbij de aantekening dat hoe meer je van elektronica weet hoe makkelijker het wordt.
 
Maar begin niet met de elektronica als zodanig te begrijpen, maar meer de functies van de diverse printen.
In de automatiseringsmap zie je de printen als rechthoekjes getekend met IN- en UIT-gangen.
Probeer te begrijpen wat de IN- en UIT-gangen voor functies hebben en wat er met/door de In en Uit-gaande signalen gebeurt.
 
Jouw schema is op het Forum niet te openen. Om die reden heb  ik jou in een persoonlijk bericht gevraagd het schema naar mijn e-mail adres te sturen.
 
Een stationspoor, waar je een trein wilt laten stoppen, dient een aparte sectie op de baan te zijn.
Gebruik je een SSS dan bestaat dit baanvak uit 1 sectie, gebruik je een STP dan dien je het baanvak in 2 secties te verdelen. Het eerste deel (U1 aanluiting op de STP-print) van waar de trein het spoor oprijdt is de afrem-sectie en het 2 de deel (U2 aansluiting op STP-print) is de stopsectie.
Wordt een stationspoor in 2 richtingen bereden dan is het beter om met een SSS-schakeling dit spoor aan te sturen.
 
Baanvakken kunnen in 2 richtingen bereden worden, echter hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Hiervoor is de POL-schakeling binnen het systeem voor te gebruiken.
Als er erg veel baanvakken in 2 richtingen bereden moeten worden kan dit de doorstroming op de baan sterk beļnvloeden.
Bij het zien van jouw schema kan ik snel aangeven of jouw wensen goed te vervullen zijn, of welke andere mogelijkheden er zijn.
 
Het stoppen van een  trein binnen een baanvak gebeurt als volgt:
Als een baanvak afgestopt wordt door een volgend blok of door een van de hulpschakelingen VRS (Voorrangs-regeling), FF (om beurten), TYD (tijdschakeling voor wachttijd), WIS (Wisselschakeling welke een bezetspoormelding afgeeft als de achterliggende sporen bezet zijn) of door een combinatie van deze schakelingen dan stopt een trein als volgt:
- Op een SRS aangestuurd baanvak :  Direct nadat de laatste stroomafnemer van de lok de isolatie gepasseerd is.
 
- Op een SSS aangestuurd baanvak:  Direct nadat de laatste stroomafnemer van de lok de isolatie gepasseerd is zal de lok af gaan remmen en afhankelijk van de ingestelde remweg tot stilstand komen.
 
- Op een STP aangestuurd baanvak: Direct nadat de laatste stroomafnemer van de lok de isolatie gepasseerd is en op de sectie U1 aankomt gaat de lok afremmen.
Zou de remweg zodanig kort zijn dat de lok voor het bereiken van de isolatie tussen U1 en U2 tot stilstand komt dan kan dmv de KruipPOTmeter een -Kruip-snelheid- ingeregeld worden waarmee de lok doorloopt tot hij over de isolatie tussen U1 en U2 komt. Zodra de lok dan stroom afneemt vanuit U2 zal de lok direct stoppen.
 
Seinen kun je met Rood en Groen direct aansluiten op een SSS en een STP print.
Echter de algemene draad gaat niet naar de algemene MIN maar naar de WP-spanning of de +12V= STAB-spanning (Deze beide spanningen zijn een + en geen massa zoals Wil per ongeluk schreef)
 
Als je 2 stuks 42VA  3Amp trafos hebt zoals de Fleischmann of Trix regeltrafo's, dan kan je die gewoon gebruiken. Uiteraard dient de secundaire spanning te liggen tussen de 14 en 16 volt (ong.)
De geregelde spanning kan dan voor het aansturen van de rangeersporen gebruikt worden.
Ik denk dat Wil dacht dat er 42 Volt uit de trafo's komt. Die spanning zou inderdaad te hoog zijn.
 
Zover ik weet staat Mecktronics 2 juli met z'n stand op de beurs in Houten.
 
Kijk even naar jouw persoonlijke berichten voor mijn e-mail adres zodat je jouw schema in ieder geval rechtstreeks vast kunt sturen.
 
Heb je meer vragen dan hoor ik die graag.
 
Groet, Schipper
 
 
« Laatste Wijziging: 28.06.2011 om 11:30:04 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint