Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1. (Gelezen 27.717 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
23.03.2007 om 12:34:48
Post gereedschap
Regelmatig komen er vragen betreffende het aansluiten van de START set van het van Meekeren systeem bij mij binnen.
 
Hier een korte beschrijving die U, als beginnend gebruiker van het systeem van Meekeren, mogelijk op weg kunnen helpen. Ik beschrijf hier de gelijkstroom uitvoering welke geschikt is voor zowel N- als HO-modelbanen. 
Deze uitleg is extra uitgebreid om ook mensen die geen kennis van elektronica hebben een bruikbare handleiding te geven. 
 
Allereerst kunt U hier het begeleidend schema oproepen:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/cb.slieker/Treinen/Scannen.jpg
 
Voor de start opstelling heeft U nodig:
1. Een rondlopend stukje spoor waarvan de rails schoon zijn van vet en vuil.
 
2. Een gelijkstroom lokomotief welke op het eerder genoemde spoor met een gewone regeltrafo zijn rondjes rijden kan.
 
3. Een trafo welke gelijkstroom voor de 10 tot 14Volt rijspanning kan leveren en een trafo welke 14 tot 16Volt wisselstroom kan leveren voor de voeding van de STAB uit het pakket.  (U kunt hiervoor ook een regelbare treintrafo gebruiken welke beide spanningen kan leveren (Zoals o.a. de meeste Fleischmann, Trix en Roco trafo’s), echter een gestabiliseerde voeding is hier niet geschikt voor. De afgegeven spanning voor de rijspanning moet pulserend zijn.
 
4. Een STAB voeding print (van Mecktronics)
 
5. Een SSS-print (van Mecktronics)
 
6. Een stuks weerstand van 1Kohm
 
7. Eventueel een seinpaal met een rood en groen lampje/LED. (Alternatief is 2 losse lampjes) (Zonder sein of lampjes kan de opstelling voor wat betreft het rijden/stoppen van de trein gewoon uitgetest worden)
 
8. Het is handig als U een multimeter beschikbaar heeft.
 
Bij het aanleggen van het spoor er voor zorgen dat de rails goed kontakt maken. Bij mijn eigen grote HO-baan zijn alle raillassen aan elkaar gesoldeerd om een goed kontakt te blijven garanderen.
De SSS-print dient goed gemonteerd en gesoldeerd te zijn. Een eerste indicatie voor slechte verbindingen op de print kunt U constateren door, na het solderen, de print met de banen naar U toe gericht tegen het licht te houden. U mag dan geen licht door de soldeeroogjes langs de componenten zien komen.
 
Op het hierbij opvraagbare schema is de trafo een standaard treintrafo met wisselstroom en gelijkstroom uitgang getekend.
 
Het aansluiten:
Sluit de STAB wisselstroom ingangen (middelste 2 aansluitingen op het aansluitblokje) aan op de wisselstroom uitgangen van de trafo. (Bij Fleischmann trafo de witte en zwarte aansluitingen)
 
Zet de transformator knop op een maximum stand (bijv. naar rechts) en kontroleer welke aansluiting de (-) is. Met een multimeter is dit direct te meten. Bent u niet in het bezit van een multimeter sluit dan de gelijkstroom draden aan op de rails. Als de trein gaat rijden is, in de bewegingsrichting van de lok gezien, de draad op de rechter rails de (+) en die op de linker rails daarmee vanzelf de (-) draad. 
 
- Koppel de (-) min draad van de trafo, in de gewenste rijrichting gezien, aan de linker railstaaf.
- Koppel de (-) draad aan op de (-) van de STAB (De meest binnenste aansluiting van het blokje)
- Koppel de (-) draad tevens aan op de (-) baan van de SSS-print. (Op oudere printen is deze baan niet gemerkt, maar ligt als buitenste baan naast de c-aansluiting) (Is de print groen gekleurd dan is deze baan gemerkt) 
- Koppel de (+) draad van de rijtrafo aan de V-aansluiting van de SSS-print
- Koppel de (+) draad van de STAB aan de (+)-baan van de SSS-print. (Dit is de meest buitenste baan naast de V-aansluiting)
- Verbindt de U van de SSS-print met de rechter rails van de baan. De U-uitgang levert de rijspanning welke van de trafo komt, maar door de elektronica componenten op de print geregeld wordt.
 
Er rest nu nog 1 belangrijk detail. Het plaatsen van de 1Kohm (kilo Ohm) weerstand tussen de (+) en de (-) van de rijspanning welke van de trafo afkomt. Deze weerstand is een onderdeel van de treindetectie en dient niet vergeten te worden. Gebruikt men meerdere SSS- en of SRS-printen dan hoeft slechts eenmalig deze weerstand in het circuit opgenomen te worden.
 
Zie verder START-set met SSS aansluiten/testen Deel 2.
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 06.01.2008 om 18:47:47 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Hans
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 1
Sloot zich aan bij: 21.01.2008
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #1 - 21.01.2008 om 20:10:21
Post gereedschap
Hallo Schipper.
 
Gisteren op de beurs mijn start set gekocht, en vandaag jou heldere uiteenzetting gelezen.
 
Wat bedoel je met een pulserende rijspaning ? punt 3: Bedoel je met pulserend dat de rijspaning toe en afneemt afhankelijk hoe ver je de rijregelaar op draait?
 
 
Groeten Hans
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #2 - 21.01.2008 om 21:12:12
Post gereedschap
Hallo Hans,
 
De spanning welke door een treintrafo (regelbare trafo) geleverd wordt vanuit de 2 aansluitpunten waar een lokomotiefje bij staat is een pulserende spanning.
 
Een pulserende gelijkspanning is een spanning welke in hoogte toe en afneemt maar altijd positief blijft. Deze wisseling gaat bij ons lichtnet 50x per seconde. (50Hertz) Alleen op gespecialiseerde meetapparatuur is dit zichtbaar te maken.
 
De hoogte van deze spanning kun je met een regeltrafo regelen door de knop te draaien van de 0 stand naar de max. in beide richtingen.
 
De rijspanning wordt door de trafo op eenvoudige wijze van wisselstroom omgezet in een gelijkstroom welke, net als de wisselstroom, pulseert tussen 0 en de door de trafo ingstelde maximum waarde maar dus altijd positief is/blijft.
 
De STAB wordt aangesloten op de wisselstroom uitgang van dezelfde trafo (Teken met wissel erbij).
In de STAB wordt van de wisselstroom ook een gelijkstroom gemaakt, maar doordat er extra componenten toegevoegd zijn naast de noodzakelijke brugcel ,de ELCO en de spanningsregelaar 7812, wordt het pulserende karakter van de spanning afgevlakt. De spanning blijft hier in waarde altijd (+)12V= (Bij een 7812 spanningsregelaar)
Deze spanning is voor de voeding van de elektronica.
 
De Pulserende spanning sluit je aan tussen de (-) en de V van de SSS, en de +12V= (afgevlakt komend van de 2 buitenste aansluitingen van het blokje op de STAB) sluit je aan tussen de (-) van de print en de +12V aansluiting.
Hierbij er op letten dat de (+) van de STAB op de (+)12V= zit en de (+) van de rijstroom op de V van de SSS of SRS.
 
Ik hoop dat het nu nog iets duidelijker geworden is.
 
heb je nog vragen dan stel je ze maar.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #3 - 29.12.2011 om 12:19:24
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ik ben ook een beginner wat betreft het werken met de printjes van Mecktronics.Ik heb thuis 3 x SSS zelf gesoldeerd,en op een rondje uit getest. Maar op 1 of andere manier werk het niet lekker het verschild van print,ik heb er tot nu toe 1tje die egt betrouwbaar werkt.
 
nu heb ik gisteren een baantje gemaakt met eigelijk maar 2 baanvakken, 2/3 baanvak A en 1/3 baan vak B.
maar als me trein van A naar B rijd lijkt het er op dat me spanning inzakt omdat de wielen van de trein zowel de + van A als B krijg , hierdoor zat hij effe in en start dan weer langzaam door naar de 5,6V. maar op somige momenten wanneer ik uitgang a van de sss gewoon op de 12v heb zitten en me trein rijd langs dan knalt hij hem volgas over me B vak. met andere woorden hij remt niet en lijk er op of hij gewoon gedeelte schakeling overslaat. maar baanvak B kan nooit 12v zijn omdat de print het max geeft op u van 5,6v .
 
ik heb me hele baan vak A en B van elkaar geļsoleerd dus vak A heb ze eigen + en - en B heb de - en de U van SSS.
 
mijn vraag is of u mijn kon helpen . want ik snap het niet waarom dit gebeurt.
 
en hij reageerd ook totaal niet op de p-meters , als het printje alleen in een rondje rijd doet hij het wel 
 
Met Vriendelijke Groet
Mark
   
« Laatste Wijziging: 29.12.2011 om 16:17:30 van Mark-nl »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #4 - 29.12.2011 om 19:09:02
Post gereedschap
Hallo Mark,
 
Laten we bij het begin beginnen.
Heb je een weerstand van 1 Kohm aangebracht tussen de + en de - van de rijspanning?
 
Om je sss-printen te testen kun je het proefbaantje (wat wel rond moet lopen) eerst als 1 blok aansluiten. Eventuele onderbrekingen gewoon even met een klein draadje overbruggen. (solderen)
 
Zorg er voor dat de rails op alle railschoentjes goed doorgesoldeerd zijn. Bij voorkeur aan de buitenzijde van de railstaven.
 
Sluit de STAB, de voedingtrafo en de SSS vervolgens aan zoals aangegeven op blz. 41 van de automatiseringsmap.
Zet de -Start- en de -stop-potmeter helemaal Links Om en dan 1/6de slag naar rechts draaien.
Draai de Maxpotmeter helemaal naar rechts en dan 1/6 slag terug naar links.
 
Zet de trafo regelknop helemaal open en kijk welke aansluiting de + en de - is, de min -  sluit je aan op de min - van de Stab en van de sss-print.
De + van de rijspanning sluit je aan op de V ingang van de sss-print.
Tussen deze + en min dus de 1 Kohm weerstand aanbrengen.
Vervolgens sluit je de + van de SSS-print aan op de + van de stab-print.
De schakelaar kan een 1 polig OM schakelaar zijn. In de rijden stand is de a -ingang van de SSS-print verbonden met de - van de Stab en SSS, in de stop stand is de a-ingang van de SSS verbonden met de + van de Stab.
 
Zet een lok op de baan en schakel de spanning AAN.
Zet de schakelaar in de stand -rijden- en dan moet de lok na even wachten langzaam op gaan trekken.
Door de Start-potmeter meer naar Rechts te draaien gaat het optrekken langzamer.
Als de lok eenmaal op snelheid is kun je met de MAX-potmeter de maximum snelheid inregelen. (Doe dit niet met de trafo regelknop)
 
Als de Max-snelheid afgeregeld is kun je de schakelaar in de stand STOP zetten, waardoor de a-ingang van de print +12V= krijgt toegediend en de lok zal geleidelijk af gaan remmen. Naarmate je de Stop-potmeter meer naar rechts draais zal de remweg langer worden.
 
Als de lok stil staat even met een multimer het T-signaal meten.
Sluit daartoe de zwarte poot van de meter aan op de - van het systeem. Zet de meter in de stand 20 Volt Gelijkstroom meten. en meet nu op de uitgang T van de SSS-print.
Hier moet je nu ong. 11,5V= meten.
Is dit goed, haal dan de lok van de baan en meet nogmaals met de rode meetpen op de T-uitgang, deze uitgang moet nu 0Volt afgeven.
 
Als alle 3 de printen goed werkend zijn dan het ovaal in 3 baanvakken verdelen en elk baanvak op een aparte SSS-print aansluiten.
De 3 printen worden allen identiek aangesloten als de eerste print, alleen je hoeft de 1 Kohm weerstand maar 1 keer aan te brengen tussen + en de - van de rijspanning.
 
Laat maar weten wat je vindt.
 
groet, Schipper
 
Als je zo alle 3 je SSS-en hebt gecontroleerd en weet dat ze werken
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #5 - 29.12.2011 om 20:05:01
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
het punt is meer , de sss schakeling werkt wel in een rondje ^^. maar zodra ik hem een apart blok geeft doet hij niets. me T uitgangen doet ze functie wel . 
 
maar zodra ik gewoon 2 blokken heb wilt het printje niet mee werken. krijg ook verschillende situaties, de ene keer dan doet hij een halfuur stotteren. dan haal ik overal de spanning van af en dan effe kijken of alles egt goed zit, met boek gecontroleerd en dan denk ik ja alles is goed. 
en dan zet ik alles aan en dan is het weer zodra de trein baanvak a naar b overschijt isser een soort van sluiting waardoor hij in zakt en dan tijdens inzaken meteen weer langzaam optrekt naar de 5,6 volt.
eerst dacht ik omdat me baanvak a en b verschillende plus had dus A was 12v en B is 5,6V
dus dacht een diode te plaatsen tusse +rail en de U draad waardoor me print geen last heb van die "sluiting" 
 
maar ja dan zet weer uit en aan en kijken of ik wat verandert heb ( wat niet zo is). en dan doen alle p-meters niets meer als ik alles uit draai dan komt nog steeds me trein langs knallen met 12 volt op me rails.
 
het is een beetje frustrerend haha ben zelf wel elektronica mbo-er(schaam me dat ik dit niet werkend krijg haha ). en ik zie misschien iets over het hoofd.verder kwa voedingen en de minnen aan elkaar leggen om natuurlijk alles op gelijk niveau teleggen zit wel goed , ook met de 1k weerstand.
 
snap het alleen niet, in een rondje printje werkt. 2 blokken printje doet niets of raar. ik heb die sss uit gewisseld voor een srs en die srs doet het uitstekend.
 
Vriendelijke Groet 
Mark
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #6 - 30.12.2011 om 16:25:38
Post gereedschap
ik heb het opgelost voor zover ik nu test en dat doe ik door bij elke + van een baan vak een diode tezette zodat de + en van de ene baan van naar de andere niet elkaar kennen storen 
 
bedankt voor het helpe en het mee denken
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #7 - 30.12.2011 om 18:14:27
Post gereedschap
Hallo Mark,
 
Je hebt toch wel 2 keer een isolatie aangebracht?
Dwz de + rails moet 2 keer onderbroken zijn in een ovaal om een goede scheiding te krijgen tussen de 2 secties.
Als je Rijspanning lager is als 11 volt en er staat niets op de baan dan zul je tussen de + en de - railstaaf ongeveer +12V meten. Dit is de Detectiespanning.
 
Als je de rijspanning uitzet, maar de rest gewoon ingeschakeld dan meet je ook +12V= op de baan.
laat je de rijspanning op 0Volt staan en je zet dan een lok op de baan dan zul je zien dat je niets meer meet, ook al stond er net +12V= op voordat je de lok plaatste.
Het detectie circuit kan geen vermogen leveren om de lok te laten rijden.
 
Als je een testlampje neemt met 2 draadjes eraan om op de rails vast te zetten, of een van verlichting voorziene wagon kan ook en die plaats je op de baan dan eens meten tussen de + en de - railsstaaf van het ene blok, vervolgens het lampje/wagonnetje naar het volgende baanvak verplaatsen en opnieuw meten.
Kijk eens of je door het verdraaien van de MAX potmeters deze waardes gelijk kunt krijgen.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #8 - 31.12.2011 om 02:33:35
Post gereedschap
jah inderdaad snap je uitleg ^^, maar ik heb inderdaad de + zowel - van de baanvaken apart dus helemaal geisoleerd.
maar op moment dat een trein van A naar B gaat is er een moment dat 2 + spaningen elkaar raken en dat is van 12V van A en 6V van B . daardoor kakt hij in en gaat hij van 1/2 v naar ze 6V
 
met die 2 diodes los ik dus het probleem op dat de 2 voedingen (regelaar en stab voeding ) elkaar nie meer in de weg zitten.
 
ik vind het ook vreemd maarja andere kant het werk nu wel ^^ haha.
 
verder doet alles het wel dus de detectie spanning enzo en als me trein nie in B zit meet ik ook 12 volt enzo en op uitgang T komt netjes 12V als er een trein is enzo dus dat werkt wel maar die 2 voedingen vinden elkaar nie leuk ofzo.
 
Groet 
Mark
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #9 - 31.12.2011 om 10:05:35
Post gereedschap
Hallo Mark,
 
Je hebt het over een regelaar en een STAB voeding, ik ben toch benieuwd hoe het allemaal aangesloten zit bij jou.
Normaal is er, na afregelen, geen afwijkend gedrag bij een isolatie tussen 2 baanvakken en de 2 spanningen even met elkaar in kontakt komen.
 
Ik blijf het vreemd vinden.
 
De rijspanning moet een pulserende gelijkspanning zijn die je aan de SSS V-ingang levert. Bijvoorbeeld van een Fleischmann of Roco regeltrafo.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #10 - 31.12.2011 om 14:26:15
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
ik heb het aangesloten zo als u zei en ook het boekje staat, inplaats van een stab voeding van jullie heb ik een computer voeding gebruikt ( want die is ook gestabaliseerd ). en verder heb ik gewoon me trein trafo met me rij spaning en me 2 wissel uitgangen.
 
ik verbind alle nullen met elkaar , van de print doe ik + aan de 12v van pc voeding, V aan de rijspaning van me trafo met een 1k weerstand tusse de + en -.
 
ik snap het verder ook niet zo goed waarom dit mijn overkomt, maar ja door diodes er op tezette los ik wel me probleem op dus ben allang blij.dacht eerst o jee ik koop weer wat haha. ben wel blij dat u of het forum graag mensen wilt helpen met dit soort problemen!.
 
dit is pas een begin want ik ga de baan zelf nog moeten opzetten en als ik zo overna denk komt er toch wel aardig wat techniek van jullie tepas dus word een hele leuke uitdaging waar ik wel naar uitkijk. 
 
Groet,
Mark 
 
* ik zou er eigelijk een filmpje van me probleem moeten maken ^^ *
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #11 - 01.01.2012 om 13:52:17
Post gereedschap
Hallo Mark,
 
Welke rijstroomtrafo gebruik je?
Merk en type??
 
Heb je al geprobeerd om het baantje in 3 stukken te verdelen?
 
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #12 - 01.01.2012 om 14:32:28
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
als aller eerste een gelukig nieuwjaar.
 
mijn trafo is van trix en heeft 6va op allebij de uitgangen http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rc/togstyring/analog/trix-trafo/v/an665029290/ .
 
heb ook nog geprobeerd met een siemens die heeft de zelfde specs.
 
heb nog niet geprobeerd de baan in 3e te verdelen ik ga dat denk vandaag doen omdat ik mijn WIS schakeling wil testen met de SSS(3keer) en de SRS .
 
groet mark
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #13 - 01.01.2012 om 18:50:48
Post gereedschap
Hallo Mark,
 
Helemaal vergeten vanmorgen, maar ook jij een voorspoedig 2012 toegewenst en dat je maar veel plezier aan de hobby mag gaan beleven.
 
Ik ken deze trafo niet, het vermogen is echter bijzonder laag van deze trafo.
Heel belangrijk is dat de trafo een Pulserende gelijkspanning afgeeft.
Ik weet dat er oudere Trix trafo's zijn die een afgevlakte gelijkspanning afgeven.
Ik weet niet of dit er een van is.
 
Lukt het je om een aansluitschema zoals je dat uitgevoerd hebt op het forum te plaatsen?
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mark-nl
Nieuw Lid
*
Offline


I Love Trains...

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 29.12.2011
Re: START-set met SSS aansluiten/testen Deel 1.
Reageer #14 - 01.01.2012 om 20:55:43
Post gereedschap
ja kan hem wel tekenen , het stelt eigenlijk niets veel voor behalve dat op de plus van alle bij de baanvakken een diode hebben. haha en die ene min van de baanvak komt ook op de - van de rest natuurlijk
  

IMG00020-20120101-2042.jpg ( 342 KB | 823 Downloads )
IMG00020-20120101-2042.jpg
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2 
Verstuur TopicPrint