Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Sticky Topic START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3. (Gelezen 8.984 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
23.03.2007 om 12:39:29
Post gereedschap
Vervolg van START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1 en 2.
 
PROEFRIJDEN
Zorg er voor dat de regeltrafo altijd in dezelfde stand blijft staan qua polariteit zodat de (+) en de (-) niet omgekeerd worden.
 
Sluit de trafo aan op het lichtnet.
Heeft U een multimeter dan kunt U de volgende kontrole metingen doen voor U gaat rijden.
 
- Sluit de (-) pool (Zwart) van de meter aan op de (-) van de STAB of de SSS-print.
- Zet de meter op gelijkstroom 20 Volt bereik of hoger.
- Zet de meter AAN
 
Nu met de rode pool van de meter gaan kontroleren.
- Plaats rode pool op de (+) van de STAB. (U moet nu +12V= aflezen met een minimale tolerantie naar beneden of boven)
- Plaats rode pool op de (+) op de SSS-print. (U moet nu +12V= aflezen met een minimale tolerantie naar beneden of boven)
- Plaats de rode pool op de (+) van de rijstroom uitgang van de trafo. (Als het kan de trafo zo afstellen dat U +13V a +14V= afleest
- Plaats de rode pool op de U-uitgang van de SSS-print. ( U moet nu ongeveer aflezen de waarde welke U ook op de rijstroom trafo (+) uitgang vindt.
 
In principe is het circuit nu geschikt om te rijden. Echter U kunt nog een extra test uitvoeren.
Zet de rijstroom trafo knop in de NUL stand en plaats nu de rode meter op de rechter railstaaf. (Met de meter nog aangesloten zoals voor de overige tests beschreven is).
U moet nu ongeveer 11,2 a 11,4V= aflezen. 
U heeft hiermee gekontroleerd of de detectiestroom op de baan staat.
 
Laat de rijstroom trafo nog even op NUL staan en plaats een lok op de baan.
U zult bemerken dat, ondanks dat U net 11,2V a 11,4V= gemeten heeft, de lok niet gaat rijden.
Als U nu met de lok op de baan opnieuw de rode pool van de meter op de rechter rails plaatst zult U ongeveer 0 Volt meten.
Houdt de meter op de rails en neem de lok van de rails en U zult zien dat de 11,2 a 11,4Volt weer terugkomt
Hiermee is aangetoond dat de detectie stroom niet voldoende vermogen levert om een lok in beweging te krijgen.
 
Met de lok op de rails en de rijstroom op 0Volt kunt U nu nog even het uitgaande T-signaal meten. 
Met de zwarte (-) pool van de meter nog op de algemene (-) aangesloten en de rode (+) pool op de T-uitgang moet U +12V= (ong.) aflezen. (zie ook opstelling 11 Blz. 49 van de Automatiseringsmap.
Neem de lok van de rails en het T-signaal zal 0Volt meten.
 
Heeft u een sein aangesloten dan kunt U het schakelaartje zodanig zetten dat het rode lampje/LED gaat branden.
 
Verdraai nu de regelknop van de trafo weer naar de MAX stand waarin hij stond.
Als U hierbij de rode pool van de meter op de V-ingang van de SSS-print houdt kunt U de spanning op zien lopen. De lok zal echter niet gaan rijden.
Plaats nu de rode pool op de U-uitgang van de SSS-print en U zult ongeveer 0 Volt aflezen.
 
Houdt de rode pool van de meter op de U-uitgang van de SSS-print en zet de schakelaar in de andere stand. Het groene seinlicht zal nu gaan branden en het rode doven. 
Op de meter zult U nu zien dat de spanning op de U-uitgang langzaam oploopt en de lok zal op gaan trekken.
 
De snelheid waarmee het toenemen van de spanning, en daarmee de versnelling van de lok, hangt af van de instelling van de START potmeter.
 
Als de lok op maximum snelheid is gekomen bekijkt U wat U van deze snelheid vindt. Door de regeltrafo lager af te stellen (knop terugdraaien) kunt U de snelheid van de lok temperen, maar beter is om de MAX-snelheid potmeter van de SSS-print te verstellen en daarmee de gewenste snelheid van de lok in te stellen.
 
Rijdt de lok de juiste snelheid, dan zet U de schakelaar weer om en dan wordt er een (+) 12V= signaal op de ingang a, b of c van de SSS-print gezet en hierdoor zal de print er voor zorgen dat de spanning naar de baan tot 0 teruggebracht wordt. Het afremmen gaat beginnen. De snelheid waarmee het afremmen geschiedt, is afhankelijk van de instelling van de STOP potmeter.
 
Als U de START en de STOP potmeters meer naar rechts draait zal het optrekken en het afremmen langzamer verlopen. Meer naar links juist sneller. Deze potmeter nimmer geheel tegen de aanslag laten staan daar dan de goede werking van de print niet gegarandeerd is.
 
 
Hopelijk is het bovenstaande duidelijk en geeft het U ook een beetje een kijk op hoe men enkele controles uit kan voeren.
Als er nog vragen zijn dan zie ik deze graag op het forum verschijnen, zodat ik ze snel kan beantwoorden en een ieder die dezelfde problemen ondervindt er wat van op kan steken.
 
Mocht iemand nog een hiaat in mijn betoog tegenkomen of zijn er nog vragen dan lees ik dit graag op het forum.
 
Wilt U uitbreiden naar meer blokken dan vindt U hiervoor een beschrijving onder START-set uitbreiding Deel 1 en 2.
 
Met vriendelijke groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 18.04.2007 om 16:53:36 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
raeij12
Junior Member
**
Offline



Posts: 57
Locatie: Baarle-Nassau
Sloot zich aan bij: 16.04.2007
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #1 - 19.04.2007 om 14:46:02
Post gereedschap
Hallo hier ben ik weer.Om twee treinen te laten rijden gebruik ik nu bij de proefopstelling een trafo van een lima trein van 6,5 va.
Is dit voldoende of raad U mij een zwaardere trafo aan en zoja welke kan ik dan ht beste pakken.
Afz Ad.
           
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #2 - 19.04.2007 om 15:33:56
Post gereedschap
Hallo Ad,
 
Een trafo van 6,5VA is absoluut onvoldoende om zowel de elektronica als de rijspanning te voeden.
Misschien dat op jouw trafo nu wel even 2 treinen zullen rijden, maar ik denk dat de trafo erg warm zal worden en mogelijk beschadigd raakt.
Als de treinen regelmatig blijven rijden en de trafo niet warm wordt is het ok. Maar een betrouwbare situatie is het niet.
 
Een Fleischmann MSF-6755 is o.a. geschikt om ong. 4 treinen te laten rijden en gelijktijdig de STAB van wisselstroom te voorzien.
De rijspanning van de trafo gaat dan naar de V en de (-) en de wisselstroom van de trafo gaat dan naar de wisselstroom ingang van de STAB.
 
Op Blz. 3 van de Automatisreingsmap vind je 2 schema's voor het aansluiten van de voedingen.
Het bovenste schema geeft de situatie weer voor de Fleischmann (Of TRIX, Roco etc) trafo opstelling.
Er staat dat het voor 1 a 2 treinen is, maar met de 6755 Trafo van Fleischman kun je zeker 4 treinen rijden.
 
Ik hoor wel weer van je als je meer vragen hebt.
 
Succes en groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Hans_H
Nieuw Lid
*
Offline



Posts: 2
Sloot zich aan bij: 04.11.2008
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #3 - 04.11.2008 om 13:54:24
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ik heb een week geleden een startset aangeschaft op de eurospoor beurs. Ik heb inmiddels de printen gesoldeerd en heb gestest. Er is echter een probleem met de SSS. Het afregelen van de max. snelheid op de print werkt prima. Het afremmen werkt echter niet naar behoren. De print remt erg traag af. Als de potmeter voor het afremmen in de middenstand staat daalt de rijspanning slechts 3V per minuut. Om bij een afgeregelde rijspanning van 9V geheel af te remmen duurt dus wel 3 minuten. Dit kan m.i. niet de bedoeling zijn. Ik heb alles gecontrolleeerd en ook jou bescrijving nog eens doorgenomen, maar kan geen fouten ontdekken. Ook de printplaat heb ik nog eens nauwkeuring gecontrolleerd op polariteiten, weerstandswaarden etc.
Kan jij mij een hint geven?
 
groeten,
 
Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #4 - 04.11.2008 om 19:56:35
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Allereerst even de print, met de printbanen naar je toe gericht, tegen het licht houden en alle soldeerpunten goed bekijken of je daar geen licht door ziet vallen.
 
Is dit goed dan even kijken of je de STOP potmeter in de juiste stand hebt staan. Deze eerst helemaal LINKs om draaien tot tegen de aanslag en dan ongeveer 15 graden terug naar rechts.
 
Eventueel de potmeter een paar keer over de volle range heen en weer draaien.
 
Heb je de 1 Kohm weerstand tussen de PLUS en de MIN van de rijspanning aangebracht?
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Hans_H
Ex Lid


Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #5 - 09.11.2008 om 20:19:20
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Bedankt voor uw snelle reactie. Er zat inderdaad een fout op de print. Een printbaantje tussen de stop-potmeter en een diode was (bijna) onderbroken. Goede tip trouwens om een print te inspecteren door hem tegen het licht te houden. Ik had de diode aanvankelijk in de verkeerde richting gesoldeerd, dit wel opgemerkt tijdens het solderen en dus weer losgesoldeerd en opnieuw in de juiste richting gesoldeerd. Hierbij was echter het soldeereilandje losgekomen van de print en naar later bleek, ook losgescheurd van het printbaantje. Alles is nu weer in orde en het werkt uitstekend.
Ik zal nu eerst een ontwerp maken voor mijn baan. Ik weet dat ik het ontwerp ook door Mecktronics kan laten doen, maar het lijkt me leuker om alles zelf te ontwerpen.
 
groeten,
Hans_H
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
Reageer #6 - 10.11.2008 om 17:55:38
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
Mooi dat je de fout gevonden hebt en nu kunt zien hoe het werkt met de SSS.
Succes verder. Als je weer eens vragen hebt zie ik ze wel op het forum verschijnen.
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint