Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) alternatief voor houtlijm? (Gelezen 19.990 keer)
JeroenRdam
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 3
Sloot zich aan bij: 11.10.2009
alternatief voor houtlijm?
20.12.2009 om 22:39:06
Post gereedschap
hallo,
 
heb ik na weken puzzelen en solderen een prachtig lopende baan (met dank aan Schipper), gaat het mis met het balasten..
 
Pas toen er ongeveer 4 meter aan rails was ingelijmd met houtlijm, las ik hier de waarschuwingen.
Inderdaad ging het bij mij ook mis: de verdunde lijm zorgt voor een lekspanning en het systeem registreert dat als 'spoor bezet'....
 
Ben flink aan het zoeken geweest, maar nog niet gevonden:
Is er een alternatief voor de verdunde-houtlijmmethode: dus een lijm o.i.d. die niet geleidend, en niet op waterbasis is...?
Of is het enige alternatief rijden met profi-rails met plastic bedding...??
 
groet,
Jeroen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #1 - 22.12.2009 om 17:23:23
Post gereedschap
Hallo Jeroen,
 
De verdunde houtlijm werkt prima, maar je moet het wel op de juiste wijze aanbrengen.
   
Als je het gaat toepassen dan dien je het ballastbed in te strooien en wel zodanig dat de steenslag netjes onder of gelijk met de bovenkant van de bielzen ligt.
Dan met een plantenspuit, of een kleinere spuit, welke echt fijn kan vernevelen, het bed op enige afstand met ontspannen water (1 liter water met 1 theelepel Dreft bijvoorbeeld) besproeien en dan pas de 50/50 verdunde houtlijm met een pipet inlaten vloeien.
Doe nooit meer als een lengte van 1 meter aan 1 stuk.
   
De hygroscopische houtlijm trekt altijd vocht aan en zal altijd een verminderde weerstand tussen de railstaven veroorzaken.
Als het heel erg droog is en ook de lucht droog(Relatieve vochtigheid <50%) zal het wel willen rijden, maar zodra het bed vochtiger wordt gaat het fout, zodra de lijm de beide railstaven met elkaar verbindt.
Neem eerst eens een losse lengte van ongeveer 1 mtr en bevestig deze op een plank en oefen daar een keer op. Het kost je wat materiaal, maar het loont de moeite.
 
Mogelijk zijn er betere manieren, dan hoop ik deze, net als jij, hier op het forum eens te kunnen lezen.
Er is nu trouwens een mooi hulpstukje op de markt om het ballastbed eenvoudig en goed aan te brengen.
Het wordt deze maand in zowel de Railhobby als de MIBA beschreven en het heet Schotterhilfe
Te bezien op de site http://www.digitalzentrale.de/
Ik heb het net vandaag in huis gekregen en moet het zelf nu gaan uittesten.
   
Uiteraard is het aanschaffen van nieuw railsmateriaal geen optie. Zeker niet als je NS (Nikkel Silver) rails gebruikt hebt.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #2 - 03.01.2010 om 19:21:38
Post gereedschap
Hallo medehobyisten
 
Het probleen wordt volgens mij mede veroorzaakt door de te hoge impedantie van het detectie circuit.
 
Sluit ik een weerstand van 1Megaohm aan over de rails reageert het detectie cicuit al. evenals een enigzins natte vinger. 
 
Beetje aan het expirementeren geweest en een mogelijke workarround gevonden.
 
bij de SSS zitten links onder de thyristor twee diodes welke in serie staan en de basis spanning leveren aan de detectie transistor. Een van deze heb ik overbrugt en de gevoeligheid neemet af. 
 
Het kantelpunt ligt nu bij ca. 7 Kilo-Ohm ipv > 1 Mega-Ohm 
 
Een zelfde situatie zie ik ook bij de SRS, hierbij liggen de betreffende diodes naast de transistoren BC556
 
Volgens mij best even de moeite waard om verder te onderzoeken.
 
Coen Smiley Smiley Smiley
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #3 - 03.01.2010 om 19:37:43
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
De door jou genoemde diodes bepalen inderdaad de gevoeligheid van de schakeling. Dit zowel bij de SSS al de SRS.
 
Om deze schakelingen ongevoeliger te maken zodat ze niet al bij een vinger op de baan reageren kun je het volgende doen:
- Verwijder beide door jou genoemde diodes;
- Plaats een doorverbinding in één positie;
- Plaatst een weerstand van 470 Ohm in de andere positie.
 
Je zult zien dat de gevoeligheid nu flink is afgenomen maar dat de schakeling uiteraard nog wel een trein detecteerd. 
Deze truc is al enige keren met succes op een buitenbaan toegepast waar de treinen stil stonden na een regenbui.  
 
Als je de STP zou bestuderen dan zul je zien dat daarop de diodes al zijn vervangen door de weerstand.
 
Groeten, Marcel
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #4 - 06.01.2010 om 20:46:47
Post gereedschap
Na even wat verder metingen gedan te hebbn, is de oplossing van marcel de beste.
Met een weerstands bank de U aansluiting belast en de T-aansluiting met een LED in serie met een weerstand van 1 KOhm en dan de spanning gemeten op de T-aansluiting.
 
De modificatie met de 470 Ohm en doorverbinding geldt dus  voor de SSS, SRS en SEN en hebben ze allen hetzelfde kantelpunt. 
 
STP 
7k  0,5 V
6k  2,2 V
5k  7,0 V
4k 11,9 V
 
SSS, SRS, SEN standaard met 2x diode
1M     3,0 V
500k   4,8 V
100 k 11,9 V
 
SSS, SRS, SEN gemodificeerd met 1x diode
20k 0,6 V
10k 1,4 V
5k   2,2 V
1k   4,7 V
40   7,0 V
 
SSS, SRS, SEN gemodificeerd met 470 Ohm
10k  0    V
  6k  1,9 V
  5k   6,5 V
  4k 11,9 V
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #5 - 07.01.2010 om 17:26:48
Post gereedschap
Hallo Marcel
  de modificatie geld dat ook voor de sss-m srs-m en de sen-m.
groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #6 - 07.01.2010 om 18:37:50
Post gereedschap
johanus1 schreef op 07.01.2010 om 17:26:48:

 
de modificatie geld dat ook voor de sss-m srs-m en de sen-m.
 

Hallo Hans,
 
Bij de Märklin schakelingen ligt het totaal anders. De SSS-M en SRS-M hebben geen eigen aanwezigheidsmelding. Hiervoor wordt de SEN-M gebruikt.
De opbouw van de stroomdetectie bij de SEN-M gebeurt op een geheel andere manier dan bij de gelijkstroomschakelingen.
 
Vind jij de detectie van de SEN-M te scherp staan dan? Ik zou dan kunnen kijken of ik er iets aan kan veranderen. Maar eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit een klacht over gehad.  Grijns
 
Groet, Marcel
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 142
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #7 - 08.01.2010 om 17:00:15
Post gereedschap
Hallo Marcel 
of het te scherpstaat denk ik niet, maar heb wel het probleem dat het ballastbed door de lijm valse contacten heb, de baan vakken worden ineens een stuk langer.
Groet Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Claudio
Nieuw Lid
*
Offline


voor ieder probleem is
een oplossing

Posts: 10
Locatie: Santpoort Noord
Sloot zich aan bij: 01.08.2009
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #8 - 15.01.2010 om 21:25:25
Post gereedschap
Hallo medespoorders,
 
Ik heb een soortgelijk probleem, echter met de SEN (5 op 1 print)
In de reacties wordt met name gesproken over het oplossen van het probleem met de lekspanning bij de SSS en SRS. Heeft iemand een oplossing van de lekspanning bij de SEN-schakeling t.g.v. ballast inbedden met verdunde houtlijm????
 
Groetjes, Claudio
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #9 - 15.01.2010 om 21:40:57
Post gereedschap
Hallo Claudio,
 
Hier geldt hetzelfde.
Per SEN-schakeling heb je 2 diodes 4148, dit is gelijk aan de diodes als bij de SSS en de SRS bedoeld.
Dus die kun je op gelijke wijze aanpassen zoals Coen en Marcel beschreven hebben.
 
groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Claudio
Nieuw Lid
*
Offline


voor ieder probleem is
een oplossing

Posts: 10
Locatie: Santpoort Noord
Sloot zich aan bij: 01.08.2009
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #10 - 15.01.2010 om 22:10:31
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga het uitproberen!
 
Groetjes,
Clauio
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Claudio
Nieuw Lid
*
Offline


voor ieder probleem is
een oplossing

Posts: 10
Locatie: Santpoort Noord
Sloot zich aan bij: 01.08.2009
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #11 - 25.01.2010 om 20:13:49
Post gereedschap
Alles werkt nu prima!
 
Bedankt voor de tip
Groetjes,
Claudio
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Claudio
Nieuw Lid
*
Offline


voor ieder probleem is
een oplossing

Posts: 10
Locatie: Santpoort Noord
Sloot zich aan bij: 01.08.2009
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #12 - 26.01.2010 om 19:44:39
Post gereedschap
Dit is de oplossing!!! de baan loopt nu perfect!
 
Dank voor de tip.
 
Groet, Claudio
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Frank
Nieuw Lid
*
Offline


Fleischmann Piccolo rijder.

Posts: 24
Locatie: Arnhem
Sloot zich aan bij: 07.04.2007
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #13 - 24.02.2010 om 20:20:28
Post gereedschap
Ik had ook detectieproblemen. In een blok werd gedetecteerd, zonder dat er iets aanwezig was. Nu bleek dat er een standaard lengte Fleischmann piccolo rails in het blok een zekere weerstand had. De meesten weten dat piccolo een kunstof bedding hebben, maar zo zie je dat er toch rare zaken kunnen voorkomen. Stuk rails verwijderd en probleem is weg. Het stuk rails nog onder de loep bekeken, maar ik kan, vreemd genoeg, niets ontdekken. Heel vreemd.
 
Dus voor de piccolorijders met detectieproblemen. Even blok loskoppelen en weestand meten.   
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: alternatief voor houtlijm?
Reageer #14 - 02.04.2010 om 19:48:25
Post gereedschap
Alternatief is vloeibaar rubber, LATEX genaamd.
Het droogt prima. De ballast zit bijna even vast als met houtlijm. O, het laat niet los.
Het kan met minder geweld als met de houtlijm methode verwijderd worden en en en hewt kan daarna weer gebruikt worden.
Voordeel 2 is dat het rij geluid meer gedempt wordt.
 
Het wordt precies zoals de houtlijm methode gebruikt.
Dus ook verdunnen, ook een drupje afwasmiddel erbij en
de ballast nat maken voor het rubberen.
 
Weerstand over rail isolaties? Geen seconden lijm in de zaag/slijp snede gedaan en laten drogen?
Ballast te hoog?
Te nat? Beter in twee a drie keer lijm/rubber aan brengen, dan proberen weer de snelste te zijn. Grijns
 
Het blijft een hobby, besteed er meer tijd aan en je hebt er meer plezier van. Knipoog
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2 
Verstuur TopicPrint