Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Sticky Topic START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2. (Gelezen 4.982 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2.
23.03.2007 om 12:37:54
Post gereedschap
Vervolg van START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
 
Op het schema staat verder nog een wisselschakelaar getekend.  Een enkele AAN/UIT-schakelaar is echter al genoeg.
 
Sluit een draad aan op de (+) van de STAB en koppel deze aan het middenpootje van een 2 standen schakelaar of aan een van beide pootjes van een AAN/UIT-schakelaar.
Sluit een 2de draad aan op een van de buitenste pootjes van de 2-standen schakelaar en koppel deze vervolgens aan de (a)-ingang van de SSS-print (Dit mag ook de (b)- of de (c)-ingang zijn.
Bij een 2 standenschakelaar kunt U het nog niet gebruikte buitenste pootje met een draad aan de (-) van de STAB of SSS- verbinden, maar dit is niet echt noodzakelijk voor het functioneren van de schakeling.
De STAB levert een gestabiliseerde (Afgevlakte) +12V= gelijkstroom waar de elektronica componenten mee gevoed worden.
 
Heeft U een daglicht sein met lampjes of LEDs (Geen armsein met spoelen voor de test gebruiken) dan sluit U de gezamenlijke draad voor de verlichting aan op de (+) van de STAB.
De draad van het groene licht sluit U aan op de G-uitgang van de SSS-print.
De draad van het rode licht sluit U aan op de R-uitgang van de SSS-print.
 
Instelling van de potmeters op de SSS-print.
Draai de START- en de STOP-potmeter geheel linksom tot tegen de aanslag en dan iets terug tot de groef van de stelschroef evenwijdig loopt aan de lange zijde van de print. Als U de print met de componenten naar boven en de potmeters naar links voor U heeft liggen dan is de meest links van de 2 bij elkaar liggende potmeters de START- potmeter welke de snelheid van het optrekken regelt.
De ernaast liggende STOP-potmeter regelt het afremmen.
 
De solo staande potmeter op de print regelt de instelling van de MAX-snelheid.
Heeft U een GROENE printplaat dan draait U deze potmeter geheel naar RECHTS tot aan de aanslag en dan ongeveer een kwart slag terug. (Bij oudere grijze printen dient U deze potmeter juist LINKS om te draaien en dan iets terug)
 
Indien later blijkt dat de MAX-snelheid die U op Uw baan wenst niet bereikt kan worden door de MAX-snelheid potmeter te verdraaien dan dient U de rijspanning vanaf de trafo hoger te maken (als dat kan)
 
Zie verder START-set met SSS aansluiten/testen Deel 3.
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 04.09.2007 om 10:22:00 van Mecktronics »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
raeij12
Junior Member
**
Offline



Posts: 57
Locatie: Baarle-Nassau
Sloot zich aan bij: 16.04.2007
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2.
Reageer #1 - 18.04.2007 om 11:47:12
Post gereedschap
Hallo Schipper kan ik mijn 3 sss op een plaat bij elkaar zetten en dan met langere draden naar de baan gaan.
zo ja welke dikte draden moet ik dan gebruiken.
Hoe ver van een station moet de baan verbroken worden zodat de trein toch bij het station stil staat
 
bij voorbaat dank Ad. Smiley Smiley
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2.
Reageer #2 - 18.04.2007 om 15:44:08
Post gereedschap
Hallo Ad,
 
Als je van plan bent om meer printen van het systeem van Mecktronics te gaan gebruiken kan ik je aanraden om te overwegen een BP grondplaat (achterbord) aan te schaffen. Deze staat afgebeeld op Blz. 39 van de Automatiseringsmap.
Op dit achterbord zie je een printbaan 12V lopen. Hier sluit je de +12V= van de STAB op aan. Op de printbaan V  sluit je de (+) van de rijspanning aan.
Zowel de (-) van de STAB als de (-) van de rijspanning sluit je aan op de (0) baan op het achterbord.
Alle printen die je nu op het achterbord steekt worden zo automatisch voorzien van de benodigde +12V= en de (-)
Printen van het type SSS, SRS en STP, welke een baanvak moeten voeden om een trein te laten rijden, dienen nog van een rijspanning te worden voorzien. Dit gebeurd door bij de betreffend print een korte draadbrug (Doorverbinding) aan te leggen tussen de V-baan en het 2de pootje van de contacten. Midden op Blz. 39 is hier een voorbeeld van gegeven.
Op deze wijze worden de printen overzichtelijk opgesteld.
Aan de achterzijde van de BP kun je vervolgens de benodigde doorverbindingen maken tussen de printen onderling dmv het solderen van dunne signaal draadjes. (0.12mm2 is hiervoor ok)
Vanaf de achterkant van het achterbord bepaal je welke aansluitingen de U-uitgangen naar de baanvakken zijn.
Deze verbind je met de baan via een draad van 0.50mm2 
Ook de (-) van het achterbord met de baan verbinden met een draad van minimaal 0,50mm2
De draden voor de seinverlichting en het schakelen van de wissels kun je een draad van ong. 0.25mm2 nemen.
Dunner kan wel, maar kans op verliezen is wat groter, en zeker bij een wat uitgebreidere baan gaat dit wel veel energie vreten.
 
Het is en blijft belangrijk dat je er altijd voor zorgt dat er een 1Kohm weerstand geplaatst wordt tussen de V-baan en de (-) baan op het achterbord of direct na de trafo, welke de rijstroom levert, tussen de (+) en de (-) van de rijstroom.
 
Bij gebruik van minder dan 10 printen in totaal kun je eventueel de STAB op de eerste positie op het achterbord steken, de benodigde verbindingen tussen de STAB en het achterbord BP zijn dan automatisch gemaakt. Je moet dan nog wel de wisselstroom draden naar de STAB op het kroonsteentje aansluiten.
 
Ikzelf gebruik voor mijn baan ongever 135 printen en heb 14 BP's in gebruik. Ikzelf vind het een handige oplossing. Uiteraard zullen er mensen zijn die je anders aanraden en zeggen dat je op andere wijze de doorverbindingen kunt maken.
 
 
Nu nog even de STOP voor een station.
Ik weet niet precies hoe jouw baan is aangelegd, maar het volgende kun je als een hulpmiddel zien om de loks op de juiste plaats te laten stoppen.
 
Bij een SRS:
Als je een baanvak met een SRS voedt plaats je de isolatie voor het begin van det baanvak waar de lok in moet stoppen juist achter de standplaats van de lok.
 
Bij een SSS:
Als je gewoon over een stuk spoor praat waar geen wissel(s) vlak voor de stopplaats in de baan aangebracht zijn dan ga je als volgt te werk.
 
Bepaal waar je de lok tot stilstand wilt laten komen.
Bij HO plaats je dan de isolatie aan het begin van de sectie waarin de lok moet gaan stoppen ongeveer 80 a 100cm voor de stopplaats van de lok. Met de STOP potmeter kun je dan de remweg/het uitrijden instellen zodanig, dat de lok, na het passeren van de isolatie, geleidelijk  afremmend op de gewenste positie stil komt te staan.
 
Is er vlak voor de stop plaats een wissel aangebracht dan er altijd voor zorgen dat de laatste wagon van de langste trein voldoende de wissel gepasseerd is als de lok (en uiteraard de trein) tot stilstand komt.
 
Als je verder nog vragen hebt lees ik die wel en ik zal proberen ze zo snel mogelijk te beantwoorden.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
raeij12
Junior Member
**
Offline



Posts: 57
Locatie: Baarle-Nassau
Sloot zich aan bij: 16.04.2007
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2.
Reageer #3 - 18.04.2007 om 18:08:44
Post gereedschap
Bedankt weer voor de duidelijke uitleg als ik vragen of problemen heb met wat dan ook laat ik het wel weten,want U bent toch wel goed op de hoogte van alles wat te maken heeft met modelspoor.
bedankt Ad
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint