Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Rood sein direct (Gelezen 4.042 keer)
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Rood sein direct
15.01.2009 om 06:25:00
Post gereedschap
Hallo,
 
Als je bij een echte seinpaal gaat staan kijken en er passeert een trein, dan gaat het sein van groen of geel direct naar rood, zodra de machinist het sein voorbij is.
Bij het van Meekeren systeem gaat een sein pas rood branden , als de gepasseerde trein in het volgende blok is. Nu kan je de seinpaal aan het einde van het blok zetten, maar dan stoppen de treinen wel erg ver voor het sein, want je hebt nu eenmaal een stuk rails nodig voor het langzame optrekken.
Ik hou van het langzame optrekken en had daarvoor een meter spoor vrij gemaakt.
Zie de foto. De trein was al bijna uit het zicht voordat het sein op rood ging.

De trein rijdt rechts van het lijmpotje. De locomotief na het sein stond niet op de rails.
 
Dat hoeft nu niet meer dankzij de SEN !!!!

Met een NSS en een SEN erbij gaat op de onderste tekening het sein wel direct op rood, zodra er een trein het sein voorbij rijdt. Let op!! In de draad van T van de SSS van het volgende blok moet een diode gemonteerd worden, anders gaat het T signaal van de SEN ook naar de SSS van het blok waarin de trein rijdt en dan remt hij gelijk weer af na het passeren van het sein. Het voordeel is, dat nu ook het gele sein werkt.
De tweede onderbreking in de rails moet je je grootste locomotief lengte na de seinpaal maken. 
Doe ook een diode in de directe aansluitdraad van het baanvak voor het sein vanaf de SSS.
 
Groeten van
Wil
« Laatste Wijziging: 20.01.2009 om 12:00:42 van Wil »  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Rood sein direct
Reageer #1 - 15.01.2009 om 07:12:18
Post gereedschap
Even een paar tekeningen om de tweede onderbreking in de rails voor de SEN duidelijk te maken.

De machinist rijdt hierboven door rood sein, doordat de tweede onderbreking voor de SEN te dicht na het sein is gemaakt.
Krijgt die kerel een boete, terwijl het sein eigenlijk nog steeds groen is voor hem. 
 

Zo, nu is iedereen tevreden.
 
groeten van
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Rood sein direct
Reageer #2 - 27.05.2011 om 10:11:18
Post gereedschap
Hoi,
 
Ik plaats even een fotootje om duidelijk te maken waarom het nodig is om een direct rood sein te krijgen.
Nu is de trein nog een beetje zichtbaar, maar wat als die in een tunnel verdwenen is? Dan ziet een bezoeker een sein rood worden, terwijl hij geen trein gezien heeft. Huh
 

De 6401 met 5 staal wagons is al een meter voorbij het sein gereden, voordat die een keertje rood wordt. Dat terwijl in het echt het sein al rood wordt met de 1505 ( die staat naast de rails) op die plek ongeveer.
 
gelukkig is er nu de SEN en kan het dus wel ook met meters lang langzaam optrekken. Yoepie!! Grijns
 
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint