Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic nieuw lid (Gelezen 3.166 keer)
Auke
Nieuw Lid
*
Offline


tmoetrijden

Posts: 4
Sloot zich aan bij: 04.12.2007
nieuw lid
04.12.2007 om 20:27:10
Post gereedschap
Hoi allemaal, ben na een jaar of 10 weer aan het tekenen geslagen. Er is een kamer vrij, dus gaat er weer een baan gebouwd worden. twee rail gelijkstroom H0. Heb vroeger al met v meekeren de boel beveiligd. Ik zie nu een heleboel afkortingen die ik niet ken. Is het systeem nog het zelfde. Ik werkte met een A-signaal dat aangaf dat een blok bezet was. Dat werd afgegeven door een sen, en ingevoerd in een stp. Ik herinner me ook de wissen, die t niet altijd deden (althans niet bij mij) en de mem schakelingen in de wachtstations. Ik sta nu voor de keus, of digitaal of analoog beveiligen. Digitaal ziet er prachtig uit, is met bijvoorbeeld koploper en Dinamo redelijk goedkoop te besturen, maar ik twijfel. v Meekeren heeft bij mij altijd heel goed gewerkt en ik vond de overgang handbedrijf/automatisch bedrijf altijd erg eenvoudig te realiseren. Met name in de stations. Ik schrik ook een beetje terug voor al dat geprogrameer van de loc's enz. Ik herinner mij de eerste SSP, waarin een trein afremde en optrok vanuit een blok. De rijeigenschappen waren toen niet echt denderend, is dat nu allemaal verbeterd? Is er een uitgesproken voordeel van analoge beveiliging op digitaal? (behalve dan t programeren?)
ben benieuwd naar de reactie(s)
 
Auke
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: nieuw lid
Reageer #1 - 04.12.2007 om 21:46:21
Post gereedschap
Hallo Auke,
Sinds 1989 ben ik met het systeem van Meekeren/Mecktronics bezig en ken het systeem redelijk goed, al zeg ik het zelf.
De afkortingen die jij noemt zijn die van de voorlopers van de componenten uit het huidige systeem. Het principe is hetzelfde gebleven, maar een aantal printen is lang geleden gewijzigd.
Ikzelf rijd nu met 47 treinen op mijn baan zoals ik elders op dit forum meerdere malen heb beschreven. Als je vroeger tevreden over het systeem was, zul je dat nu zeer zeker ook zijn.
Een analoog systeem heeft meerdere voordelen t.o.v. digitaal.
- Je bent zelf meer betrokken bij de bouw van het systeem.
- Het is goedkoper.
- Als je het systeem goed opbouwt hoeft er niet geprogrammeerd te worden. de treinen zoeken zelf hun weg al je dat wilt.
- Je kunt eenvoudig handmatig de baan beïnvloeden, terwijl de elektronica de beveiliging blijft uitvoeren.
 
Natuurlijk zijn er ook nadelen. 
- Geluid en licht aan/uitschakelen via decoder is niet mogelijk
- Rookgenerator kun je niet aan/uitschakelen.
 
Ik denk dat je de voor en nadelen die voor jou gelden wel op een rijtje kunt krijgen.
Op dit forum kun je veel info over het systeem vinden en er zijn ook wel forums waar je over digitaal info op kunt halen.
Heb je specifieke vragen dan kun je die hier zo stellen en er zal snel wel een antwoord volgen.
Kijk ook naar je persoonlijke berichten, rechtsboven op het scherm.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint