Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Schaduwstation-perikelen (Gelezen 9.897 keer)
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Schaduwstation-perikelen
16.01.2011 om 20:34:48
Post gereedschap
Na lange tijd weer aan de gang met de treinbaan.
Na het vastzetten en labellen van de bedrading volgt het rijden/testen en het volgende is mijn opgevallen in het schaduwstation:
- als de loc in het blok komt van de wissels voor het schaduwstation lijkt het er sterk op dat de trein een fractie van een seconde stil staat, voordat de loc verder gaat.
De wissels schakelen overigens wel netjes, alleen dat de loc m.i. wat vreemd doet.
Is dit normaal of is er toch iets meer aan de hand?
 
- en ten tweede: heel af en toe vertrekt er toch een trein uit het schaduwstation terwijl dat eigenlijk niet mag. Vervolgens gaat het een kwartier goed en gaat het weer een keer mis.
Onder normale omstandigheden vertrekt er pas een trein als het schaduwstation 'vol gereden' is.
En ook hier weer de vraag of dit normaal is? (het schaduwstation wordt overigens bestuurd middels flipflops en dus first in - first out).
 
Alvast bedankt.
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #1 - 17.01.2011 om 09:31:03
Post gereedschap
Hallo William,
 
Als het baanvak voor de schakelsectie van het scaduwstation door een SRS-print aangestuurd wordt is het volgende mogelijk de verklaring voor de HIK in rijgedrag:
- Op het moment dat de eerste stroomafnemende as van de lok op de schakel-SRS stroom afneemt zal het baanvak ervoor een T-signaal ontvangen en afgestopt worden.
Bij een SRS valt dan vrijwel gelijk de rijspanning naar 0-Volt.
De lok krijgt op dat moment alleen van een as op de schakelsectie z'n rijspanning toegevoerd en lijkt dan even te willen stoppen. Zou het af te stoppen baanvak voor de schakelsectie van de wisselstraat een SSS-voeding hebben dan zal dit haperend gedrag normaal gesproken niet waarneembaar zijn.
Naarmate de baan en het materieel schoner is zul je ook merken dat het veel minder vaak te zien zal zijn,
Ik heb jouw elektronicaschema iets gewijzigd en naar je e-mailadres gestuurd.
Kijk daarop even naar de aansluitingen van SRS-16 en SRS-6
 
Het ongewenst wegrijden uit het schaduwstation:
- De oorzaak ligt hier in de regel aan de werking van de FF-schakelingen.
 
De opzet bij jou met 4 sporen welke door FF-schakelingen hun voorrangregelen gaat niet altijd goed. Ikzelf ben nog steeds geen voorstander van het gebruik van de FF voor dit doel, maar gebruik liever de VRS-schakeling.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #2 - 02.02.2011 om 15:47:08
Post gereedschap
Hallo William,
 
Deze hik is te voorkomen door de dchakel srs te vervangen door een SEN circuit
  

wis-sturing.PNG ( 4 KB | 592 Downloads )
wis-sturing.PNG
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #3 - 15.02.2011 om 14:36:00
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
dank je wel voor je reaktie.
Dankzij Schipper - en het veranderen van een tweetal aansluitingen - is de hik er ook uit.
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #4 - 11.02.2013 om 12:24:11
Post gereedschap
Hallo,
De in dit onderwerp genomede HIK heb ik ook tussen 2 SRS-blokken. Hoe los ik dit op.
Als ik één SRS blok verander in een SEN-blok, verdwijnt er een blok. Dat is niet de bedoeling.
Heeft iemand hier een idee of mening over.
Groet,
Corné.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #5 - 12.02.2013 om 09:44:36
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Ja, dat probleem heb ik ook en hoewel ik geen definitieve oplossing heb, kan ik er wel iets over zeggen.
 
Allereerst heb ik geprobeerd met een condensator de doorgifte van de T-uitgang van de ene SRS naar de ingang van de andere iets te vertragen, maar dat heeft niets opgeleverd.
 
Het is me wel gelukt met twee TIJD-schakelingen die ik toch over had op twee POL-bordjes. Daartoe moest ik die TIJD-schakelingen wel iets aanpassen, want voor deze situatie is de minimale wachttijd te lang. Ik heb de 100K weerstand (die tussen de twee 4K7 weerstanden in) vervangen door 1K. Dan is de wachttijd zo kort in te stellen dat de loc net van het ene in het andere blok is gereden als het T-signaal via de N-uitgang van die TIJD wordt doorgegeven. Werkt bij mij prima op de twee plekken waar dat hikken het hinderlijkst was. O, en dit werkt niet met het normale TIJD-bordje, want dat heeft geen N-uitgang (tenzij je de spanning van Ta omkeert; zo'n schakeling is wel eens beschreven op dit forum).
 
Ik wil niet beweren dat dit DE oplossing is, want om dat voor alle blokken te doen heb je nogal wat TIJD-schakelingen nodig, maar het hielp wel.
 
