Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Knipper vrije front en sluit lichten (Gelezen 5.112 keer)
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Knipper vrije front en sluit lichten
10.12.2009 om 12:48:13
Post gereedschap
Hallo,
 
Ik vond een schemaatje in een oude railhobby.
 
De truck is namelijk, dat een condensator op geladen wordt en een diode die spanning van de condensator via de lampjes of ledjes leidt bij stroom uitval.
Voor een lampje heb ik 3300 uF 25 V condensator genomen.
Voor de ledjes is 470 uF 25 V minimaal nodig. Ik had 1800 uF 16 V en nu branden de rode leds voor de sluitlichten nog 10 seconden nadat de stroom van de rails af is.
 
Het zijn vrij grote condensatoren. Ik heb wel wat ruimte moeten maken door bij bijv. de NS dubbeldek Panda wagon een trappetje naar boven weg gehaald.
Bij de Benelux stuurstand moest een wandje verdwijnen.
Om de condensatoren niet te zien van buiten af heb ik zwart karton achter de ramen geplakt.
De rode ledjes met staafje heb ik door geboorde gaten gestoken. Die gaten boorde ik met een accu boormachine, want die kan heel langzaam draaien. Eerst met een klein boortje voor geboord en daarna met een 1,5 mm boor, maar dat hangt natuurlijk af van de ledjes, die U gebruikt.
 
Groetjes
Wil
« Laatste Wijziging: 11.12.2009 om 19:02:39 van Wil »  

schema_knippervrij.jpg ( 10 KB | 705 Downloads )
schema_knippervrij.jpg
IMG_3278.jpg ( 256 KB | 549 Downloads )
IMG_3278.jpg

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Knipper vrije front en sluit lichten
Reageer #1 - 10.12.2009 om 12:50:54
Post gereedschap
Nog even een fotootje met hoe de condensatoren in de wagon passen. Dwars pasten ze dus niet. De eerste ramen zaten los, dus die heb ik aan de zijwand vast geplakt. Die piepkleine ledjes op de tweede foto kreeg ik niet meer goed op hun plek, dus die heb ik vervangen door de ledjes met staafjes.
Het lampje heb ik laten zitten, maar met een vilstift heb ik de frontseinen binnen in de kap geel gemaakt. Het lampje brand ongeveer nog 1,5 seconden nadat de stroom weg valt.
Het stekkertje komt van een IC printvoetje. Door die in stukken te zagen met een figuurzaag per twee pootjes of drie tussen de pootjes krijg je mooie kleine stekkertjes.
Let op ! Let op dat de + kant van de condensator dus naar de diode wijst en dat de ring op de diode aan de kant van de condensator zit.
O, en bij de rood/gele Benelux stuurstand heb ik wat plastic tegen het plafond van de ramen af moeten halen tussen de deuren van de stuurcabine en het eerste raam, omdat de kap nanders niet paste met die grote condensatoren erin.
Die ramen kan je eruit halen, door tandenstokers om de twee ramen tussen het glas en de zijwand te steken.
De voorwand van de Benelux stuurstand staat onder een hoek. De ledjes heb ik op een schuurpapiertje in dezelfde hoek geschuurd, want ze waren ook wat te lang.
 
Succes 
Groetjes
Wil
« Laatste Wijziging: 28.12.2010 om 09:30:07 van Wil »  

IMG_3277.jpg ( 314 KB | 553 Downloads )
IMG_3277.jpg
IMG_3276.jpg ( 248 KB | 545 Downloads )
IMG_3276.jpg

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Knipper vrije front en sluit lichten
Reageer #2 - 25.05.2011 om 11:40:33
Post gereedschap
Nog even een aanvulling.
Ik dacht, dat als ik een 3 volt elco 470micro farad aansluit na de weerstand, dat ik dan kleinere condensatoren zou kunnen gebruiken, maar dat werd mij afgeraden. Huilen
Immers bij kleiner voltage duurt het langer voordat ze geladen zijn. Dat was de redenatie.
 
Wel kan je bijvoorbeeld 5 condensatoren van 25 volt paralel in plaats van de knoepert van 470 Uf 25 Volt aansluiten.
Vijf kleintjes kan ik misschien wel in sommige met ballast volgepropte locomotieven kwijt. Grijns
 
Met deze twee of zes extra electronica kan je wel met front en sluitseinen rijden of binnen verlichting.  SmileyHou dan wel rekening met het extra stroomverbruik.
 
Groetjes
Wil
 
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Knipper vrije front en sluit lichten
Reageer #3 - 06.06.2011 om 10:59:00
Post gereedschap
Hoi Wil,
 
Conrad heeft een bouw module voor deze sluitlichtenm deze maakt gebruikt van een zg GoldCAp 
een elco met zeer grote capaciteit 0,1 Farad voor ca €10 artnr 191892 - 89
deze leverrt ca 60 sec de stroom voor de led's
 
Deze GoldCAo zijn er ook in 1F dus nog eens 10 keer zo groot.
voor zelfbouw moet je wel rekeing houden dzt da maximale spanning 5volt is
 
Lees ook maar de gebruiks aanwijzing, staat opk het schema in
 
groeten coen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint