Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Het open rijden van uitrij-wissels (Gelezen 8.650 keer)
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Het open rijden van uitrij-wissels
24.02.2011 om 15:24:18
Post gereedschap
Goedemiddag,
 
gister was ik de map aan het doorlezen en kwam ik iets tegen over het open rijden van de uitrijwissels in het schaduwstation.
Nu ben ik wat 'eigenwijs' en is dit bij mij dus niet het geval, terwijl dit wel geadviseerd wordt. Bij normale wissels betekent dit het verwijderen van het mechanisme.
Voor gepolariseerde wissels werd verwezen naar het blad UIT. Nu ben even aan het zoeken geweest op het www maar kan het helaas niet vinden.
Is hier misschien iemand die mij hier iets over kan vertellen.
Ik zelf rijd N-spoor en het betreft Fleischmann-piccolo wissels met metalen hartstuk. Deze worden nu met de hand geschakeld.
Gelukkig is de volgorde van uitrijden uit het schaduwstation altijd hetzelfde - kwestie van 'aanleren' - maar een keer de wissel vergeten is wel sluiting (en dat wil ik liever voorkomen).
Helaas heb ik geen ruimte meer om dit elektronisch op te lossen (daarvoor zijn de blokken te kort in het schaduwstation).
Alvast bedankt.
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #1 - 24.02.2011 om 21:47:38
Post gereedschap
Hallo William,
 
Hoelang zijn de stopsecties in jouw schaduwstation?
Geef even aan de afstand vanaf de eerste isolatie in de rechterrailstaaf van de stopsectie tot aan de raillas van de wissel die geschakeld moet worden.
 
Als deze afstand 40cm of groter is, kun je de laatste 10 cm als Sen baanvakje gebruiken.
 
 
In principe heb je 2 x SEN schakeling (5 op een print) en 1 x RWS-schakeling (2 op een print) nodig om 1 wissel aan de uitrijzijde automatisch te schakelen.
 
Het rijden over -Gepolariseerde- wissels is vele malen bedrijfszekerder als bij het gebruik van -Openrij- wissels. Zeker bij N-spoor is dit een grote verbetering en besparing van een hoop ergernis.
Maar welke informatie ben jij nu precies op zoek.
Gaat het om een aansluitschema? Die kan ik je zo geven, voor 1 wissel maar ook voor meerdere wissels achter elkaar. 
Bij dit laatste krijg je te maken met een -Wisselmatrix- Klinkt lekker ingewikkeld, maar het stelt weinig voor als je het op schema ziet staan. Het zijn slechts een paar diodes die op de juiste wijze en plek aangebracht moeten worden.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #2 - 25.02.2011 om 13:18:52
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
de afstand van de blokken tot de wissels is geen 40 cm -zelfs geen 10 cm - en ook de blokken voor de wissels zijn niet groot om deze eventueel kleiner te maken. En deze blokken verder naar achter is ook geen optie want daarvoor zijn mijn opstelsporen niet groot genoeg.
 
Dat de bedrijfszekerheid toeneemt bij gepolariseerde wissels is een ding dat zeker is (is ook de reden dat ik ze heb, want op de wissels met het 'plastic' hartstuk bleven de treinen constant stil staan).
 
Wat wil weten of het mogelijk deze wissels open te rijden zijn en hoe dit te doen, want het met de hand omzetten kan wel eens verkeerd gaan en dat wil ik voorkomen ...
 
Groeten,
William
 
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #3 - 25.02.2011 om 13:52:53
Post gereedschap
Hallo William,
 
Ik bedoel met de afstand van de eerste isolatie tot de wissel, de isolatie welke aan het begin van het stop-gedeelte zit, dus tusssen het stop-gedeelte en de inrijsectie.
Als de stopsectie van het begin tot aan de wissel 40cm is kun je er aan het einde wel 10cm van gebruiken om er een SEN-sectie van te maken.
 
Als je de wissels open gaat rijden dan kun je de polarisering van de betreffende wissel(s) niet handhaven. Er is misschien wel wat te bedenken om het elektronisch toch schakelbaar te maken zonder SEN, maar dan gaat er onevenredig veel aan schakelingen toegepast worden (vind ik).
Gewoon openrijden en de aandrijving en polarisatie weglaten is de meest simpele (maar minder bedrijfszekere) oplossing.
 
 
Ik zal hier nog even een schema bij doen waar het toepassen van de SEN-schakeling samen met een RWS voor het aandrijven van de uitrij-wissels op weergegeven wordt.
 
Groet, Schipper
  

RWS_en_SEN_in_gebruik.bmp ( 102 KB | 549 Downloads )
RWS_en_SEN_in_gebruik.bmp
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #4 - 25.02.2011 om 13:59:25
Post gereedschap
Schipper schreef op 25.02.2011 om 13:52:53:
Hallo William,
 
Ik bedoel met de afstand van de eerste isolatie tot de wissel, de isolatie welke aan het begin van het stop-gedeelte zit, dus tusssen het stop-gedeelte en de inrijsectie.
Als de stopsectie van het begin tot aan de wissel 40cm is kun je er aan het einde wel 10cm van gebruiken om er een SEN-sectie van te maken.
 
Als je de wissels open gaat rijden dan kun je de polarisering van de betreffende wissel(s) niet handhaven. Er is misschien wel wat te bedenken om het elektronisch toch schakelbaar te maken zonder SEN, maar dan gaat er onevenredig veel aan schakelingen toegepast worden (vind ik).
Gewoon openrijden en de aandrijving en polarisatie weglaten is de meest simpele (maar minder bedrijfszekere) oplossing.
 
 
Ik zal hier nog even een schema bij doen waar het toepassen van de SEN-schakeling samen met een RWS voor het aandrijven van de uitrij-wissels op weergegeven wordt. 
De 5 a 10 cm lange SEN kun je echt helemaal tegen de wissel aan leggen. Heb je voldoende ruimte maak de SEN-sectie dan minimaal 10cm.
 
 
Groet, Schipper

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #5 - 27.02.2011 om 17:15:57
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
de afstand van de blokken 8 t/m 11 tot aan de wissels in blok 12 is drie centimeter.
De blokken 8 t/m 11 zijn twintig centimeter.
M.a.w. niet veel ruimte.
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #6 - 28.02.2011 om 06:02:38
Post gereedschap
Hallo William,
 
Inderdaad wat krap om daar wijzigingen in aan te brengen.
Tenzij je tussen de nog ruimte over hebt tussen de laatste wagon van de langste trein op de baan als de lok in de stopsectie staat.
Dan zou je de gehele stopsectie van elk spoor iets moeten verleggen (Kleine verbouwing dus)
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Het open rijden van uitrij-wissels
Reageer #7 - 02.03.2011 om 22:50:23
Post gereedschap
Hallo William,
 
Naar aanleiding van jouw vraag stel ik je een ander idde voor gebaseerd op het schma van schipper, gebruik makend van de RWS(-P)'n en slechts één SEN.
 
de sturing voor de RWS ingang wordt gestuurd uit de R uitgang bestemd voor het rode sein en er van uitgaand, dat slechts één spoor vrijgegeven wordt en de anders op Rood staan.
 
 
Suucces misshien heb je er wat aan
 
groeten Coen
  

Wissel_sturing_met_SEN_en_RWS.PNG ( 8 KB | 542 Downloads )
Wissel_sturing_met_SEN_en_RWS.PNG
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint