Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Inrijden (Gelezen 4.663 keer)
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Inrijden
26.07.2010 om 20:10:10
Post gereedschap
Even een vraag:
Rijden jullie de nieuwe locs ook in en zo ja hoe lang?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik onlangs de NS1302 opgehaald heb en in de handleiding staat dat de loc. voor optimaal gebruik een half uur vooruit en achteruit moet rijden.
Heb dit bij mijn nieuwe Flm locs. namelijk niet gedaan (er zat dan ook niet zo'n mooie handleiding bij waar dit in staat).
En zou dit dan ook het probleem kunnen zijn dat mijn oude locs, met minder spanning genoegen nemen om mooi te rijden - omdat deze al 'ingereden' zijn?
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Inrijden
Reageer #1 - 26.07.2010 om 20:24:13
Post gereedschap
Hallo William,
 
Inderdaad inrijden is het middel om je loks optimaal te laten lopen.
Het inrijden dien je onbelast, dus zonder wagons er achter, te laten geschieden.
Heb je een rollenbank dan kun je hem daar mooi op laten lopen.
Veel merken adviseren om voor het inrijden de aspotten/lagering/geleiding even te smeren met een klein druppeltje olie.
Als een lok een uur of 10 gelopen heeft is het aan te raden om de tandwielen te smeren.
Heeft de lok, zoals bij Roco, een tandwiel- of wormwieloverbrenging met kunststof raderen, gebruik dan synthetisch vet. Roco heeft dit in z'n programma. Zo'n tubetje is niet goedkoop, maar wel goed.
Fleischmann en Triz hebben in de regel messing tandwielen, deze met nieuw kogellager vet smeren.
Is het vet iets te dik dan dit op een schaaltje een beetje mengen met normalie olie die je voor de loks gebruikt.
Vergeet verder dan ook niet om de lageing van de motor as aan beide uiteinden van het motorhuis van een klein druppeltje olie te voorzien.
Loks die een paar jaar stil gestaan hebben altijd even demonteren en eventueel uitgehard/gedroogd vet weghalen en vervangen door nieuw vet.
 
Ingelopen loks hebben inderdaad minder spanning nodig als ze in gereden zijn. maar erg oude loks rijden in het algemeen sneller als recent uitgegeven loks.
 
Succes, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Inrijden
Reageer #2 - 24.11.2010 om 21:54:26
Post gereedschap
Hoi William,
 
inrijden is veeeeeeeeel beter voor de locomotief.
Mij is het zo geleerd.
Laat de loc eerst 10 minuten op een kwart spanning vooruit rijden, dan op een kwart spanning achteruit.
Dan tien minuutjes op halve spanning vooruit en ook hetzelfde achteruit.
Dan 10 minuutjes op drie kwart vooruit en daarna achteruit.
Dan volle kracht, vooruit en ook weer achter uit. beide wederom 10 minuutjes.
Dan tien minuten versnellen en vertragen vooruit hetzelfde ook achteruit.
Ja, het is even twee uur de locomotief laten werken zonder wagons, maar daar heb je wel profijt van, doordat je nu een soepel lopende loc hebt. Knipoog Knipoog
 
De reden om eerst langzaam te rijden is, dat de motor nog koud is en de rotor het eerste warm wordt en daardoor de as ook. Treurig De assen, lagers, tandwielen en koolborstels zijn nog nieuw en nog niet op elkaar ingesleten. Besluiteloos Na een voorzichtig inrijden op mijn manier, zullen ze zonder schade fijn op elkaar ingeslijten. Grijns
 
Groetjes
Wil Smiley
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Inrijden
Reageer #3 - 16.01.2011 om 20:39:17
Post gereedschap
Heren,
 
hier eindelijk even een een reaktie van mijn kant - door omstandigheden even rustig aan gedaan. Maar hartelijk dank voor de reaktie en ik neem het mee en laat de locs. eerst netjes inrijden.
 
Met vriendelijk groet,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint