Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Loks trimmen met behulp van diodes (Gelezen 17.389 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Loks trimmen met behulp van diodes
28.05.2007 om 18:00:43
Post gereedschap
Een eenvoudige manier om te snelle loks te temperen (Trimmen) is door diodes in de stroomtoevoer naar de motoren op te nemen.
 
Eenvoudig kan men stellen dat een diode ong. 0,5 Volt wegneemt als deze in de stroom toevoer opgenomen is.
 
Stel men heeft een langzame lok welke, bij 7 Volt rijspanning op de rails (tussen de rails gemeten terwijl de lok in het betreffende baanvak rijdt), een mooie snelheid loopt.
 
Zet men nu op het zelfde baanvak een snelle lok dan kan het zijn dat deze veel te snel rijdt en U dit aan wilt passen.
Draai de MAX-snelheid potmeter van de SSS of SRS van het baanvak zoveel terug tot U deze snelle lok 
ook de gewenste snelheid vindt hebben.
Laat opnieuw deze lok, met gewijzigde stand van de MAX-potmeter op de print, op het baanvak rijden en meet dan hoeveel Volt er tussen de railstaven gemeten wordt.
Het heeft geen zin om zonder de aanwezigheid van een lok op het baanvak te meten, want U meet dan meestal ongeveer 11,0 Volt. Dit is de detectiestroom die loopt en welke geen invloed op het rijgedrag van de loks heeft.
 
Stel dat U nu 5 Volt afleest. Dan betekent dit dat de snelle lok 2 Volt minder voedingspanning nodig heeft om met de gewenste snelheid te rijden.
 
De langzame lok loopt bij 7 Volt goed. Nu gaan we er voor zorgen dat als er 7 volt op de baan staat er bij de motor van de snelle lok slechts 5 Volt rijspanning arriveert.
 
De rijspanning van 7 Volt welke via de wielen van de snelle lok opgenomen wordt laten wij nu door 4 aaneengesoldeerde diodes (4001 of 4007 bij HO,  bij N kan mogelijk 4x de diode 4148 voldoende zijn) 
 
De diodes dienen in serie geplaatst te worden, dat wil zeggen achterelkaar en allen in dezelfde richting wijzend. Daar diodes de stroom slechts in 1 richting door laten nemen wij nog eens 4 diodes en solderen deze op dezelfde wijze aan elkaar. De pootjes van de diodes tussen de diodes zo kort mogelijk houden, net voldoende lang om ze aan elkaar te kunnen solderen. Schuif over deze diodes een stukje krimpkous. Doe hetzelfde met de 2de set van 4 diodes.
De uiteinden van de 2 sets kunnen nu aan elkaar gesoldeerd worden en wel zodanig dat de 2 sets in tegengestelde richting aan beide einden aan elkaar komen te zitten. U heeft nu een soort diode brug die een begin en een eind heeft. Hoe U deze brug nu in een stroomkring opneemt maakt niet uit, de stroom loopt er altijd doorheen. Maar stopt u er aan 1 kant 7 volt in dan komt er aan de andere kant ongeveer 5 volt uit.
 
Als U in een lok 2 draden van de stroomafnemers ziet komen dan dient U het bovenstaande setje in een van deze 2 draden aan te brengen, maakt niet uit welke.
Heeft U een snelle lok met draaistellen en van elk draaistel komen 2 draadjes soldeer dan aan een zijde van de lok van beide draaistellen het draadje los. (dus niet van 1 draaistel 2 draadjes)
Verleng 1 van beide draadjes zolang tot hij ruim het einde van het andere losse draadje kan bereiken. Soldeer beide draadjes nu aan 1 uiteinde van de zelfgemaakte diodebrug. Soldeer de diode brug met het andere einde vast aan een van de 2 punten waar de 2 draadjes oorspronkelijk vast gezeten hebben.
 
Als U nu de langzame lok weer met 7Volt goed op de baan hebt rijden zult U zien dat de eerder veel te snelle lok met een verlaagde snelheid over de baan gaat. Uiteraard kunt U deze weer bijstellen door er (in beide richtingen) een diode bij te plaatsen of weg te nemen.
 
Bij N-spoor is minder ruimte beschikbaar maar het kan in de meeste modellen wel.
 
Niet alle motoren reageren hier even goed op. Sommige verliezen veel trekkracht, anderen gaan minder soepel lopen. Het is echte het proberen waard voor die loks waarbij je wel goed resultaat kunt behalen.
 
Groet, Schipper
   
« Laatste Wijziging: 08.07.2007 om 11:04:23 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #1 - 18.09.2007 om 06:52:47
Post gereedschap
Hallo,
 
gaaf, 
ik gebruik een experiment print plaatje met banen en gaten. Plaats 2 diodes tegengesteld zo kort mogelijk dwars over de banen, onderbreek aan een zijde de stroomgeleidende baan, plaats weer 2 diodes tegengesteld, nu aan de andere zijde de baan onderbreken, etc.
Uit eindelijk bij 8 diodes ziet het printje er zo uit. Ene zijde, twee gaatjes, onderbreking vier gaatjes onderbreking, twee gaatjes. De andere zijde: vier gaatjes onderbreking, vier gaatjes,
 
Voor wisselstroom rijders, die een gelijkstroom locomotief hebben omgebouwd, is dit zeker aan te bevelen.
De gelijkstroom locomotief is voor 12 of 14 volt gemaakt.
Het ompoolrelais geeft 16 volt gelijkstroom.
Mijn mat'46 reed veel rustiger op marklin rails met de diodes.
Ik heb eens een sik gezien, die met de snelheid van een TGV over de baan reed. U tempert de snelheid met diodes, zoals Schipper schreef.
 
groeten
Wil
« Laatste Wijziging: 08.10.2008 om 07:02:40 van Wil »  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #2 - 18.09.2007 om 08:54:35
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
De door jou beschreven opstelling van de diodes is zeker een goede oplossing om de diodes op een zo klein mogelijk oppervlak te monteren.
Moet het echter nog kleiner dan moet je bolvormige diodes gebruiken. Deze nemen nog minder plaats in, hetgeen in veel loks toch wel nodig blijkt te zijn.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #3 - 26.08.2008 om 23:10:59
Post gereedschap
Hallo,
 
Toch rijdt een loc met diodes zoals beschreven nog door de onveilige blokken heen, doordat hij nauwelijks afremt.
Het printje trim past ook niet, door dat de hele locomotief met ballast gevuld is.
 
oppassen en proberen is dus het advies
 
groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #4 - 27.08.2008 om 08:49:54
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Als het een lok met verlichting betreft haal dan de verlichting eens even los en kijk dan nog eens of de lok zo snel blijft lopen.
Recentelijk heb ik bij iemand met een koploper in N-schaal de motor wagen dmv diodes op een zeer mooie rijsnelheid gekregen in vergelijking tot de andere loks op de baan.
Toen we de bak met sluitverlichting er in er achter zetten vloog de set weer als een bezetene over de baan.
Mogelijk is de geringe weerstand van de lampjes hiervan de oorzaak.
Het is in ieder geval de moeite waard om eens te kijken of jouw lok op gelijke wijze reageert.
Is dit zo, dan zou je naar andere verlichting moeten zoeken om alles optimaal te krijgen.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #5 - 28.08.2008 om 12:46:16
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ik ga dit zeker proberen.
Het is niet zo dat de loc met hoge snelheid over de baan gaat. Het is alleen, dat hij niet genoeg afremt.
Alle andere locomotieven stoppen netjes voor de seinen, maar deze staat aan het eind van het blok bijna stil en tja, dan krijgt hij weer stroom van het volgende blok, dat een SRS was.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #6 - 28.08.2008 om 13:16:18
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Hetgeen jij beschrijft heb ik zelf in het verre verleden wel eens met een HAMO lok gehad.
Daar echter het overgrote delen van de loks goed tot zeer goed af te regelen zijn heb ik er verder geen punt van gemaakt en de lok terzijde geschoven.
 
Ik heb nu 66 loks waarvan er gemiddeld 45 gelijktijdig op de baan staan en hun rondjes rijden (dus loks op opstelsporen niet mee geteld) en deze rijden allen verder goed op het systeem op 1 na.
Ik heb een treinstel van Liliput waarvan ik de motor niet mooi vind lopen en deze eenheid loopt niet goed mee in het systeem. Een ander treinstel van Liliput loopt stukken beter.
Maar al mijn 62 Roco loks/treinstelln en 2 Brawa treinstellen lopen uitstekend.
Dit alles wordt steeds weer door de bezoekers bij mijn baan beaamt. 
 
De gemiddelde kijker is verbaasd wat er allemaal met het systeem mogelijk is. En natuurlijk ben ik steeds weer even apetrots als men een komplimentje maakt.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #7 - 08.09.2008 om 16:14:00
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Het is een Piko Locomotief uit een startset.
Als ik een andere locomotief op de rails zet en deze met de rijregelaar van Piko wil laten rijden, dan rijdt hij een stukje en stopt er dan mee.
De regelaar klikt hetzelfde als bij kortsluiting.
Ik denk dus, dat de Piko locomotief heel weinig stroom vraagt en daarom dus de afrem condensator niet genoeg ontlaad.
Daarom zal ik toch een plekje moeten maken om de trim erin te bouwen, want dan heb ik een dubbel afrem gedeelte.
 
Groetjes
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #8 - 08.09.2008 om 16:58:17
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Het lijkt er op dat de andere lok de bewuste trafo overbelast en de trafo beveiliging in werking treedt.
Ik heb hier wel een paar Piko modellen op mijn baan laten lopen van bezoekers aan mijn baan. De nieuwere modellen rijden al stukken beter als de oudere en mogelijk de eenvoudige modellen uit startsets.
Ik heb 2 Liliput treinstellen die een beetje hetzelfde gedrag vertonen. Mooie modellen, maar rij-gedrag ver ondermaats.
 
Probeer het eerst eens met een trim in een open bak wagonnetje achter de lok vast gezet met een stukje tape of zo. Als het werkt kun je het permanent inbouwen in een gesloten wagon.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #9 - 08.09.2008 om 23:12:45
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Het is een nieuw rood model van Railion met een Shell tankwagon een blauwe goederen wagon met groot NS logo en een rode Eanos met railion opschrift van een beginset uit 2004. Ik had geen gelijkstroom rails en ik moest toch wat hebben om de andere modellen, die ik van wisselstroom naar gelijk stroom terug omgebouwd heb, uit te testen. Een andere gelijkstroom trafo had ik al en daar rijdt elke loc goed op.
De locomotief rijdt heel soepel en is ook op hele lage spanningen al goed regelbaar.
Er zit een groot vliegwiel op de as van de motor, die alle 4 de assen aandrijft.
De wagons lopen ook heel soepel over de rails. Bij een klein zetje lopen ze al meters uit.
Met een wagon erachter met de trim daarin zal alleen gaan als ik de kap eraf laat, zovol zit hij met ballast. Bovendien vind ik het geen goede oplossing om een locomotief met een vaste wagon te laten rijden. Dat beperkt de inzet van de locomotief te veel.
Een beetje minder ballast zal niet zoveel uitmaken.
Er zit van de fabriek al een machinist in, dus de rijrichting staat al vast.
 
Maar bedankt voor het meedenken.
 
Ik heb de probleem locomotief verkocht, omdat hij niet in mijn verzameling past, qua tijdperk.
 
Groetjes
Wil
 
 
 
« Laatste Wijziging: 08.10.2008 om 07:06:04 van Wil »  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #10 - 21.08.2011 om 13:39:34
Post gereedschap
Goedemiddag,
 
hier een vraag m.b.t. het plaatsen van diodes: waar laat, of beter waar plaats ik deze?
Omdat een aantal locs te snel rijden wil ik deze trimmen door enkele diodes te plaatsen, echter als ik de locs (Fleischmann) open zitten er nergens draadjes om de diodes tussen te solderen.
De stroomafnemers zitten aan een metalen plaatje over het frame. En hier druk je de motor tegen (zie onderstaand plaatje - rode cirkel).
Alvast bedankt.
 
Groeten,
William
  

75_-_diodes_plaatsen.jpg ( 69 KB | 652 Downloads )
75_-_diodes_plaatsen.jpg

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #11 - 21.08.2011 om 14:37:57
Post gereedschap
Hallo William,
Erg goed kan ik het niet zien, maar mogelijk is de positie waar het smoorspoeltje op de voorgrond op de tekening bevestigd is aan de lip welke tegen het kontaktpunt van de motor drukt een plek om de diodes tussen aan te brengen .
De spoel dien je daartoe aan de kant van de lip los te solderen en dan 2 sets diodes (antiparallel gesoldeerd) tussen de spoel en de lip aanbrengen.
Uiteraard kan je de diodes ergens anders aanbrengen en de verbindingen met draadjes tot standbrengen.
 
Hopelijk is dit een optie.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Loks trimmen met behulp van diodes
Reageer #12 - 28.08.2011 om 13:26:11
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
er zit inderdaad een spoeltje, dus daar zou het moeten kunnen.
Helaas nog geen tijd gehad om er mee aan de gang te gaan ... dus wordt vervolgd.
 
groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint