Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden (Gelezen 9.479 keer)
marco
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 6
Sloot zich aan bij: 26.05.2007
bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
26.05.2007 om 20:46:40
Post gereedschap
Hallo,
 
Misschien een rare vraag maar ik wil weten of ik mijn van meekeren bloksysteem kan gebruiken in combinatie met digitaal rijden.
Dus alleen van meekeren voor de blokken bezet/vrij geven en de treinen digitaal laten rijden
 
groetjes marco Smiley
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
johanus1
Full Member
***
Offline


I love .....!

Posts: 143
Sloot zich aan bij: 16.11.2005
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rij
Reageer #1 - 27.05.2007 om 12:05:32
Post gereedschap
Hallo Marco
Een analoog signaal is een signaal dat continu variabel is, in tegenstelling tot een digitaal signaal dat signaal is in essentie een reeks gehele getallen.
Dat slechts een beperkt aantal discrete niveaus kan aannemen wat bestaat uit enen en nullen.
De voeding: 
hier wordt de rijspanning bij het systeem van Mecktronics door spanningsverschillen (stroom afknijpen of openzetten) aangestuurd.
De stroomvoorziening van een digi baan wordt de rijspanning in sneltempo tussen + en –
geschakeld, het schakelen van de rijspanning wordt door een booster uitgevoerd
In tegenstelling tot analoge banen worden op een digitale baan de locs niet door spanningsverschillen aangestuurd maar door in de constant aanwezige wisselstroom verstopte signalen. Deze signalen worden door zogenaamde decoders opgepikt en omgezet in instructies voor de loc of wissel. De truc is dat iedere instructie een adres bevat welke voor een specifieke decoder bedoeld is en ook alleen door die decoder opgepikt zal worden, alle andere decoders op de baan zullen instructies welke niet voor hen bedoeld zijn gewoon negeren. 
Ik weet niet of als een loc in een blok komt het dan nog werkt en of  de elektronica het aan kan  men heeft het mij afgeraden met klem dat het niet werkt.
 
Groet Johanus1
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
marco
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 6
Sloot zich aan bij: 26.05.2007
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
Reageer #2 - 27.05.2007 om 21:41:54
Post gereedschap
hoi johannes,
 
bedankt voor je reactie.
ik was ook al bang dat het niet zal werken maar ben wel benieuwd naar de meningen van anderen.
ik rijd al jaren naar volle tevredenheid met van meekeren maar het nadeel is ( ligt niet aan van meekeren) dat je loks wel ongeveer evensnel moeten rijden.bij digitaal rijden is dit zeer gemakelijk te regelen natuurlijk.
 
groetjes marco
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
Reageer #3 - 27.05.2007 om 22:20:21
Post gereedschap
Hallo Marco,
 
Gebruik jij ook diodes om de snelheid van je loks aan te passen?
Dit is een redelijk eenvoudige oplossing. Uiteraard bij HO- iets makkelijker uitvoerbaar als bij N-schaal loks.
Ik heb gemerkt dat de meeste nieuwe loks, van verschillende merken, die nu op de markt komen en van 5-polige motoren voorzien zijn, in de regel allemaal redelijk goed met elkaar in de pas lopen.
 
Mocht je geen ervaring met de toepassing van diodes hebben op het gebied van trimmen dan is dat snel uitgelegd.
 
groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
raeij12
Junior Member
**
Offline



Posts: 57
Locatie: Baarle-Nassau
Sloot zich aan bij: 16.04.2007
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
Reageer #4 - 28.05.2007 om 16:10:55
Post gereedschap
Hallo schipper ik ben wel geinteresseerd in de uitleg van de toepassing van diodes bij het trimmen.
Groet Ad.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
Reageer #5 - 28.05.2007 om 17:27:30
Post gereedschap
Hallo Ad,
Ik zal het even onder een apart hoofdstuk beschrijven. Mede hobyďsten die er ook wat aan kunnen hebben zullen het dan ook sneller tegenkomen.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
marco
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 6
Sloot zich aan bij: 26.05.2007
Re: bloksysteem van meekeren  en digitaal rijden
Reageer #6 - 19.06.2007 om 21:30:11
Post gereedschap
Hallo schipper,
 
Ik gebruikte inderdaad diodes om de snelheid te trimmen.
Maar bij lage snelheid word lok dan ontzettend lui en slap, en vind ik ze gewoon niet mooi meer rijden(vooral tijdens afremmen/optrekken).
Tegenwoordig heb ik bijna al mijn loks omgebouwd op faulhabermotoren.Deze zijn met weerstanden vrij goed te trimmen maar dit ombouwen word mij eigenlijk te duur.Daarnaast biedt digitaal natuurlijk nog meer voordelen( sorry van meekeren Knipoog)
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint