Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic weigering SRS- of SSS-schakeling (Gelezen 11.307 keer)
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
weigering SRS- of SSS-schakeling
04.04.2007 om 22:59:10
Post gereedschap
goeden avond,
 
Ik ben een beginnend gebruiker van de van Meekeren elektronica. Ik heb op de beurs in Den Haag een achttal start-stop schakelingen gekocht. Viermaal SSS en viermaal SRS. Na een heletijd puzzelen heb ik alles aangesloten  en werkende gekregen. Het geheel heeft een paar weken goed gelopen maar nu is er één schakeling (SRS) die niet meer werkt. Deze geeft aan dat er zich een trein in dit baanvak bevind, wat niet het geval is, en laat de trein in het vorige baanvak stoppen. Ik kan er niet achter komen wat er aan de hand is. Wie kan mij goede raad geven.
 
Bij voorbaad dank,
 
  mvg. Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #1 - 04.04.2007 om 23:59:59
Post gereedschap
Jochem,
 
Ik vermoed dat de transistor BC556 van de bewuste schakeling kapot is.
Als je hem vervangen hebt hoor ik wel van je of je succes hebt, zo niet dan gaan we verder zoeken.
 
Het bovenstaande geldt voor de SRS.
Bij een SSS is het identiek,maar dan de BC556 welke het dichtst bij de connector geplaatst is.
 
Succes, groet Schipper
« Laatste Wijziging: 05.04.2007 om 17:13:28 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #2 - 05.04.2007 om 10:00:25
Post gereedschap
Oké, ga ik proberen. Bedankt Schipper
 
Groet,  Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #3 - 17.04.2007 om 21:55:08
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Het heeft even geduurd voor ik een BC556 kon halen. Ik heb hem erin gesoldeerd maar het had helaas geen resultaat.
 
Groet Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #4 - 18.04.2007 om 08:05:24
Post gereedschap
Hallo Jochem.
 
Kun je eens proberen de bewuste print met een andere print uit te wisselen om te kijken of de fout mee verhuist, of dat de fout zich voor blijft doen bij het baanvak waar de "Kapotte" print nu op zit?
Als de fout ook op het nieuwe baanvak zich voor doet weten we zeker dat het in de print zelf zit.
Blijft het zich voordoen bij het baanvak waar de "nieuwe" print geplaatst is dan is er een geleiding in het baanvak wat gedetecteerd wordt.
Als je eventueel rails aan het inwassen bent met ballast en houtlijm gebruikt hebt kan dit de boosdoener zijn.
Als ik de print hier had zette ik hem even op mijn testkastje en is zo uitgevonden of het echt de print zelf is waar de fout zit.
Kijk voor alle zekerheid de printbanen nog eens na en let op de volgende punten.
- Zijn er geen soldeerbruggen op plaatsen waar geen soldeer hoort te zitten.
- Houdt de print met de banen naar je toe gericht tegen het licht en kijk of er geen openingen te zien zijn bij de component soldeerpunten.
 
Probeer eventueel even het volgende:
De nieuw geplaatste transistor nog eens los  solderen en van de print nemen.
Dan de print weer terug plaatsen en zonder loks op de baan met een multimeter op de bewuste T-aansluiting meten en kijken of deze 0 of 12Volt leest.
Heb je geen multimeter dan kun je een testlampje of een lok op het blok voorafgaand aan het blok met de storing plaatsen. Gaat het lampje branden of de lok wel rijden dan weten we in ieder geval dat de storing in het circuit van de Transistor BC 556 zit.
 
Op afstand is het wat moeilijk om de storing te lokaliseren dus moeten we via omwegen even alles uitproberen.
 
Ik hoor wel van je.
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 23.04.2007 om 17:51:34 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #5 - 19.04.2007 om 23:01:07
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ik heb de bewuste print (SRS) uit gewisseld en de fout verhuisd mee. Het ligt dus aan de print. Ik heb print plaat nagekeken en geen soldeerbruggen waargenomenen ook geen openingen bij de component soldeerpunten. 
Ook heb ik de transistor los gesoldeerd. De trein gaat dan rijden in het vorige baanvak. De storing zit dus in het circuit van de transistor.
 
Groet, Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #6 - 21.04.2007 om 11:11:25
Post gereedschap
Hallo Jochem,
Sorry voor de wat late reactie, maar ik was een dagje naar de hobbybeurs in Dortmund.
 
Je kunt nog even het volgende proberen:
Leg de SRS-print voor je neer zoals hij getekend staat in de "Automatiseringsmap". (editie 2006 op  Blz.8.)
 
 
Links boven aan zie je dan bij de Transistor BC-547 
een weerstand van 4K7 (Geel/Paars/Rood)
Zet de soldeerbout nog eens op solderingen van de aansluit-pootjes van deze weerstand.
Doe hetzelfde met de solderingen van de volgende componenten:
- De 2 stuks diodes 4148 naast de Thyristor TIC-106D
- De 1Kohm weerstand naast de Thyristor TIC-106D
- De 2K2 weerstand naast de Thyristor TIC-106D
- De Elco naast de Thyristor TIC-106D
 
Plaats dan weer de Transistor BC-556 (de vlakke kant naar de Connector toe gericht).
 
Kijk dan eens of de fout verdwenen is.
 
Ik zal je mijn telefoon nummer toesturen, dan kun je mij even bellen als je dat wilt. Mogelijk kunnen we dan "samen" even verder meten. Ik kan je dan aanwijzingen geven waar wat te meten om zo even het printcircuit te checken. Gaat mogelijk wat sneller.
 
Als je mij belt zorg dan dat je een multimeter bij de hand hebt. Een digitale werkt het best. 
Liefst een stuk of 2 a 3 testlampjes (16V) voorzien van 2 draadjes met krokodilklemmetjes.
1 test draadje voorzien van 2 krokodilklemmetjes om tijdens het meter de (-) pool van de multimeter aan de (-) van het systeem te koppelen en vast te houden.
Tevens er voor zorgen dat alles gewoon aangesloten is en er geen stroom gebruikers (loks, wagons met verlichting enz) op de baan staan.
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 21.04.2007 om 14:23:34 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #7 - 22.04.2007 om 23:09:50
Post gereedschap
Hallo Shipper,
 
De fout is eruit. Heb de soldeerbout nog eens op alle solderingen gezet. De treinen rijden weer. Welke soldering niet goed was weet ik niet maar dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat hij het weer doet.
 
groet, Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jochem1
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 8
Sloot zich aan bij: 04.04.2007
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #8 - 24.04.2007 om 23:41:07
Post gereedschap
Goeden Avond Schipper,
 
Ik heb nog een vraagje. Ik heb een Trafo van 3 Amp en daar wil ik de acht baanvakken die ik heb op aansluiten. Hoeveel treinen kan ik op deze trafo laten rijden?
 
Groet, Jochem
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: weigering SRS- of SSS-schakeling
Reageer #9 - 25.04.2007 om 08:51:17
Post gereedschap
Hallo Jochem,
 
Op een trafo van 3 Ampere kun je normaal gesproken 4 a 5 treinen laten rijden. Dit is afhankelijk van het opgenomen vermogen door de loks.
Ga je ook de elektronica voeding (STAB) vanaf deze trafo van wisselstroom voorzien dan zal het aantal loks kleiner zijn.
Voor het stroomverbruik van een gemiddelde HO-gelijkstroomlok kun je 0.4 tot 0.5 Amp rekenen.
N-loks gebruiken iets minder. Nieuwe loks, en daarmee bedoel ik recentelijk geproduceerd, gebruiken ook iets minder.
Kortom, als de 3Amp trafo alleen de rijspanning gaat leveren reken dan op een lok of 5, alles wat je meer kunt rijden is meegenomen.
Als je de trafo te zwaar belast zul je merken dat de treinen langzamer gaan rijden. Heeft de trafo een thermische beveiliging dan zal ook deze op een gegeven moment aanspreken en de boel geheel stil leggen.
Als de STAB van dezelfde trafo gevoed wordt zal bij een overbelasting van de trafo de spanning gaan dalen waardoor ook de STAB minder spanning (Voltage) krijgt. Deze gaat dan niet goed functioneren en de gelijkstroom van +12V= voor de elektronica voeding kan gaan zakken. Als dat gebeurt zul je bemerken dat de treinen onregelmatig gaan rijden. Met horten en stoten.
Weigert de STAB in z'n geheel dan kan het gebeuren dat de treinen ongecontroleerd over de baan gaan racen daar de thyristors op de SRS- en SSS-printen dan niet meer functioneren en meestal "vol open" blijven staan.
 
Groet, Schipper.
« Laatste Wijziging: 25.04.2007 om 09:33:37 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint