Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Peco Flex rails en detectie (Gelezen 9.329 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Peco Flex rails en detectie
13.03.2010 om 12:15:00
Post gereedschap
Bij het werken aan een N-baan met Peco rails kwam ik het volgende probleem tegen.
 
Na het solderen van de raillasje van de onderlinge verbindingen tussen de Peco flex rails ontdekte ik een afname van de weerstand tussen de linker en rechter spoorstaaf van de rails.
Vermoedelijk ontstaat er door de warmte een vervorming van het materiaal van de bielsjes waardoor er een verminderde weerstand tussen de linker en rechterrailstaaf ontstaat.
Voor het solderen was de weerstand tussen de linker en rechter railstaaf van de lengtes flexrails Oneindig.
Na het solderen was de weerstand gedaald tot waardes tussen de 2 en 6 Mohm.
 
Deze laatste waardes veroorzaakten een afgifte van een T-signaal van 3 tot 5 volt door de op de bewuste baanvakken aangesloten rijstroom-printen SRS en SSS.
 
Dit is vergelijkbaar met het probleem van de weerstand vermindering bij gebruik van houtlijm voor het inwassen van de bedding.
De oplossing van het probleem is dan ook overeenkomstig.
De 2 diodes 4148 van het detectie systeem (zitten direct naast de TIC-106 D of M) samen vervangen door 1 stuks weerstand van 470 Ohm.
 
Hiermee is de gevoeligheid van de detectie verlaagd, maar de werking van het systeem gegarandeerd.
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 02.04.2010 om 19:43:37 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #1 - 02.04.2010 om 19:36:09
Post gereedschap
???????????
 
Plastic raillasje kan je toch niet solderen????
 
Met metalen raillasje kan je niet oneindig weerstand meten tussen twee railstaven, want anders had de hele railhobby niet bestaan.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #2 - 02.04.2010 om 19:51:51
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest en heb daarom mijn verhaaltje iets aangepast.
 
Uiteraard gebruik ik metalen raillasjes. Met deze verbind je de opvolgende rechter railstaven met elkaar en eensgelijks de linker railstaven met elkaar.
Echter, ik soldeer alle raillasverbindingen om een goede doorverbinding te verkrijgen.
Mijn verhaal slaat op het verminderen van de weerstand tussen de linker en rechter railstaven mogelijk doordat de warmte van de soldeerbout iets doet met het materiaal van de bielsjes, waardoor deze enigsinds niet meer een oneindeige weerstand garanderen.
Hetzelfde heb ik ook bemerkt bij Fleischmann profirails (N-schaal, HO nog geen ervaring mee opgedaan)
 
Voor de duidelijkheid.
2 lengtes flexrail met raillasjes vebonden geven tussen de linker en de rechter railstaaf een oneindige weerstand op beide lengtes.
Als de 2 lasjes bij de overgang van de ene naar de andere lengte gesoldeerd zijn komt het voor dat er tussen de linker en rechter railstaaf geen oneindige weerstand meer bestaat.
Deze weerstand afname kan een bezet melding geven.
 
Hopelijk is het zo voldoende duidelijk.
 
groet, Schipper
 
 
 
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #3 - 06.04.2010 om 20:12:15
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Sorry, voor mijn flauwe reactie.
Ja, nu is het duidelijk.
Wel, ik stel voor om het gesmolten bielsje te verwijderen en te vervangen door een andere. (of meerdere dwarsliggers)
Bij gebruik van flexrails hou ik altijd wel stukjes over.
Daar kan je bielsjes van af halen en de plastic railspijkers met een scherp hobby mesje weg snijden.
Dan onder de gesoldeerde railschoenen ook de imitatie railspijkers weg snijden en de biels onder de rails vandaan schuiven.
De nieuwe er weer onder schuiven en als het goed is, meet je nu weer oneindig.
 
Ik heb H0, maar mij is het nog nooit gelukt om bij solderen aan de rails het plastic niet te laten smelten.
Omdat de rail afstand veel groter is als bij n-spoor, heb ik er misschien geen last van. Ik weet het niet. Ik zou het moeten meten.
 
Ik heb nog een tip voor  twee flexrails koppelen in een boog.
Schuif van de beide flexrails twee bielsen af. Snij de railspijkers weg aan een kant van elke kant. Dus bij de binnen rails aan de binnen kant twee weg snijden en ook twee aan de buiten rails aan de buiten kant.
Je kan nu de beide gebogen rails, die bij mij altijd gaat knikken op de raillasjes, met de railspijkertjes tegen de buiten rail en die andere tegen de binnen rail in een mooie boog duwen zonder enige knik. Met een punaise vastzetten en de lijm laten drogen.
 
Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Succes.
 
Groetjes
Wil
 
Ps> nog 3 weken en dan ben ik weer thuis.
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #4 - 06.04.2010 om 23:03:24
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Voor mijzelf was het geen probleem om met bielsjes in de weer te gaan, maar het ging er om dat men er op geattendeerd wordt dat je tegen dit probleem aan kunt lopen.
De eerste keer zoek je je rot. Weet je het eenmaal dan is het zo opgelost.
 
Behouden vaart voor de laatste 3 weken.
 
groeten, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #5 - 01.05.2010 om 08:00:39
Post gereedschap
Bedankt voor de behouden vaart wens.
Ik ben weer veilig thuis. Grijns 
Dus je wens heeft goed geholpen. Rollende ogen
Waarschijnlijk komt er ook internet aan boord in de nabije toekomst.
 
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Peco Flex rails en detectie
Reageer #6 - 03.07.2010 om 16:07:55
Post gereedschap
Je kan i.p.v. elektrische draden aan de rails, ook elektrische draden aan de onderkant van raillasjes solderen. Smiley
Dan voorkom je dat de dwarsliggers smelten of heet worden.
Het werkt perfect en de draden zijn niet meer te zien, omdat ze nu onder de rails in de ondergrond verdwijnen.
  Smiley
 
Een nadeel daarvan is dat door de raillas dikker is geworden, de raillas nu niet meer goed past en tegen de eerste dwarsligger aankomt. Daarom zal het eerste dwars liggertje verwijderd moeten worden en in drieën gehakt moeten worden.
Klein stukje biels voor de rail, lang stukje biels tussen de rails en weer een kleinstukje biels naast de andere rail.
De ballast steentjes verbergen het dan helemaal. Smiley
 
groetjes
Wil
« Laatste Wijziging: 05.03.2011 om 08:50:06 van Wil »  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint