Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) welke trafo (Gelezen 8.776 keer)
william
Ex Lid
**

I love .....U2

welke trafo
05.03.2007 om 09:43:14
Post gereedschap
Een vraagje.
De printjes zijn gereed, net als de bekabeling, maar wat voor 'n trafo('s) gebruiken jullie om het geheel aan te sturen?
Ik weet dat 12V nodig is om de electronica aan te sturen, maar voor de rest?!?

De baan is 2.25x080 mtr (N-spoor) en het is de bedoeling dat er minimaal 6 treinen rijden.

Alvast bedankt.

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top

IP Gelogd

Schipper
God Member

Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: welke trafo
Reageer #1 - 05.03.2007 om 18:55:05
Post gereedschap
Hallo William,

Als je Fleischmann of Trix trafo's hebt kun je deze gebruiken.

Sluit de STAB aan op de wisselstroom-aansluiting van een zo'n trafo, de STAB levert dan de benodigde +12V= afgevlakte stroom voor de elektronica.

Op de STAB is tevens de mogelijkheid aanwezig om daar vanaf ook je wissels te voeden.
Dit is de aansluiting WP op deze print.
Voor gebruik in het systeem sluit je de middendraad van de wisselspoelen aan op de WP aansluiting. De L- en R-draad van de spoelen worden vervolgens door het systeem middels de WIS-print uitgangen L- en R- naar behoeve aan de (-) geschakeld.

De rijspanning kun je van een 2de trafo afnemen. Hiervoor moet je echter de gelijkgerichte rijspanning gebruiken. (Dit is normaliter een niet afgevlakte gelijkstroom en precies wat je nodig hebt).
De (-) van de trafo sluit je aan op de (-) baan van een achterbord of een print. De (+) van de rijspanning sluit je aan op de V-van een SSS-, SRS- of STP print. (Of op de V-baan van een achterbord waar de printen op gestoken worden)

Met de bovenstaande opstelling kun je wel 6 N-treinen rijden als je 2 trafo’s van minimaal 1AMP ( 15VAMP) gebruikt. Hoe zwaarder de trafo’s zijn hoe beter de boel tegen overbelasting beveiligd is.

Wil je een schema met een opzet waarbij gebruik gemaakt wordt van een zware voedingstrafo en je zelf de rijspanning gelijkricht dan is dit een door mij gebruikt schema opgemaakt in het GRATIS te downloaden programma ExpressPCB/SCH.  Je hoeft niet met dit programma te kunnen werken om de door mij getekende schema’s te kunnen lezen en printen.
[url]http://home.quicknet.nl/qn/prive/cb.slieker/Treinen/Voeding%20Schema.sch[/url]

Succes met de aanleg.

Heb je nog meer vragen over dit onderwerp, of aansluitproblemen met je schakelingen dan hoor ik dat graag en zal proberen je een oplossing aan te dragen.

Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 22.03.2007 om 10:44:32 van Schipper »  
Terug naar de Top

IP Gelogd

william
Ex Lid
**

I love .....U2

Reageer #2 - 06.03.2007 om 12:54:33
Post gereedschap
Beste Schipper bedankt voor je reactie.

Hier kan ik wel wat mee - tenminste dat denk ik wel.
Mis alleen (nog) een tweede trafo voor de rijspanning.

William

Terug naar de Top

IP Gelogd

Schipper
God Member

Reageer #3 - 06.03.2007 om 14:49:29
Post gereedschap
Hallo William,

Nog even voor alle duidelijkheid.
Er altijd voor zorgen dat de (-) aansluiting van alle voedingen aan elkaar gekoppeld dienen te zijn.

Bij de rijspanning niet vergeten een 1Kohm weerstand tussen de (+) en de (-) op te nemen.
Dit kun je bijvoorbeeld ergens op het achterbord doen.

Succes.

groeten, Schipper.

Terug naar de Top

IP Gelogd

william
Ex Lid
**

I love .....U2

Reageer #4 - 07.03.2007 om 09:36:30
Post gereedschap
Dank je wel, maar dat had ik al wel begrepen.

Heb je overigens (net) ook een PM gestuurd voor het schema met een opzet waarbij gebruik gemaakt wordt van een zware voedingstrafo en je zelf de rijspanning gelijkricht 

William

Terug naar de Top

IP Gelogd

Schipper
God Member

Reageer #5 - 07.03.2007 om 10:06:00
Post gereedschap
Hallo William,
Ik heb geprobeerd om via de PM optie jou het schema toe te sturen, maar dat lukt niet.

Ik zal nog een poging wagen, anders moet je even jouw e-mail adres via een PM aan mij bekendmaken.

groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 22.03.2007 om 10:46:51 van Schipper »  
Terug naar de Top

IP Gelogd

william
Ex Lid
**

I love .....U2

Reageer #6 - 09.03.2007 om 09:35:30
Post gereedschap
Schipper schreef op 07.03.2007 om 10:06:00:
Hallo William,
Ik heb geprobeerd om via de PM optie jou het schema toe te sturen, maar dat lukt niet.

Ik zal nog een poging wagen, anders moet je even jouw e-maail adres via een PM aan mij bekendmaken.

groet, Schipper

Shema gehad, waarvoor dank. 
Toch ook nog een vraag mbt de voeding: de trafo die je gebruikt, is dat er één of kan je er ook drie gebruiken (bijv. 3 trafo's: 220V-15V) - of mis ik nu iets?

groet, William

Terug naar de Top

IP Gelogd

Schipper
God Member

Reageer #7 - 09.03.2007 om 10:43:45
Post gereedschap
Hallo William,

Uiteraard is het gebruik van meerdere trafo's ook goed. Als iemand iets echt aan moet schaffen is de optie met 1 zware trafo met meerdere secundaire uitgangs spanningen meestal de goedkoopste oplossing. Daar is het schema voor op gezet, maar het maakt geen verschil.

Nogmaals benadruk ik dat er altijd voor gezorgd moet worden dat alle (-) uitgangen van de verschillende voedingen aan elkaar gekoppeld dienen te worden.

Tussen de (+) en de (-) van de rijspanning dient een 1Kohm (voor het detectie circuit) aangebracht te zijn.

De rijspanning mag niet met behulp van een spanningsregelaar afgevlakt worden. Deze spanning dient pulserend te blijven, anders functioneert de TIC 106M (of TIC 106D) op de SRS-, SSS- en STP printen niet.
Een blok zal dan niet afgestopt kunnen worden als het volgende blok bezet is.

groet Schipper

Terug naar de Top

IP Gelogd

william
Ex Lid
**

I love .....U2

Reageer #8 - 23.03.2007 om 09:40:37
Post gereedschap
Nog even één vraag:
welke gelijkrichter/brugcel moet ik gebruiken  ???

William

Terug naar de Top

IP Gelogd

Schipper
God Member

Reageer #9 - 23.03.2007 om 09:59:46
Post gereedschap
Hallo William,

Mecktronics kan een 4 Amp unit leveren.
Dit is de GBU 4G en kost 1,60Euro
Deze is geschikt voor montage op een print.

Ikzelf gebruik Silicium Gelijkrichters daar ik die in voorraad had.

Bij Mecktronics staan die onder KBPC601 en deze is tot 6Amp belastbaar en kost 2,20Euro lees ik op de site.

Deze onderdelen zijn morgen op de beurs in Houten denk ik wel aan de stand van Mecktronics te verkrijgen, maar als je daar niet komt dan kun je in elke elektronica zaak wel iets vergelijkbaars aanschaffen.

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

Groet, Schipper

Terug naar de Top

IP Gelogd

william
Ex Lid
**

I love .....U2

Reageer #10 - 23.03.2007 om 12:51:52
Post gereedschap
Bedankt voor de info.
Helaas andere 'verplichtingen', dus geen beursbezoek.

Groet,
William

Terug naar de Top

IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint