Hoi William,
inrijden is veeeeeeeeel beter voor de locomotief.
Mij is het zo geleerd.
Laat de loc eerst 10 minuten op een kwart spanning vooruit rijden, dan op een kwart spanning achteruit.
Dan tien minuutjes op halve spanning vooruit en ook hetzelfde achteruit.
Dan 10 minuutjes op drie kwart vooruit en daarna achteruit.
Dan volle kracht, vooruit en ook weer achter uit. beide wederom 10 minuutjes.
Dan tien minuten versnellen en vertragen vooruit hetzelfde ook achteruit.
Ja, het is even twee uur de locomotief laten werken zonder wagons, maar daar heb je wel profijt van, doordat je nu een soepel lopende loc hebt.
De reden om eerst langzaam te rijden is, dat de motor nog koud is en de rotor het eerste warm wordt en daardoor de as ook.
De assen, lagers, tandwielen en koolborstels zijn nog nieuw en nog niet op elkaar ingesleten.
Na een voorzichtig inrijden op mijn manier, zullen ze zonder schade fijn op elkaar ingeslijten.
Groetjes
Wil