Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Systeem testen met lampjes (Gelezen 6.793 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Systeem testen met lampjes
29.12.2009 om 20:18:54
Post gereedschap
Bij het testen van het systeem is het erg handig om een stuk of 5 a 6 testlampjes ter beschikking te hebben.
Neem een lampje, al dan niet in een fitting, geschikt voor 16V.
Soldeer hier 2 draadjes aan en voorzie deze draadjes elk van een krokodilklemmetje.
 
De lampjes kunnen nu op de rails geklemd worden en kunnen zo dienen om de aanwezigheid van een lok of andere stroomgebruiker (wagon met (sluit)verlichting) te simuleren.
 
Als nu een lampje op een baanvak geplaatst wordt dan kun je er de volgende zaken mee bepalen.
- Als het lampje brandt kun je zien of dit klopt. Bij een afgestopt blok moet het lampje uitgaan/blijven. Wordt het blok niet afgestopt dan moet het gaan/blijven branden.
- Je hebt nu tijd om op de bijbehorende rijstroomprint (SRS, SSS of STP) te meten of er een T-signaal afgegeven wordt. Dit is het bezet-spoor signaal.
Deze situatie blijft zo tot het lampje verwijderd wordt. Dus is er meer tijd om te checken dan bij een rijdende lok op de baan.
 
Bij een (schaduw)stationsituatie kun je met lampjes goed verschillende situaties nabootsen door sporen bezet te maken en bijv. de wissels te laten schakelen.
 
Er zijn mensen die weerstanden met klemmetjes gebruiken, een prima alternatief, maar het voordeel bij lampjes is en blijft dat je kunt zien of er stroom geleverd wordt doordat het lampje dan brandt.
Een brandend lampje op een baanvak betekent in feite een rijdende lokomotief of wagon met verlichting welke niet van z'n plaats komt.
 
Groet, Schipper.
« Laatste Wijziging: 26.01.2010 om 11:29:09 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Testlampjes
Reageer #1 - 29.12.2009 om 20:43:12
Post gereedschap
DIt is zeker handig, Zelf gebruik ik hiervoor een 12 volts autolampje 5Watt. 
Gewoon een testsnoertje met twee krokedillen bekjes  door midden geknipt en aan dit lampje gesoldeerd
 
Is meteen een goede test als alternatieve loc. 
Bij het bezet maken van een SSS of STP zie je ook aan het gloeien de remfunctie en bij het weer vrijgeven van de SSS/STP het optrekken. 
 
 
Groet Coen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Testlampjes / Snelheid afregelen
Reageer #2 - 30.12.2009 om 09:38:04
Post gereedschap
Hallo Coen,
Inderdaad is een autolampje 5Watt zeer geschikt.
Als je de baanvakken onderling op snelheid af witlt regelen is zo'n autolampje ook van grote hulp.
Het heeft een grotere belasting als een normaal 16V lampje voor in de huisjes etc.
Als je nu een baanvak neemt waarvan je goed de snelheid kunt inregelen dan kun je als dit baanvak juist afgeregeld is op de volgende wijze ALLE overige baanvakken eenvoudig op de gelijke MAX. snelheid instellen.
 
Plaats op het bewuste, afgeregelde, baanvak het autolampje en meet vervolgens met de multimeter de spanning op dit baanvak. Stel de afgelezen waarde is 7.9Volt.
 
Plaats nu het lampje op een volgend baanvak wat afgeregeld moet worden en sluit de multimeter met 2 klemdraadjes op het af te regelen baanvak aan.
Ga nu de MAX. potmeter van de bijbehorende SSS-, SRS- of STP-print verdraaien net zo lang tot je ook hier precies 7.9Volt afleest.
Als je dit bij alle baanvakken doet zul je zien dat de treinen overal dezelfde snelheid hebben als in het primair afgestelde baanvak.
 
Dit werkt alleen met een lampje wat echt een redelijke belasting op de baan zet, een gewoon lampje voor de verlichting van huisjes voldoet hier meestal niet.
 
Voor alle duidelijkheid:
Het heeft geen zin om te proberen een baanvak af te regelen waar geen belasting op gezet is. Je meet hier in de regel ong. 11.5 Volt hetgeen dan de detectiespanning is. Alleen als de doorgelaten rijspanning hoger is als 11,5Volt zul je de rijspanning meten.
Je zult merken dat bij ong 8 Volt de treinen meestal het mooiste rijgeedrag op een baan vertonen.
 
Groeten Schipper.
« Laatste Wijziging: 26.01.2010 om 11:32:48 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Systeem testen met lampjes
Reageer #3 - 06.04.2010 om 20:35:37
Post gereedschap
Waarom  lampjes met krokodil klemmen gebruiken, als je sluit wagons met sluitlichten hebt of wagons met binnen verlichting? Die doen dan hetzelfde werk.
 
Bij 7.9 volt rijden n-treinen mooi, maar de meeste H0 treinen beginnen dan pas te kruipen. Besluiteloos
 
Het probleem van H0 is namelijk, dat de ene fabrikant 12 volt als maximum heeft en een andere 14 volt, en weer een andere al bij 9 volt al de max heeft.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Systeem testen met lampjes
Reageer #4 - 02.05.2010 om 21:47:03
Post gereedschap
Nog even een vraag/opmerking mbt het afstellen:
Ben hier ook mee bezig en het valt mij namelijk op dat mijn oudere locs met minder spanning af kunnen dan de nieuwere locs.
Als ik deze door elkaar laat rijden over de baan dan kruipen de nieuwe locs bij 7 V over de baan terwijl de oudere (2e hands) heel mooi over de baan rijden - tenminste dat vind ik.
Moet ik nu maar alleen nieuwe locs op mijn baan laten rijden of alleen maar oudere locs en dan het geheel mooi afstellen?
Of kan oud en nieuw wel door elkaar en hoe dit mooi in te stellen?
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Systeem testen met lampjes
Reageer #5 - 06.05.2010 om 14:56:13
Post gereedschap
Hallo William,
 
Met een Trim-printje kun je Loks aftrimmen. Bij N-schaal is ruimtegebrek vaak een probleem om dit toch kleine printje in de lok in te bouwen. In een wagon achter de lok lukt dit meestal wel.
 
Het nadeel van de TRIM-print is dat hij maar 1 kant op werkt.
 
Een lok kun je ook wat afremmen door er diodes in aan te brengen en wel in de draden naar de motor.
Per 0,5Volt plaats je een diode.
Als de snelle loks bij 7 volt mooi lopen terwijl de nieuwe loks bij 9 volt pas hetzelfde gedrag vertonen dan moeten de oude loks 2 Volt minder spanning op de motor krijgen als er 9 volt op de baan staat.
Maak aan 1 kant van de motor de draad los en breng hier 4 diodes (4 x 0,5V = 2Volt) in serie in aan. Hier parallel aan soldeer je 4 diodes in serie, maar dan tegengesteld. Dan werkt het in 2 richtingen.
Maar ik denk dat dit bij N-spoor ook een moeilijke zaak zal zijn om ze allemaal in de lok te persen.
De diodes moeten nl van het type 4001 of zwaarder zijn.
 
Bedenk wel dat het aanbrengen van diodes het afrem en optrek gedrag zal beïnvloeden.
 
 
Vwb de opmerking van Wil over de wagon met sluitlichten als vervanger voor de lamp et klemmetjes.
Klopt bij het testen van de detectering, maar niet als je een vaste belasting op de baan wilt zetten om de zaak af te regelen.
Ik heb ook LED's met een voorschakelweerstand en klemmen in gebruik bij het testen van banen.
Lukt prima, maar je zult zien dat bij de LED's deze niet volledig doven op een afgestopte SSS, gewoon omdat de LED's maar heel weining vermogen afnemen en een zeer lage spanning gebruiken om op te lichten.
 
 
Gr. Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Systeem testen met lampjes
Reageer #6 - 07.05.2010 om 21:33:18
Post gereedschap
Hallo Chris,
 
dank je wel voor je reaktie.
Ga er mee aan de gang en eens kijken of we iets kunnen hier mee/of het gaat passen ...
(8 diodes - 2x4 aan één draad - in een loc. En dan eens kijken of we dit wat vinden vwb het remmen/optrekken).
Anders zal er een keuze gemaakt moeten worden of om alleen nieuwe of alleen 2e hands locs op de baan (en dan afstellen), want verder werkt alles prima.
 
Groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint