Hallo Jeroen,
De verdunde houtlijm werkt prima, maar je moet het wel op de juiste wijze aanbrengen.
Als je het gaat toepassen dan dien je het ballastbed in te strooien en wel zodanig dat de steenslag netjes onder of gelijk met de bovenkant van de bielzen ligt.
Dan met een plantenspuit, of een kleinere spuit, welke echt fijn kan vernevelen, het bed op enige afstand met ontspannen water (1 liter water met 1 theelepel Dreft bijvoorbeeld) besproeien en dan pas de 50/50 verdunde houtlijm met een pipet inlaten vloeien.
Doe nooit meer als een lengte van 1 meter aan 1 stuk.
De hygroscopische houtlijm trekt altijd vocht aan en zal altijd een verminderde weerstand tussen de railstaven veroorzaken.
Als het heel erg droog is en ook de lucht droog(Relatieve vochtigheid <50%) zal het wel willen rijden, maar zodra het bed vochtiger wordt gaat het fout, zodra de lijm de beide railstaven met elkaar verbindt.
Neem eerst eens een losse lengte van ongeveer 1 mtr en bevestig deze op een plank en oefen daar een keer op. Het kost je wat materiaal, maar het loont de moeite.
Mogelijk zijn er betere manieren, dan hoop ik deze, net als jij, hier op het forum eens te kunnen lezen.
Er is nu trouwens een mooi hulpstukje op de markt om het ballastbed eenvoudig en goed aan te brengen.
Het wordt deze maand in zowel de Railhobby als de MIBA beschreven en het heet
Schotterhilfe Te bezien op de site
http://www.digitalzentrale.de/ Ik heb het net vandaag in huis gekregen en moet het zelf nu gaan uittesten.
Uiteraard is het aanschaffen van nieuw railsmateriaal geen optie. Zeker niet als je NS (Nikkel Silver) rails gebruikt hebt.
Groet, Schipper