Hopelijk weet iemand een betere oplossing (waar ook ik zeer in geïnteresseerd ben), maar hiermee heb je in elk geval iets om misschien eens te proberen.
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #6 - 12.02.2013 om 19:49:21
Post gereedschap
Hallo Jan,
 
Ik was ook al aan het kijken om iets van een korte tijdschakeling te maken, die gekoppeld kan worden aan het T-signaal.
Want inmiddels ben ik er achter dat er nog een overgang is waar de loc moeilijk doet. Ik dacht dat het aan een wissel lag, maar ook hier was de overgang van SRS naar SRS de oorzaak.
Het is zoals eerder in dit onderwerp beschreven, inderdaad op te lossen met een SEN, ook al duurde het even voor ik dit door had.
Maar net zoals jij ook al schreef (met een TYD), moet ook met een SEN bij iedere SRS een extra (deel)print worden geplaatst.
Met een extra SEN krijg je natuurlijk wel een extra T-signaal.
Een andere oplossing, in mijn geval, is het sleepcontact van 3 van de 6 assen af te halen, maar dan ben ik bang dat de loc weer eerder gaat hikken op wissels als gevolg van een slecht contact.
Al met al, het blijft ons bezig houden.
Ik ga in ieder geval verder zoeken.
Bedankt voor je reactie Jan.
 
Groet,
Corné. 
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #7 - 14.02.2013 om 11:46:54
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Jij ook bedankt voor je reactie. Mag een wedervraag stellen?
 
Hoe doe je dat met SENs? Ik heb geen ervaring met SENs, want toen ik mijn eerste schaduwstations (nog met MEMs, kun je nagaan hoe lang dat geleden is) en pendelbaan maakte, bestonden die nog niet. Maar ik ben nu bezig met een uitbreiding van mijn baan en dit is dus het goede moment om te proberen dat hikken in ieder geval in dat gedeelte te voorkomen en dan lijken SENs mij een goedkopere oplossing dan die TIJD die ik indertijd gebruikte. Maar... hoe sluit je zo'n SEN aan om gehik te voorkomen?
 
Hartelijke groeten,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #8 - 14.02.2013 om 22:28:19
Post gereedschap
Hallo Jan,
 
In de bijlage een voorbeeld van een SRS met 2 SEN's.
Loc rijdt van rechts naar links.
 
Rechts een SRS.
Midden een SEN, deze stuurt dmv het T-signaal het vorige blok aan. De loc zit dus al in deze SRS voor het vorige blok wordt uitgeschakeld. Het gehik kan dus niet meer voorkomen.
In dit geval heb ik links nog een SEN ingetekend om b.v. een wissel te sturen.
 
De SRS kan natuurlijk ook in het midden gezet worden en dan via het T-signaal het vorige blok aansturen.
De meest rechtse SEN stuurt dan niet het vorige blok aan.
 
Let wel op de diodes dat deze er goed tussen zitten.
Ik gebruik hiervoor de 1N4001. Deze kunnen een stroom aan van 1 Ampere, wat over het algemeen meer dan genoeg is.
 
Ik hoop dat het duidelijk voor je is, zo niet laat het me weten.
 
Groet,
Corné
  

SRS_en_SEN_s.docx ( 34 KB | 616 Downloads )
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Jan
Junior Member
**
Offline


I love steam!

Posts: 72
Sloot zich aan bij: 07.01.2007
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #9 - 15.02.2013 om 09:36:17
Post gereedschap
Hallo Corné,
 
Hartelijk dank voor je duidelijke tekening. Dat moet wel lukken. Ik ga mijn ontwerp aanpassen.
 
Groet,
Jan
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #10 - 20.01.2017 om 23:19:52
Post gereedschap
Hallo allemaal,
Inmiddels weer een aantal jaren verder, heb ik de hobby weer in de praktijk opgepakt. 
Nog steeds heb ik het probleem met het hikken van een loc. Deze snelle loc heb ik inmiddels voorzien van een TRIM. Dit heeft echter de problemen, lijkt het, groter gemaakt. 
In een SRS blok met meerdere SEN's heb ik nog steeds de HIK zitten als de loc een vak met een SEN inrijdt. Het lijkt zelfs met de TRIM dat deze erger is geworden. 
 
In een ander SRS blok moet ik de snelheid (spanning) omhoog gooien anders HIKt de loc in dit baanvak continu, rijden tot stilstand en weer rijden. Als de spanning dus omhoog gaat, deze is dan hoger dan in de andere baanvakken, rijdt de loc wel goed. In het volgend baanvak van dezelfde SRS, waarin een SEN zit verwerkt is er hetzelfde probleem als hierboven omschreven ook bij een hogere spanning. Op het moment dat de SEN wordt binnen gereden een HIk om daarna door te rijden en in het volgend baanvak met een andere SRS goed te rijden.
 
Kan iemand mij nog advies geven !!
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Corné
Junior Member
**
Offline



Posts: 95
Sloot zich aan bij: 21.06.2012
Re: Schaduwstation-perikelen
Reageer #11 - 17.06.2018 om 12:20:14
Post gereedschap
Heb de HIK inmiddels op weten te lossen.
De TRIM is verwijderd en de loc is nu voorzien van een aantal diodes in serie, waardoor de loc veel beter overweg kan met de SRS printjes, kan nu veel langzamer rijden zonder te gaan hikken.
Ik weet niet of dit te maken heeft met de oude 3-polige Fleischmann motoren, maar de TRIM deed niet wat hij moest doen in deze loc.
 
Verder heb ik mijn rail voorzien van een héél klein beetje ATF (Automatic Transmission Fluid) vloeistof (aangebracht via één klein druppeltje op een wattenstaafje ) waardoor er bijna geen weerstandsovergang meer is tussen spoor en wielen, lijkt echt een wondermiddel. Daardoor verdwijnt ook de HIK tussen de SRS overgangen. Met hetzelfde wattenstaafje heb ik ook de binnenkant van de wielen ingesmeerd waar de afnemers tegen de wielen zitten. Mijn locs lopen nu ongeveer 6 weken probleemloos, met name in het langzame gedeelte. Zelfs de oude 3-polige Fleischmann locs kan ik nu heel langzaam laten lopen.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint