Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic treinherkenning (Gelezen 8.028 keer)
Arose
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 12
Sloot zich aan bij: 23.11.2010
treinherkenning
02.12.2010 om 11:24:03
Post gereedschap
Om de seinen overzichtelijk in de gaten te houden, wil ik mijn baan op een schakelpaneel tekenen en dan met led's (rood en groen) aangeven. 
Ik dacht om van de printen bij R en G (waar de seinen al aan zitten) af te takken. Via een weerstand en een diode naar de plus. Ik denk aan led's van 3 mm of minder. In het voorbeeld van Mecktronics, zit de diode met de pijl naar het led, maar als je een sein of zo koopt, zit de pijl naar de plus. Hoe moet het eigenlijk? Mecktronics geeft aan een weerstand van 1K. Is dat goed? 
Ik heb 25 seinen. Moet ik dan 50 diode en 50 weerstanden gebruiken? (25 voor rood en 25 groen). Kan ik rood en groen per twee aan één kant gezamelijk aan één diode plaatsen? Dan dus maar 25 nodig? 
De laatste keer ben ik zo fijn geholpen, hebben jullie hier ook een antwoord op?
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: treinherkenning
Reageer #1 - 02.12.2010 om 16:05:57
Post gereedschap
Hallo Arose,
 
Wat jij wilt doen is goed uitvoerbaar.
Gebruik om te beginnen laagvermogen LED's anders ga je de STAB onnodig zwaar belasten.
Als je 25 seinen gaat gebruiken raad ik je aan om de STAB te verzwaren naar een 3 Amp versie als je dit al niet gedaan hebt.
Mecktronics heeft standaard ombouwsetjes.
Als bij het bestellen van een STAB opgegeven wordt dat men een 3 Amp STAB-uitvoering wil is deze geloof ik 3 euro duurder als de 1 Amp versie.
Ombouw setje kost geloof ik 5 euro.
 
Hoe de LED's aan te sluiten.
De LED's met de (+) kant (Lange poot) aan de R- of de G-uitgang van de SSS/STP aansluiten.
De (-) kant van de LED's elk apart (is het beste) van een 1 Kohm weerstand  voorzien en de beide weerstanden vervolgens aan de Algemene (-) van het systeem aansluiten.
 
Of je nu wel of niet een Sein aan de SSS/STP hangt maar wel de LED's dan kun je zien of de SSS/STP wel of niet afgestopt wordt.
 
Het is niet nodig om een diode in een of beide draden aan te brengen. De diode zit in het sein opgenomen en heeft niets met de schakeling die jij noemt te maken.
 
Als je meer vragen hebt lees ik het wel weer.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arose
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 12
Sloot zich aan bij: 23.11.2010
Re: treinherkenning
Reageer #2 - 03.12.2010 om 16:23:57
Post gereedschap
Bedankt. Ik ga weer verder puzzelen. Als ik er niet uit kom, schrijf ik wel weer.
groet Arose.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arose
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 12
Sloot zich aan bij: 23.11.2010
Re: treinherkenning
Reageer #3 - 04.12.2010 om 09:22:21
Post gereedschap
Hallo Schipper
Toen je de opmerking maakte over de STAB, ben ik gaan tellen. 
Ik heb mijn baan zoveel mogelijk verdeeld over twee trafo's. Op de ééne trafo staan 9 seinen en op de andere staan er 16. Mijn vraag is dus; moet ik die laatste trafo dan aanpassen? Of kan dat nog net? De totale raillengte is ongeveer 65 mtr.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: treinherkenning
Reageer #4 - 04.12.2010 om 10:24:24
Post gereedschap
Hallo Arose,
 
De LED's worden niet vanaf de STAB gevoed als je het aansluit zoals ik aangaf.
Dus die ga je zwaarder belasten. Uiteraard de Trafo die de STAB voedt wordt ook zwaarder belast.
Mocht je merken dat de treinen plotseling hortend gaan rijden of ineens veel sneller, ga er dan maar van uit dat de STAB overbelast is.
Ik zeg echter wel: Voorkomen is beter dan genezen.
 
Wat voor trafo's gebruik jij?
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arose
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 12
Sloot zich aan bij: 23.11.2010
Re: treinherkenning
Reageer #5 - 07.12.2010 om 15:07:54
Post gereedschap
Ik heb nu twee trafo's van Titan ( wel oud, maar doen het nog prima ) baanvoeding 0-14 v = 1,2 A. 
Voor overige stroomvoorziening heb ik een aparte trafo. groet Arose.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: treinherkenning
Reageer #6 - 07.12.2010 om 17:36:50
Post gereedschap
Hallo Arose,
Als je meerdere achterborden gebruikt kun je de beide Titan Trafo's ieder de helft van deze borden de rijstroom laten leveren.
Ik zou dan vervolgens de wisselstroom naar de STAB vanuit de 3de trafo voeden.
 
Reken dat een HO-lok die een trein trekt gemiddeld tussen de 0,4 en 0,6 Amp trekt.
Dus per trafo betekent dit max. 3 treinen. (Het gaat om het aantal treinen wat in beweging is, niet wat op de baan stil staat voor een sein etc.)
 
Gaan de treinen hortend rijden dan kan het zijn dat de beveiliging van de trafo's aanspreekt als die daarin is opgenomen en de treinen zullen stoppen.
 
Wordt de STAB te zwaar belast dan zal de 7812 (spanningsregelaar) op de STAB warm worden en dan kan het gebeuren dat de STAB-spanning daalt en plots de treinen (net als bij een kortsluiting in hetSTAB-circuit) over de baan gaan racen.  De Thyristor 106D of 106M op de SRS-en, STP's en of SSS-en worden dan niet meer geknepen en sturen vol OPEn en de treinen krijgen dan de volle rijspanning van de trafo.
 
Heb je hier meer vraghen over dan hoor ik het wel weer.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Arose
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 12
Sloot zich aan bij: 23.11.2010
Re: treinherkenning
Reageer #7 - 11.12.2010 om 12:48:20
Post gereedschap
Bedankt voor de prima uitleg. Ik kan voorlopig aan de slag. 
Ik had al een verdeling gemaakt, te weten: op trafo 1 zitten 4 achterborden, waarvan er één voor de helft van de baan en de andere 3 voor het station ( die ben ik nu aan het aansluiten). De STP's krijg ik niet goed afgesteld en de STAB wordt erg warm. De trein racedt of staat stil. Op trafo 2 komt het schaduwstation plus de andere helft van de baan. Één vraag nog; als ik het goed begrijp, kan ik alle wisselstroom die naar de twee STAB's gaan op trafo 3 aansluiten. 
Ik hoop je voorlopig niet lastig te vallen. 1e heb ik nu genoeg werk en 2e komt er een drukke maand. 
vriendelijke groet en fijne kerst, Arose
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: treinherkenning
Reageer #8 - 12.12.2010 om 16:20:40
Post gereedschap
Hallo Arose,
 
Inderdaad, je kunt de beide STAB's vanaf de 3de trafo voeden.
Echter als de afname van de 2 STAB's samen het vermogen van de trafo te boven gaat krijg je ook wel een verstoord beeld als eerder beschreven.
 
Als je STAB's erg warm worden dan kan dit toch wel duiden op een (interne) sluiting op een of meerdere printen.
Je gaf al aan dat de STAB's niet goed af te stellen zijn.
Kijk eens of in de situatie dat er geen loks op de baan staan en de spanning ingeschakeld is de STAB's ook warm worden.
Gebeurt dit niet dan is de afname wat aan de grote kant. Worden ze dan toch erg warm, verwijder dan de STP's eens en kijk of de spanningsregelaar op de STAB's nog steeds warm worden.
(Eerst even af laten koelen)
 
Als de afname grootte de oorzaak is dan kan het helpen om de SAB's te koelen. 
Neem een emmer water EN ......  (Geintje)
Nee, als je aan een of 2 computerventilators kunt komen dan kun je deze langs de STAB's laten blazen. Echt een probaat middel om meer uit de STAB's te halen.
Maar een overbelaste STAB door kortsluiting, waar dan ook, kun je alleen verhelpen door de sluiting weg te nemen.
 
Krijg je de STAB's niet goed dan kan ik die voor je nakijken net als Mecktronics dat kan.
 
Kijk ook even naar het PB (persoonlijk bericht) wat ik je stuur.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint