Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Conrad wissel aandrijving (Vervolg) (Gelezen 4.004 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Conrad wissel aandrijving (Vervolg)
25.10.2010 om 14:46:09
Post gereedschap
Hallo Allemaal,
 
De conrad wisselaandrijving (Bestelnummer 219998-89) met polariteits- en eindafschakeling heeft mij flink bezig gehouden om deze eenvoudig met de bestaande schakelingen van Mecktronics aan te sturen.
Na een vraag op een ander forum ben ik door iemand op een mogelijke optie gekomen om een schakeling zonder relais te gebruiken welke overeenkomt met een decoder van Lenz.
 
Na het nodige soldeer- en experimenteerwerk ben ik er eindelijk achter hoe de Conrad aandrijving te schakelen en de oplossing is zo simpel als wat, maar door mij volledig over het hoofd gezien.
 
De Conrad wisselaandrijvingmotor is voorzien van een rode draad en 2 bruine draden met elk een diode 4001 er in opgenomen.
Laat de beide diodes vervallen en sluit de beide bruine draden samen aan op de R-uitgang van een WIS-P schakeling en de rode draad op de L-uitgang van dezelfde WIS-P.
Nu blijkt het niet langer nodig om een wisselspanning te gebruiken en alles werkt gewoon op de WP-spanning welke door het systeem geleverd wordt. De V-aansluiting van de WIS-P sluit men daartoe aan op de WP-spanning.
 
Hetzelfde geld voor het schakelen van de uitrijwissels en daarvoor wordt dan de RWS-P toegepast.
 
De wisselstroom voeding van de Conradaandrijving heeft mij een beetje op het verkeerde been gezet, maar hopelijk kan men hier iets mee.
 
Een Conrad aandrijving van ong. 7.00Euro in combinatie met een WIS-P (2 Euro duurder als de gewone WIS-print) maakt weldegelijk een groot verschil met de modelfabrikanten wisselaandrijvingen van 20,- Euro en duurder.
 
Mochten hier nog vragen over zijn dan beantwoord ik ze (waar mogelijk) graag.
 
Met vriendelijke groet, Schipper.
« Laatste Wijziging: 04.11.2010 om 09:18:34 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
corgroenendijk
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 28
Sloot zich aan bij: 14.10.2006
Re: Conrad wissel aandrijving (Vervolg)
Reageer #1 - 25.10.2010 om 15:54:47
Post gereedschap
Bedankt voor de tip Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Conrad wissel aandrijving (Vervolg)
Reageer #2 - 28.10.2010 om 09:21:40
Post gereedschap
Schipper schreef op 25.10.2010 om 14:46:09:
Hallo Allemaal,
 
De Conrad wisselaandrijving (Bestelnummer 219998-89) met polariteits- en eindafschakeling heeft mij flink bezig gehouden om deze eenvoudig met de bestaande schakelingen van Mecktronics aan te sturen.
Na een vraag op een ander forum ben ik door iemand op een mogelijke optie gekomen om een schakeling zonder relais te gebruiken welke overeenkomt met een decoder van Lenz.
 
Na het nodige soldeer- en experimenteerwerk ben ik er eindelijk achter hoe de Conrad aandrijving te schakelen en de oplossing is zo simpel als wat, maar door mij volledig over het hoofd gezien.
 
De Conrad wisselaandrijvingmotor is voorzien van een rode draad en 2 draden met elk een diode 4001 er in opgenomen.
Laat de beide diodes vervallen en sluit de beide bruine draden samen aan op de R-uitgang van een WIS-P schakeling en de rode draad op de L-uitgang van dezelfde WIS-P.
Nu blijkt het niet langer nodig om een wisselspanning te gebruiken en alles werkt gewoon op de WP-spanning welke door het systeem geleverd wordt. De V-aansluiting van de WIS-P sluit men daartoe aan op de WP-spanning.
 
Hetzelfde geld voor het schakelen van de uitrijwissels en daarvoor wordt dan de RWS-P toegepast.
 
De wisselstroom voeding van de Conradaandrijving heeft mij een beetje op het verkeerde been gezet, maar hopelijk kan men hier iets mee.
 
Een Conrad aandrijving van ong. 7.00Euro in combinatie met een WIS-P (2 Euro duurder als de gewone WIS-print) maakt weldegelijk een groot verschil met de modelfabrikanten wisselaandrijvingen van 20,- Euro en duurder.
 
Mochten hier nog vragen over zijn dan beantwoord ik ze (waar mogelijk) graag.
 
Met vriendelijke groet, Schipper.

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint